בשנת הלימודים החדשה תשפ"ד ייפתחו בחדרה מגמות חדשות ומסקרנות: מגמת חילוץ והצלה בתיכון נעמ"ת שתפעל לראשונה, מגמת אדריכלות ובניה בתיכון חדרה בעיר ומגמת "מידע ונתונים" (דאטה אנליסט) שתפעל בהרצה בתיכון חדש בית אליעזר. המגמות האלה יצטרפו למגמות אחרות בעיר וביניהן: לימודי ספרדית, דיפלומטיה, מחול, תקשורת, סייבר, תיאטרון וספורט.
3 צפייה בגלריה
תהל אליתים. "תמיד התעניינתי בבניית בתים"
תהל אליתים. "תמיד התעניינתי בבניית בתים"
תהל אליתים. "תמיד התעניינתי בבניית בתים"
(צילום: שרון צור)
יעל פז, מנהלת תיכון חדרה, מסבירה כיצד נולדה מגמת האדריכלות והבניה בתיכון חדרה: "שמנו לב שכבר כמה שנים לא פתחנו מגמות חדשות. הרגשנו צורך להתחדש ושאפנו למגמות שלא קיימות בעיר. התחלנו לחפש ותוך כדי כך נוצר קשר עם המדריך הארצי של מגמת האדריכלות, גדי לגטי, שבמקרה גם מתגורר בבנימינה והתחילה בדיקה סביב הנושא. אחד הדברים שהובילו אותנו לכיוון המגמה הזו היא תנופת הבניה בארץ וגם בחדרה. כל נושא מקצועות הבניה, הנדסאים, אדריכלים וכדומה, זה משהו שתהיה לו דרישה. התלמיד ייצא מבית הספר עם תעודה במסגרתה הוא יוכל לקדם את עצמו בתחום הזה".
איך תיראה תוכנית הלימודים?
"התחלנו לחשוף את המגמה לכל בוגרי כיתות ט' שלנו וגילינו התעניינות מצד תלמידים והורים. הצגנו את המגמה ביום פתוח, גדי עצמו הגיע והציג. מדובר במסלול טכנולוגי - 10 יחידות לימוד שהחמש הראשונות הן הנדסת בנייה וטכנולוגיות בניה. בחלק הזה ילמדו על כל טכנולוגיות הבניה, החומרים, חוזק בניה, כל המרכיבים ותהליכי הבניה ובאמצעות תוכנות שמשתמשים בהם במשרדי הנדסת בניין. את הנושאים האלו לומדים בכיתה י' ובכיתה י"א ונבחנים בתחילת כיתה י"א. חמש היחידות האחרות אלו יחידות אדריכלות. כאן יהיה פרויקט גמר במסגרתו התלמידים יגישו תוכניות לבית פרטי, משותף, ציבורי או תכנון מרחבי. לומדים לאורך שלוש שנים, אבל עיקר הלמידה והעשייה בנושא היא בכיתה י"ב. יש סיורים עם ארכיטקטים מובחרים, קבלנים בולטים, ימי למידה במרכז הבניה הישראלי בתל אביב, כדי לראות בעיניים את מה שהם לומדים".
פז מדגישה שהתלמידים עברו מבדק התאמה, בנושאים כמו תפיסה מרחבית בשרטוט, ומתוך 70 מועמדים התקבלו 25. בנוסף לעשר יחידות הלימוד, חלה חובה על התלמידים גם ללמוד מקצוע מדעי כמו פיזיקה, כימיה או ביולוגיה.
התלמידה תהל אליתים שעולה לכיתה י' תלמד במגמה. "תמיד התעניינתי באדריכלות", היא אומרת. "יש המון מגמות בנאליות ואדריכלות זה קצת לצאת מהקופסא. תמיד התעניינתי בבניית בתים, יסודות, זה משך אותי כל הזמן וזה גם מקצוע שיכול להוביל אותי בעתיד. זה אחלה מקום לבדוק אם זה באמת מקצוע לחיים. לא צריך לבזבז זמן לבדוק את זה באוניברסיטה ולגלות שזה לא מתאים. אם ארגיש שזה מתאים לי אעסוק בזה ואלמד את זה באקדמיה. ההורים שלי מאוד אהבו את הרעיון שנפתחה מגמה כזו, שיש בה הזדמנות ללמוד מקצוע מעבר ללימודים העיוניים. הם יודעים גם שתמיד התעניינתי בתחום, אהבתי לעצב חללים, גם את החדר שלי אני תמיד מעצבת לבד"


3 צפייה בגלריה
מגמת חילוץ והצלה. יוצאים עם תעודה
מגמת חילוץ והצלה. יוצאים עם תעודה
מגמת חילוץ והצלה. יוצאים עם תעודה
(צילום: אלבום פרטי)


