בשבוע שעבר הודיעה העירייה על הקמת כיתת כוננות בעיר. אלא שזמן קצר לאחר כנס ההקמה, כבר מביעים תושבים אכזבה מהמיזם. לטענתם, מדובר לכל היותר ב"משמר השכונה", שעובר הכשרה לא מספקת. עוד נטען כי כיתת הכוננות תפעל בכל רחבי העיר, בעוד שלטענתם יש להקים מספר כיתות כוננות כשכל אחת תתרכז באזור אחר בעיר.
3 צפייה בגלריה
הקמת כיתת הכוננות בחדרה. "זה כמו משמר השכונה"
הקמת כיתת הכוננות בחדרה. "זה כמו משמר השכונה"
הקמת כיתת הכוננות בחדרה. "זה כמו משמר השכונה"
(צילום: עיריית חדרה)
"גם אם היינו לוקחים מתנדבים שהם בוגרי שייטת 13 או ימ"מ ועושים להם הכשרה קצרה כשכל אחד מפוזר באזור אחר בעיר והם אינם מכירים כל שעל, זה לא היה עובד", הסביר תושב השכונה, איש ביטחון בעל ותק רב בתחום, לרבות בהכשרת כיתות כוננות באזור הצפון.
התושב שימש בין היתר כסמ"פ בגולני, מפקד צוות בימ"מ ובתפקידו האחרון במשמר הגבול היה מפקד גזרת העמקים והיישובים באזור עמק יזרעאל. בתפקידו זה הקים כיתות כוננות במספר יישובים, הכשיר ואימן אותן: "הקימו כאן כיתות כוננות שהן כמו משמר שכונה, עם הכשרה דומה לשל שומר בסופר, של כמה שעות ובמקרה הממש טוב יומיים ואז נותנים להם לירות כדור או שניים מנשק ארוך וזהו, יש כיתת כוננות. אבל זה לא עובד ככה. כיתת כוננות היא יחידה אזרחית אמנם, אבל חייבת להיות אורגנית, חייבת להתאמן יחד לעבוד יחד. ממש מקבילה ליחידה צבאית. היא צריכה להכיר את המקום על בוריו, להגיב, לטפל באירועים, יש לה מפקד כיתה או רבש"ץ ביישובים. ההכשרה היא מינימום שבוע בכדי שיכירו זה את זה, שיוכלו לעבוד יחד כצוות, וזה מה שרצינו לעשות בנווה חיים. לצערנו זה לא הולך. זה תקוע בין המשטרה לעירייה מכל מיני סיבות שאיננו מבינים".

3 צפייה בגלריה
כיתת הכוננות בחדרה. 100 מתנדבים הוכשרו
כיתת הכוננות בחדרה. 100 מתנדבים הוכשרו
כיתת הכוננות בחדרה. 100 מתנדבים הוכשרו
(צילום: באדיבות העירייה)

לדברי התושב כיתת כוננות שהוכשרה ברצינות, יכולה לתפקד דרך קבע בעיר ולא רק בעת המלחמה: "אם אחד מכיתת כוננות שהעירייה מקימה גר באולגה, שני בבית אליעזר, שלישי במרכז העיר, יתכן שהאירוע יסתיים לפני שכיתת הכוננות תגיע. אנחנו כבר יודעים שהמשטרה עם כל הרצון הטוב לא יכולה להיות בכל מקום ואנחנו חייבים לעזור להם כאזרחים. רציתי להביא לכאן את ניסיוני, את הידע בתחום. נכון, אני בן 65 אבל כוחי במותניי ואני יכול לתרום המון בנושא".
"צריך להבין שלו הייתי צריך לחתום על מוכנות של כיתת כוננות בנווה החיים, הייתי זקוק למינימום שבוע בכדי להיות בטוח שהם מכירים כל פינה, אחד את השני ויודעים לעבוד כצוות. אם מדובר על כל העיר, אז הכשרה של חצי שנה. יש לנו עשרות מתנדבים בשכונה לא כולם רובאי 05 אבל כאיש מקצוע אני יודע מי קולט מהר ומי יכול לעבוד בצוות ומה אני יכול להוציא מכל אחד. ניסיתי להיפגש עם ראש העירייה, להבהיר לו מה זו כיתת כוננות, זו חובתו כראש עירייה. הוא לא איש ביטחון, אז לכל הפחות תקשיב למישהו שרוצה לעזור. ביטלתי טיסה לחו"ל כדי לתת כתף, כמו שכולנו עושים כיום. נתקלתי בחוסר רצון לשמוע".

3 צפייה בגלריה
כיתת הכוננות בחדרה. 100 מתנדבים הוכשרו
כיתת הכוננות בחדרה. 100 מתנדבים הוכשרו
כיתת הכוננות בחדרה
(צילום: באדיבות העירייה)

תושבים בשכונה ומתנדבים שכבר מסיירים בשכונה מספרים כי הם חשים אכזבה לנוכח העדר שיתוף הפעולה מצד העירייה והמשטרה וטוענים כי אינם חשים בטוחים מההערכות העירונית.
"חלילה אם יקרה אירוע, על הנייר הם מכוסים כי יש כיתות כוננות", אמר תושב נווה חיים. "אבל אנחנו לא מרגישים בטוחים, לא מרגישים שזה מספיק רציני וראינו בדרום, כמה חיים הצילו כיתות כוננות מקצועיות".

קראו גם:

מהעירייה נמסר כי כיתת הכוננות היא באחריות המשטרה.
מהמשטרה הבהירו כי במסגרת מבצע הרחבת וחימוש כיתות כוננות בערים ברחבי הארץ הוקמו שתי כיתות כוננות חדשות במרחב מנשה וכי הדרך ההתנדבותית הנכונה ביותר היא במסגרת משטרת ישראל, כשכיתות כוננות פועלות תחת המטריה של המשטרה ועם ליווי מקצועי שלה.