עידו לוין (22) מחדרה, הוא סטודנט להנדסה באוניברסיטת מרכז פלורידה בארצות הברית. זו שנת הלימודים הראשונה שלו באחת האוניברסיטאות הגדולות בארצות הברית שבה לומדים 70 אלף סטודנטים, ביניהם יהודים ופלסטינים.
3 צפייה בגלריה
עידו לוין. "פעמיים תליתי שלטים על לוח מודעות באיזה בניין ופעמיים תלשו לי אותם"
עידו לוין. "פעמיים תליתי שלטים על לוח מודעות באיזה בניין ופעמיים תלשו לי אותם"
עידו לוין. "פעמיים תליתי שלטים על לוח מודעות באיזה בניין ופעמיים תלשו לי אותם"
(צילום: אלבום פרטי)
עם פרוץ המלחמה בדרום החלו הסטודנטים הפלסטינים בפעילות הסברה אינטנסיבית באוניברסיטה. הם ארגנו הפגנות והתרמות לטובת עזה, תוך שימוש במידע כוזב על הנעשה בדרום. לוין חש כי הסטודנטים היהודים-אמריקאים אינם משיבים מלחמה וגם הארגונים היהודים הרבים הפועלים באוניברסיטה מתרכזים בפעילות חברתית ולא הסברתית והחליט לקחת את העניינים לידיים.
"השבוע הראשון של המלחמה היה קצת מפחיד עם יום הזעם שהחמאס קרא בו לפגוע ביהודים בכל מקום", מספר לוין. "זו לא תחושה נעימה להיות בחו"ל כשכל זה קורה. באוניברסיטה הזו יש כל כך הרבה ארגונים יהודיים: יש את 'הלל', 'חב"ד', 'יהודי' 'משלנו' ו 'אייפק'. יש אלפי סטודנטים יהודים-אמריקאים ובכל זאת אף אחד לא הרים את הכפפה ולא קיים הפגנת נגד או הסברה שתתעמת עם השקרים שהסטודנטים הפלסטינים מפיצים. למעט אירוע קטן לנרצחים ולחטופים בפינה קטנה בתוך אולם נסתר, לא עשו כלום. אף אחד לא ראה, לא שמע על מה קרה בארץ. הסטודנטים הפלסטינים כל הזמן מקיימים פעילות, הפגנה למען עזה או התרמה למען עזה ואף אחד לא עומד מולם מהצד הישראלי. חוץ מעמדת חב"ד של הנחת תפילין ו'הלל' שנותנים לצבוע חמסות. כלום ושום דבר. ומה זה עוזר חמסות כשהם מפיצים שקרים גסים באוניברסיטה ושוטפים את המוח לכל הסטודנטים?"

3 צפייה בגלריה
מיצג הנרות של הסטודנטים הפלסטינים
מיצג הנרות של הסטודנטים הפלסטינים
מיצג הנרות של הסטודנטים הפלסטינים
(צילום: אלבום פרטי)

לתוך הוואקום הזה נכנס לוין יחד עם עוד שלושה סטודנטים ישראלים. "יש מקום באוניברסיטה שנקרא 'סטיודנט יוניון' שהוא מאוד הומה וכולל מסעדות ומשרדים", הוא מספר. "אין סטודנט שלא עובר שם כמה פעמים בשבוע. על הרצפה יש סמל של האוניברסיטה והם הניחו עליו נרות זיכרון ושילוט עם שקרים על כמה ישראל רעה ואכזרית וכמה חמאס אינו ארגון טרור. קשה לתאר כמה זה מרתיח לראות את השקרים האלה במיוחד אחרי הזוועות של השבת השחורה וקשה שבעתיים לראות שעם השקרים האלה הם שוטפים את המוח לסטודנטים אחרים. הזירה הישראלית ריקה ומופקרת. איש לא עומד מולם והודף את השקרים".
בעקבות המצב יזם לוין פעילויות הסברה בקמפוס. הרעיון נולד דווקא בהשראת סטודנטית אמריקאית. "יום אחד בדרך לספריה פגשתי סטודנטית לבושה בחולצה של צה"ל עם פוסטר שהכינה לבד ועליו תמונות החטופים", הוא מספר. "הצטרפתי אליה ותוך כדי כך גיליתי שהיא נוצרייה קתולית ושהחבר שלה משרת בצה"ל בגולני. בזמן שכול היהודים התחבאו בחדריהם, היא עמדה לבדה. בהמשך הסטודנטים הפלסטינים באו להתעמת אתנו, היא הייתה חדה ומדויקת והשיבה להם כמו דוברת של משרד החוץ. נדהמתי מכמות הידע שלה והתביישתי בשביל אלפי הסטודנטים היהודים שהסתגרו בחדריהם. הארגונים היהודים לא רק שלא עזרו, אלא באו לבקש מאתנו להתרחק מהפלסטינים, למרות שהפלסטינים הם אלה שבאו להתעמת. בכל זאת לא התעמתי, התרחקתי משם, למרות שהרגשתי שהדם עולה לי לראש. לא יתכן שהם שוטפים מוח ל-70 אלף סטודנטים ומאיתנו מבקשים 'לרדת מזה'".

