תושבים המתגוררים בשכונת עין הים בחדרה מתלוננים על ענני אבק וריחות חריפים שמגיעים מכיוון מטמנות הגובלות בשכונה.
1 צפייה בגלריה
עין הים
עין הים
עין הים
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
לדברי התושבים, בעקבות האבק והריחות, הם פנו לגורמים הרלוונטיים וגילו כי כבר למעלה משנה קיימת בעירה פנימית במטמנת "אביבית".
לטענתם, הרשויות הרלוונטיות לא שיתפו את הציבור בנושא הבעירה הפנימית, שהביאה לריחות הקשים, והעניין נודע להם לאחר שפנו בעצמם לברר מה פשר האבק והריחות.
בעירות פנימיות באתרי סילוק פסולת מתרחשות מתחת לפני השטח והן מורכבות לכיבוי.
לפני כשנה שלחו ב"איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל" מכתב למטמנת "אביבית", ממנו ניתן ללמוד כי הגורמים הרלוונטיים מעודכנים בעניין. "ראש עיריית חדרה אימץ את המלצות הדוח ובהתאם להנחיותיו הנכם נדרשים להפסיק את קליטת הפסולת בתוך 10 ימים", נכתב אז, "קליטת הפסולת תותר באתר באישור האיגוד".
באשר לאבק ממטמנת "איכות ירוקה", גילו התושבים כי בשנת 2021 החלו באחת המטמנות לגרוס פסולת, מה שהוביל לענני האבק, שמכסים את השכונה לרבות את בית הספר חופים וגני ילדים.
"בקול קורא שהוציא המשרד להגנת הסביבה לעודד ולתמוך באתרי גריסה למטמנות, חלק מהדרישות היו שזה יתקיים במבנה סגור", הסביר אייל פבזנר תושב עין הים, "העובדה שזה חלק מהתנאים של המשרד מראה על חשיבות העניין. אנחנו נושמים ענני אבק כבר תקופה ארוכה".
התושבים טוענים כי באיגוד ערים לאיכות הסביבה, הציבו לאחרונה באזור המטמנות עגלת ניטור אולם הנתונים עדיין לא חשופים לציבור.
מאיגוד ערים שרון כרמל נמסר: "לאחרונה נמכר אתר המטמנה ליזם פרטי, והחלו הליכים לשיקום המטמנה. האיגוד בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, עיריית חדרה והיזם מבצעים פעילות להסדרת השיקום והמפגעים. אם המפגעים יימשכו, לא נהסס להפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו ואף להמליץ לעירייה על סגירת המטמנה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "באתר נוצרה בעירה פנימית, אשר גורמת להיווצרות ריחות. בעקבות הבעירה הפנימית נערכו הליכי אכיפה של המשרד כנגד המטמנה, ביניהם נערך שימוע, וב-26 באוגוסט 2021 הוטל עיצום כספי בסך 274,260 שקל, והתחנה אף קיבלה צו סגירה בהליך אכיפה משותף עם העירייה - עד שנמכרה לבעלים אחרים. על מנת להפסיק בעירות פנימיות, המשרד להגנת הסביבה דרש מהאתר לבצע צילום טרמי לאיתור אזורי הבעירה האפשריים. התבצעו גם קידוחי עומק לאיתור מדויק יותר של מקור הבעירה והריח. בעניין מפגעי אבק: בעקבות התלונות הרבות, המשרד להגנת הסביבה הנחה את בעליו להעביר את מערך המיחזור שלו שנמצא כיום צמוד לכביש החוף, כ-300 מטר דרומית-מזרחית.
באשר לאבק מדרך הכורכר שבסמוך למסילת הרכבת – הוא נובע מתנועה של משאיות שמגיעות למטמנות".
העירייה: "הגוף המפקח הוא איגוד ערים. במידה והוא יורה לנו לסגור את המטמנות כפי שקרה בעבד, נפעל בהתאם".
לעדכונים: חדשות חדרה