כשהם עדיין מנסים להתאושש מחזרתה של התוכנית להקים למעלה מ־6,000 יחידות דיור במזרח העיר, נדהמו קברניטי העיר חדרה מחזרתה של התוכנית להקמת שדה תעופה במזרח חדרה לשולחן הדיונים.
2 צפייה בגלריה
השטח עליו עלול לקום שדה התעופה בחדרה
השטח עליו עלול לקום שדה התעופה בחדרה
השטח עליו עלול לקום שדה התעופה בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)

במשך שנים הם נלחמו בתוכנית הארצית להקים שדה תעופה בפאתי העיר, ועד כה הצליחה לבלום אותה והיא ירדה מהפרק. אלא שהשבוע, התוכנית חזרה, זאת לאחר שנציגי העיר הוזמנו לדיון ביום שלישי במועצה הארצית של מינהל התכנון בנושא תוכנית המתאר הארצית 'תפרוסת שדות התעופה'. לכאורה אין קשר לחדרה, אבל בפועל יש.

"חוזרים אחורה"


"קיבלנו לפני כעשרה ימים הודעה ממתכננת הות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות) שיש כוונה להניע את תוכנית שדה תעופה חדרה מזרח (תת"ל 74) שהיתה בתרדמת ובזמנו, כשהתנגדנו לתוכנית, הבהרנו שחדרה כלל לא נמצאת בתוכנית הארצית", מסביר השבוע מהנדס העירייה נדב הדר. "זה היה חלק מהותי בהתנגדות שלנו. מה שהם עושים עכשיו, זה שהם חוזרים אחורה ומבקשים לעדכן את התוכנית הארצית ולהוסיף לה את חדרה, מה ששומט את הקרקע מתחת לטיעון המרכזי שלנו. אנחנו יודעים שבמסגרת התוכנית הארצית חדרה אף פעם לא היתה. צללנו בעבר לתוך התוכנית של הקמת שדה תעופה בחדרה ואנו יודעים שהיא בעייתית מבחינה הנדסית ויש בה הרבה חורים. הללו נותרו רלוונטיים גם אם מכניסים את התוכנית כחלק מהתוכנית הארצית", הוא מתריע.
עוד אמר הדר כי מדובר במהלך לא ראוי של מינהל התכנון: "כבר אמרו לנו שאחרי חג הפסח צפוי דיון בנושא תוכנית חדרה לשדה תעופה. מה שנראה שעושים כעת זה מכינים את התשתית לכך בהיררכיה הגבוהה יותר, בתוכנית הארצית והמהלך לא נראה ראוי וגם יהיה מאד קשה לתקיפה מבחינה משפטית ונצטרך לתקוף מכיוון תכנוני. התקבלה החלטה של בית משפט, לפיה יש להוציא את שדה התעופה מהרצליה, אז אי אפשר לתקן טעות אחת על ידי יצירת טעות אחרת. מנסים לקיים את החלטת בית משפט בהעברת השדה לעיר אחרת, שהיא אולי קצת יותר חלשה, קצת יותר פריפריאלית וזורקים את זה עלינו. זה הפיל שבחדר", מבהיר הדר.

2 צפייה בגלריה
המאבק נגד הקמת שדה התעופה בחדרה
המאבק נגד הקמת שדה התעופה בחדרה
המאבק נגד הקמת שדה התעופה בחדרה
(צילום ארכיון: יאיר שגיא)

קראו גם:

ההפתעה בנושא הקמת שדה התעופה אינה היחידה: בתקופה האחרונה נראה שהעיר חדרה עסוקה בקרבות בלימה נגד תוכניות ותשתיות לאומיות שלא מפסיקות לנחות עליה, למורת רוחה. כך למשל חזרה לשולחן תוכנית הוועדה לתשתיות לאומיות (הותמ"ל) להקים במזרח בית אליעזר אלפי יחידות דיור, לאחר ש'הוקפאה' שנים, וכך חזרה להיות אקטואלית התוכנית להקמת תחנת הכוח ה־opc2, למרות שהממשלה החליטה אשתקד להחזירה לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות.
"כשמדובר באנרגיה אנחנו שילמנו את חובנו למדינה בהקמת המחז"מים (תחנת כוח של מחזור משולב) החדשים בתחנת הכוח, בתחנה עצמה שמייצרת כרבע מייצור החשמל במדינה ואנו גם אתר הפחם של כל המדינה", אומר המהנדס הדר. "אנו משופעים בתשתיות, קווי דלק וקווי מתח עליון שחוצים את העיר. לא עשינו תיעדוף של כל המהלכים הפוגענים ואנו מנסים להילחם בכולם במקביל וזה לא קל. יש מקומות שהתשתית יכלה לייצר איזה ערך מוסף לעיר בצורת הסכם גג עם המדינה לפיתוח או משהו בדומה, אבל בנושא שדה התעופה וה־opc2 זה נזק נטו. זה לא ייצר הכנסות ארנונה משמעותיות, לא מקור תעסוקה משמעותי, רק יצור זיהום ופה ושם מפגעי רעש ומפגע תדמיתי מאות מטרים משכונה שאנו רוצים לפתח".

