סנ"צ זוהר מוסלאוי (48), מפקד תחנת משטרת חדרה, נכנס לתפקידו לפני כשנה ופגש זירה סוערת. למצב הביטחוני הרגיש באזור ולמאבק בפשיעה בחברה הערבית, נוספו הפגנות נגד מדיניות הממשלה.
תחילה מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו בקיסריה, ולאחר מכן נגד הרפורמה במערכת המשפט.
4 צפייה בגלריה
סנ"צ זוהר מוסלאוי. "רציתי לחזור בגלל השוטרים והקצינים המצוינים שיש בתחנה"
סנ"צ זוהר מוסלאוי. "רציתי לחזור בגלל השוטרים והקצינים המצוינים שיש בתחנה"
סנ"צ זוהר מוסלאוי. "רציתי לחזור בגלל השוטרים והקצינים המצוינים שיש בתחנה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
על אף מצוקת כוח האדם בתחנת חדרה לא נרשמו אירועי אלימות חריגים או תלונות על התנהגות שוטרים. סנ"צ מוסלאוי מספר כי בתחנה מקבלים זרי פרחים משני צידי המתרס הפוליטי כהוקרה על התנהלות המשטרה. "השוטרים שלי קוסמים ואני מוריד בפניהם את הכובע", הוא אומר. "תחנת חדרה כוללת בתוכה שבעה יישובים: חדרה, אור עקיבא, קיסריה, אליכין קיבוץ שדות ים, גן שמואל ותלמי אלעזר, ובסך הכול כ-150 אלף תושבים. יש לנו רק 88 אחוזי איוש בתחנה. יש לנו 160 שוטרים בלבד על כל האזור. במקביל יש עלייה דרסטית בכמות האירועים, עליה של 63 אחוז בפתיחת תיקים על עבירות רכוש ולמרות הכול, אנחנו עושים הכול כדי לתת את המענה הכי טוב לתושב".

אוהב את העיר

הוא מתגורר בקריית אתא, נשוי ואב לארבעה. בתחנה מספרים כי אופיו ומזגו של מוסלאוי משמעותיים ביצירת אקלים חיובי בשטח וכי הוא מנהל מו"מ עם המפגינים, מגשר ונמצא בכל הפגנה.

4 צפייה בגלריה
מעצר חוליית גנבי רכב
מעצר חוליית גנבי רכב
מעצר חוליית גנבי רכב
(צילום: דוברות המשטרה)

לתפקידו בחדרה נכנס כשהחליף את מפקד התחנה הקודם סנ"צ מיכה גפני. לדבריו מאז שירת בתחנת חדרה לפני עשר שנים בתפקיד ראש משרד התנועה וקצין אגף המבצעים, שאף לחזור: "אני מאוד אוהב את העיר הזו. רציתי לחזור אליה ולסגור בה מעגל. יש פה אוכלוסייה מדהימה וחמה, היא ממוקמת באחד האזורים הכי יפים בארץ, יש לה רצועת חוף יפהפייה. בעיקר רציתי לחזור בגלל השוטרים והקצינים המצוינים שיש בתחנה".
הוא החל את דרכו במשטרה עם גיוסו למשמר הגבול בשנת 1993. מוסלאוי שירת 10 שנים במג"ב איו"ש ובשנת 2003 עבר למשטרה הכחולה. "זה היה בשבילי הגשמת חלום", הוא אומר. "אבא שלי ז"ל התנדב במשטרה במשך 30 שנה וכילד כל בוקר הייתי מחכה לשמוע ממנו את הסיפורים על מרדפים, תפיסות וכדומה. כבר מגיל צעיר ידעתי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול". לפני שקיבל את הפיקוד על תחנת חדרה כיהן כסגן מפקד תחנת זבולון ומפקד תחנת באקה אל גרביה.