3 צפייה בגלריה
סטודנטית בהפגנת תמיכה בישראל
סטודנטית בהפגנת תמיכה בישראל
סטודנטית בהפגנת תמיכה בישראל
(צילום: אלבום פרטי)

לוין מספר כי לפי סקרים שהתקיימו באוניברסיטה, 75 אחוז מהסטודנטים תומכים בנרטיב הפלסטיני בימים אלו: "מזעזע שהרוב נוטים לצד ארגון טרור ואף אחד מהארגונים היהודים לא פתח עמדה. לא דאג שתהיה נוכחות. למזלי, לפני שבועיים גיליתי שיש עוד שני ישראלים, התחברנו והתחלנו לעמוד מולם. עמדנו ארבעה אנשים מולם עם דגל ישראל. הבאתי דגל מהארץ כי הייתה לי תחושה שאזדקק לו. הארגונים היהודים אמרו לנו 'לא' ומישהו אפילו בא וניסה לשכנע אותנו לרדת מזה, אבל הבין מהר שזה לא יקרה. חשוב לנו לעמוד מולם".
כשארזת מזוודות לקראת הנסיעה, מאיפה עלה הרעיון להביא דגל לארצות הברית?
"ב'שומר החומות', הייתי בניו יורק בטיול והייתה הפגנה אנטי ישראלית בטיימס סקוור. רציתי מאוד דגל להפגין מולם ולא היה לי ובחנויות ביקשו 80 דולר. בסוף השגתי מאחד הארגונים. כשבאתי ללמוד כאן, ידעתי שיגיע שלב שאזדקק לזה, אז הפעם נערכתי".
בימים אלו, עובד לוין במרץ על שילוט עם תמונות החטופים, הפקת פליירים ובניית קשר עם ארגונים יהודים חוץ אוניברסיטאים כדי להגביר את הסברה למען ישראל. "אנחנו מנסים לגייס כסף לממן את הפעילות שלנו ובינתיים אבא שלי מהארץ נתן לי הרשאה לתוכנה שאפשר לעבוד עליה ולייצר כרזות, וארגון I.a.c israel מימן לנו פוסטרים של החטופים ב-550 דולר", אומר לוין. "אנחנו רוצים לקיים עצרת או מצעד. אנחנו אפילו לא קוראים לזה הפגנה. אין לנו שום כוונה להלהיט את הרוחות או לעשות בלגן, כי אנחנו סטודנטים בינלאומיים, יש ביננו שני כדורגלים ובקבוצות מאוד מסתכלים על התנהגות, ככה שאנחנו מקפידים מאד לא להסתבך. אבל אין לנו ברירה. היהודים האמריקאים מתחבאים בחדרים, הם לא ישראלים, אין מה לעשות. מצד שני, מעצבן מאוד שהם שותקים. הרי אין באוניברסיטה בעיית ביטחון כי יש פה ממש אגף של המשטרה ואנחנו אפילו מרגישים שהם בצד שלנו, אבל לא יכולים להגיד דבר או למנוע את ההפגנות הפלסטיניות בגלל חופש הביטוי. אנו מתכוונים גם לקיים הפגנה בדאון טאון ובפארק של אורלנדו".
תקיימו עצרת באוניברסיטה, אבל מי יבוא אליה אם הסטודנטים היהודים מסרבים להביע עמדה?
"אנחנו נדאג לדבר עם הארגונים של היהודים האמריקאים שיביאו אנשים. יש המון תיאומים בירוקרטיים, אפילו אישור לתלות שלטים זה בירוקרטיה באוניברסיטה. נעשה את זה ככה או ככה אז עדיף עם אישור. פעמיים תליתי שלטים על לוח מודעות באיזה בניין ופעמיים תלשו לי אותם. בימים הקרובים תורמים פרטיים ממיאמי מביאים לי 5,000 פליירים שנוכל לתלות".
אתה לא חושש שתותקף?
"אני לא מפחד בכלל מתקיפה. יתרה מזו, התחלתי ללכת עם שרשרת של מגן דוד. אני מאוכזב מאוד שהארגונים היהודיים לא עושים כלום בקשר להסברה באוניברסיטה".
אין חשש שאם המלחמה תמשיך יהיה לך מסוכן לשהות בקמפוס?
"אני לא חושש כי ממילא הם מזייפים תמונות, ממחזרים תמונות ישנות, מביאים תמונות מסוריה, ראיתי בטלגרם שלהם דברים משנים קודמות שהם מספרים כאילו זה מעזה. תמונות של גופות שאם מסתכלים טוב רואים שזה בובות. כל מיני מניפולציות שלמרבה ההפתעה, עובדות להם".

קראו גם:

לוין מספר כי לא העלה על דעתו, שבמקום להתמקד בלמידה ייאלץ לקחת על עצמו בלית ברירה גם את תפקיד נציג משרד החוץ בקמפוס: "לא ציפיתי לכל כך הרבה דברים על הראש, זה מאוד פוגע לי בלימודים. קשה לי להתרכז בלימודים כרגע ויש מבחן בכימיה שכבר קיבלתי הארכה במועד ועדיין נכשלתי. אני פשוט לא מצליח לאסוף את עצמי בגלל המצב. כבר כשהגעתי ללימודים והבינו שאני מישראל, הרגשתי שיש כאלה שלא אוהבים את זה. שמראש הייתה עוינות. הרבה אומרים לי 'אתה לא חושש לעמוד מולם לבד?' התשובה היא שאני לא חושש וגם מרגיש שזה פספוס גדול שאין כאן הסברה ישראלית. יום אחד החבר'ה האלה מהאוניברסיטאות יגיעו לפוליטיקה ולנו זה יהיה פחות נעים. מהאוניברסיטאות הללו צומחים בעלי תפקידי מפתח בארצות הברית. הצעירים מאד עוינים את ישראל. כבר היום חלק מהצעירים בסנאט עוינים את ישראל".