הפטנט העוקף


רון שגן, מי שהוביל את המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעיר לפני שנים כשהרעיון רק צף לראשונה, מסביר כי לטענתו, זוהי דרכה של המדינה, ככה שהתוכנית של חדרה תאושר תחת סעיף ארצי: "ברור שזה אותו מינהל תכנון והוא מנסה לקבל גושפנקא, דרך תוכנית מתאר ארצית ומכוח זה מבקש להמשיך לתוכנית הספציפית לחדרה עם תכנון פרטני יותר. זאת כשידוע שיש בעיות עם התוכנית. יו"ר הות"ל עצמו אמר בשעתו, שצריכים לחזור אליה כי היא בעייתית. במקום זה, מנסים לדחוף אותה בלי דיון ובלי קריטריונים, בלי שום תהליך תכנוני ראוי ומחויב. מנסים להכשיר את השרץ".
באשר ל'מתקפת' התוכניות והתשתיות הממשלתיות על העיר אמר שגן: ”אנו עדים להרבה תוכניות קשות ודורסניות כלפי חדרה שנוחתות עליה בלי שיח בהתפרצות קדימה, לפעמים בפגיעה מובהקת באינטרסים בסיסים של העיר וזה קורה בכל התחומים. לפעמים אפילו מנוגד להחלטות ממשלה קודמות, כמו בעניין opc2. יש השתוללות של יו"ר קבינט התכנון, ומנהל מינהל תכנון שרצים כאילו אינם כפופים למשרדי ממשלה והכי חמור, שלמרות שהם חלק ממשרד הפנים, הם עושים זאת בדורסנות בלי להתייחס לרשויות המקומיות".
למרות האמור הוא מעריך כי התהליכים הדורסניים כלפי העיר, קשורים במצב הלאומי: " הדברים האלה תמיד קורים כשהממשלה חלשה ולא מכתיבה מדיניות, אז אנשי ההון והלובי ובעלי אינטרסים מתחילים להכניס מה שהם רוצים. תוכנית הותמ"ל לאלפי יחידות דיור הגיעה בתזמון לא מקרי סביב הבחירות כדי שלא נוכל להגיב, opc2 נחת בניגוד להחלטת ממשלה ובניגוד לעמדת משרד האנרגיה והגנת הסביבה וכעת חוזר לחייו שדה התעופה כשבכלל לא בטוח שמשרד התחבורה בשל להמשיך את התהליך. יש פה ריצת אמוק של מינהל התכנון שעלולה ללחרב את חדרה להביא זיהום ומפגעים, ככה שאף אחד לא ירצה לגור כאן יותר".
אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, שהינה חלק מהמאבק ארוך השנים כנגד שדה תעופה במזרח חדרה, יחד עם רשויות מקומיות נוספות, הביע אף הוא מורת רוח מהקאמבק של רעיון שדה התעופה באזור ואמר: "אנחנו מלאי פליאה על כך שבתקופה הזו ודווקא אחרי בחירות כשיש גם ראשי ערים חדשים באזורנו, בוחרים לחדש את הדיונים על הקמת השדה ונעשה הכול כדי שהוא לא ייבנה. זה מעשה שלא ייעשה - להעביר מפגע מאזור מגורים אחד בהרצליה לאזור מגורים אחר כאן אצלנו זה דבר יפריע לא רק לתושבים אלא גם למטיילים ולאוהבי הטבע שתילקח מהם הריאה הירוקה ובין האחרונות שנותרו באזור. לדברי שדה, יש מספיק מקומות בארץ שאין בהם צפיפות אוכלוסין. "שמדינת ישראל תעביר את השדה המתוכנן לאזורים האלה. הרי מי שדוחף את הקמת השדה באזור שלנו הם בעלי המטוסים, ובהם תושבי המרכז שמתעצלים לנסוע עוד חצי שעה צפונה או דרומה. זו לא סיבה מספיק טובה לפגיעה באיכות חייהם של תושבים ואנחנו נילחם על כך בכל דרך".
לדברי שגן שהחזיק בעבר את תיק ההנדסה בעיריית חדרה, לנוכח ריבוי המאבקים המאיימים על העיר, יהיה צורך בהתגייסות של הציבור לסייע בהם: ”עד כה ידענו לבלום הכל ונצא למלחמה קשה נגד כל התוכניות הללו, אולם נצטרך פה גם את הציבור. לא ייתכן שחבורת פקידים תחליט על העתיד פה. יש מטה מאבק מחדרה, ממועצה אזורית מנשה, מאליכין, מעמק חפר ומרשויות נוספות באזור. אני חושב שיש לנו כוח להתמודד עם כל המאבקים. כשאתהמבהיר למדינה שהיא לא תקבל בקלות מה שהיא רוצה, היא תלך למקום אחר. אנו רוצים שתוכנית חדרה לשדה תעופה לא רק תיבלם, אלא תעזוב אותנו לתמיד. אני אופטימי ומאמין בתושבים וחושב שאנו כנבחרי ציבור עדיין לא שיקפנו לציבור מספיק טוב את חומרת המצב. כשזה יקרה כולם יתגייסו למאבק".
ממנהל התכנון נמסר כי: "התמ"א מתבססת על עבודה פרטנית שנעשתה בות"ל ובחנה חלופות לשדה התעופה בהרצליה בכל הארץ".
במנהל אישרו כי דיון ספציפי בנושא השדה של חדרה יתקיים בתחילת חודש מאי. ¿

שדה התעופה: כרוניקה של מאבק


2017: העיר מתוודעת לכוונה להעביר את השדה בהרצליה לחדרה. בתגובה מקים רון שגב מטה מאבק של תושבים, אליו מצטרפים אח"כ גם ראשי רשויות וגורמים בעירייה.

2018: הפגנות התושבים מחוץ לוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) לא עוזרות. חדרה נבחרת כחלופה להרצליה.

2019: עיריית חדרה בראשות צביקה גנדלמן ומועצה האזורית מנשה הגישו בג"צ נגד הקמת השדה בתחומן. השופט דורש מהות"ל לדון בתוכנית ביחד עם העירייה.

2020: מטה המאבק מפעיל את חברי הכנסת ומגייס רבים נגד התוכנית.

2021: דיון דרמטי בות"ל על הקמת השדה בחדרה שבסיומו הוחלט שהתוכנית לא תופקד. משמע, המיזם נבלם ובעקבות כך החלו לפנות את השדה בהרצליה לחיפה, כפתרון ביניים.

2024: עיריית חדרה מקבלת הודעה ממתכננת הות"ל כי תוכנית 'חדרה מזרח' מותנעת מחדש.