4 צפייה בגלריה
ערב סוער באור עקיבא
ערב סוער באור עקיבא
ערב סוער באור עקיבא. מחמאות משני הצדדים
(צילום: דוברות המשטרה)

אחד האתגרים הראשונים בהם נתקל בחדרה היה הגידול המשמעותי באוכלוסייה שגרר עמו עלייה במספר התיקים. "מחד האוכלוסייה באזור התחנה גדלה, בגלל תנופת הבניה בחדרה ובאור עקיבא, ומאידך כמות השוטרים פחתה באופן משמעותי", הוא מסביר. "יש לנו מחסור בכוח האדם. עיקר הבעיה אצלנו זה שכר השוטרים. השר לביטחון לאומי ומפכ"ל המשטרה פועלים רבות בנושא ובתחנת חדרה אנחנו במבצע גיוס לשיטור עירוני, לסיור ולתנועה כל הזמן. בתחנת חדרה יש 155 מתנדבים, שעושים עבודה מצוינת בסיור, בתנועה, בבילוש וביחידת הג'יפים, ומהווים מכפיל כוח. למרות פערי כוח האדם, השוטרים שלי עושים עבודה מצוינת בלחימה בפשיעה. יש לנו מתחילת השנה ירידה של 16 אחוז בעבירות הרכוש. היו לנו תפיסות משמעותיות בחודשים האחרונים, בשיתוף יחידת הבילוש יס"מ מנשה, תחנות שכנות ויחידות משטרתיות עם יכולות טכנולוגיות שוברות שוויון. למשל תפסנו חוליית גנבי רכבים, שמורכבת מתושבי שטחים ותושבי המשולש. הם גנבו בארץ מעל 100 רכבים; היה לנו מעצר של תשעה חשודים בירי בחדרה בעקבות סכסוך עבריינים; רק אתמול בתוך שעה נעצר חשוד בגניבת תיק מקשישה בת 87 בחדר מדרגות בעיר, בזכות תגובה מהירה של בלשי התחנה".

4 צפייה בגלריה
זהירות, טרקטורונים
זהירות, טרקטורונים
טרקטורונים. הגברת אכיפה
(המחשה: shutterstock)

איך מנהלים תחנת משטרה כשכוח האדם כל כך מצומצם. אנחנו בתקופה מתוחה ורוויית הפגנות.
"מתחילת השנה אנחנו רואים ריבוי מחאות. זה התחיל בקיסריה עם הדגלים השחורים. יש לנו הפגנות בחדרה, צומת גן שמואל ואור עקיבא עם מאות מפגינים בכל מחאה. חלק מהמחאות טעונות מאוד ולהבדיל ממקומות אחרים אצלנו יש מפגינים משמאל ומימין. שוטרי התחנה, יחד עם שוטרי תגבור ממרחב מנשה וממחוז חוף פועלים בנחישות וברגישות ומאפשרים את הזכות להפגין. יחד עם זאת יש אפס סבלנות למפרי חוק. לפני כל מחאה יושבים אצלי במשרד נציגים מהשמאל והימין, עושים תיאום ציפיות על כוס קפה. האווירה חיובית מאוד משני הצדדים. היו לנו הפגנות אלימות משני הצדדים בחדרה ובאור עקיבא. אנחנו לא מסתכלים מה כתוב למפגינים על החולצה. מי שתקף שוטרים וזרק ביצים ואבנים ייעצר לחקירה. אנחנו לא עושים איפה ואיפה. לפני כל הפגנה יש תדרוך של מפקד הכוח לכלל השוטרים על התנהגות ואיפוק בשימוש בכוח. כלל המחאות מתועדות כל הזמן על ידי מצלמות גוף של השוטרים ויש לנו גם מתעדים של יחידת התיעוד המבצעי".
מפגינים טוענים כי רוח המפקד של השר לביטחון לאומי מובילה להתנהגות אגרסיבית של שוטרים.
"מעל ארבעה חודשים שוטרי תחנת חדרה עובדים בכל סוף שבוע ובחגים, עוזבים משפחות ומתייצבים למשימה מתוך תחושת שליחות. יש אווירה מצוינת, אין עזיבה של שוטרים כתוצאה מהקושי. אנחנו דווקא מקבלים פידבקים מאוד חיוביים ממארגני ההפגנות מימין ומשמאל, זרי פרחים מגיעים לתחנה מהמארגנים ולא היה אף מקרה שהתלוננו על שוטר או שהגענו למח"ש. השוטרים קוסמים, עם יכולת הכלה ואיפוק ויש להוריד בפניהם את הכובע. בשנה שעברה הייתה עזיבה של כמה שוטרים, אבל בגלל נושא השכר. כעת יש לנו שוטרת מצוינת שעוזבת כי קיבלה הצעה לתפקיד עם שכר גבוה, רכב צמוד וללא שבתות וחגים. יש בעיה בנושא התגמול של השוטרים".

מענה ראוי

סנ"צ מוסלאוי מספר כי עם כניסתו לתפקיד הציב לעצמו מטרות שנוגעות לא רק לתושב אלא גם לרווחת השוטר: "טיפוח השוטר ושיפור סביבת העבודה שלו הן חלק מהמטרות שלי", הוא מסביר, "כמו גם לחימה בפשיעה בדגש על עבירות הרכוש. תחנת חדרה קרובה מאוד לקו התפר ומאז ומתמיד אפיין את התחנה נושא עבירות הרכוש ובעיקר גניבות רכבים. אנחנו עושים הכול כדי לשפר את השירות לאזרח ולצמצם זמן הגעה לאירועים. חשוב לי שהאזרח יידע שאנחנו עושים הכול כדי לשמוע את הבעיה שלו ולתת לה מענה ראוי".
אחת הבעיות שמטרידות את תושבי חדרה היא התפרעות של רוכבי טרקטורונים. מה אתם עושים בנידון?
"בבית אליעזר יש לנו פעילות משותפת עם העירייה במסגרתה סגרנו את כל היציאות לשטחים הפתוחים על ידי חסימות פיזיות או עבודות חפירה. עשינו את זה בעיקר כדי למנוע גניבות רכבים, אבל זה גם יעיל לנושא רכבי ארבע על ארבע. בעניין הטרקטורונים אכן יש תלונות של תושבים על השתוללות בעיקר בסופי שבוע בגבעת אולגה ובשכונות החדשות. אנחנו עושים מבצעי תנועה בשיתוף השיטור העירוני, משרד התנועה, יס"מ מנשה, רשות שמורות הטבע והגנים והשיטור הימי".
לאחרונה יש יותר דיווחים על עבריינות של קטינים.
"דווקא יש ירידה של 41 אחוז בתיקים שנפתחו לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש גם פעילות מניעה של פקחי הנוער במוסדות החינוך. יש לנו משרד נוער קטן ואיכותי בתחנת חדרה שמפצח פרשיות בנושא סמים ועבירות רכוש. מספר קטינים נעצרו בחודש האחרון על התפרצויות למחסנים וגניבות אופניים חשמליים ויש קטינה שנחקרה בגלל סחר סמים באחד מבתי הספר בעיר, אבל זו לא עלייה".
עונת הרחצה נפתחת. איך נערכים למנוע עימותים בין יהודים וערבים בחוף אולגה?
"בשנה שעברה אחרי הפיגוע המצער בחדרה החלו עימותים בין יהודים לערבים בחוף אולגה כשהשיא היה ביידוי בקבוק תבערה לעבר רכב. ביצענו מעצרים בשיתוף השב"כ והוגשו כתבי אישום. גם כעת, אנחנו מגבירים נוכחות בחוף אולגה".
קראו גם:
סנ"צ מוסלאוי מספר כי הוא זוכה לשיתוף פעולה מצד ראשי הערים שבגזרתו, ניר בן חיים בחדרה, אלי אנקונינה באור עקיבא, עזורי שרוני באליכין והחברה לפיתוח קיסריה. "אנחנו נפגשים בפורומים לפחות אחת לחודש, מציפים בעיות ונותנים פתרונות. למשל כרגע בחדרה אנחנו עמלים על תוכנית משותפת של המשטרה והעירייה לפריסת מצלמות נוספת ואנחנו נערכים לחודשי הקיץ בחופים".
לעדכונים: חדשות חדרה