מגמה נוספת בעיר היא "חילוץ והצלה" בתיכון נעמ"ת. רכז המגמה אריה אלברט מספר על חבלי לידתה: "החשיבה הייתה לנסות לגוון, לבדוק מה טוב לילדים שלנו, לבחור משהו שירתק אותם. זה לא נולד משום מקום. הרעיון הזה עלה באחד האגפים במשרד החינוך שם החליטו לעשות פרומו בכמה בתי ספר. בסופו של דבר מתוך עשרות, נבחרו 11 בתי ספר ואנחנו בתוכם".
מה המטרה?
"המטרה היא להוציא אנשי חירום מתוכנו, למד"א, לתחנת כיבוי אש. הבוגרים שלנו יוכלו להיות אנשי החירום בשטח, עד שיגיעו כוחות נוספים באירועי חירום. למשל אם חלילה יהיה אירוע גדול כמו רעידת אדמה, לא יהיו מספיק כוחות לתפעל אותו. במקרה כזה התלמידים יוכלו לספק מענה ראשוני וזה מצב שכולם מרוויחים בו, החברה, העיר, התלמידים שיכולה להיות להם קריירה בתחום בהמשך".
אלברט מוסיף: "הבוגרים ייצאו עם תעודת חובש, וזה משהו שבדרך כלל לא קורה, כי לא נותנים תעודת חובש מתחת לגיל 18, כעת כשזה תחת לימודי מגמה זה מתאפשר. הם גם יוכלו לקבל אופק בצבא, להיות חובשים או לשרת ביחידת חילוץ והצלה מאחר והם יוצאים עם 5 יחידות לימוד בנושא. אני מתרגש מהמגמה החדשה כי חירום זה בדם שלי. אני רכז ביטחון ובטיחות בבית הספר 15 שנה".
שני אסולין שעולה כיתה י' תלמד במגמה. "עברתי לבית הספר כי רציתי ללמוד ספרות ועיצוב שיער", היא מספרת. "אבל אז סיפרו לי על המגמה החדשה וכל מה שהיא מציעה ומאוד התחברתי. בעתיד אני רוצה לעסוק בתחום, להיות שוטרת או משהו כזה ובמגמה הזו לומדים המון דברים שקשורים לאיך להציל ולסייע בכל מיני מצבים. כששמעתי על המגמה אמרתי שאני יורדת מספרות וזה מה שאני רוצה ללמוד. אני מתרגשת".

3 צפייה בגלריה
עדי פרידמן. "יש קצת הרגשה של יחידה מובחרת"
עדי פרידמן. "יש קצת הרגשה של יחידה מובחרת"
עדי פרידמן. "יש קצת הרגשה של יחידה מובחרת"
(צילום: שרון צור)

מגמה מרתקת אחרת שכבר מצויה בהרצה היא מגמת מידע ונתונים (דאטה אנליסט) בה ילמדו הילדים 10 יחידות בתחום.
ימית אביזמר גווילי רכזת המגמה מסבירה: "זו מגמה חדשה בארץ, בבית הספר שלנו היא תפעל זו השנה השנייה. התלמידים שהתקבלו אליה לומדים רק באמצעות כלים מתוקשבים. זו מגמה 'ללא מחברת'. הלמידה מותאמת לכל תלמיד. כל אחד לפי הקצב שלו. בתחום הזה השמיים הם הגבול, כשיש יעדים בהם אנו כבית ספר צריכים לעמוד. 10 היחידות מורכבות מבגרות עיונית מתוקשבת ועבודת חקר במטרה ליצור בוגרים שמפנימים מיומנויות וערכים מתחומי ענייני מגוונים".
אביזמר גווילי מוסיפה: "עולם הנתונים נמצא בכל מקום בחיים שלנו, אם זה סטטיסטיקה במשחקי כדורגל, השוואת מחירים בין סופרים, בעולם הפוליטיקה, בין בתי ספר בעיר, בין תנועות הנוער, תמיד הכול נתון להשוואה והתלמידים מבינים שבכל מקום שיגיעו אליו יש מאגר עצום של נתונים. כך גם בחיי היום יום שלהם ברשתות החברתיות, התוכן של גוגל, AI, עולם התוכן מתפתח מטאורית. הם לומדים לסנן ולטייב את הנתונים ולהציג אותם. הם יוצאים לאזרחות ולשירות הצבאי הרבה יותר איכותיים, זה מקצוע העתיד בגלל כל המידע שמסתובב ברשת. צה"ל מחשיב את הבוגר האנליסט כבעל אפשרויות רבות. אלו תלמידים שמאד מבוקשים ביחידות השונות".
מה תנאי הקבלה למגמה?
"תלמידים שמגיעים למגמה, הם יצירתיים מאוד. לא כולם יגיע עם חמש יחידות במתמטיקה. יש גם כאלה שבאים עם שלוש-ארבע יחידות, אבל עם נתונים טובים אחרים ואחרי שעברו ראיון אישי. התלמידים הם כאלה שפתוחים לחדשנות ומוכנים לחדשנות ויצירתיים ויש להם את האש של החקר".

קראו גם:

התלמידה עדי פרידמן, שעולה לכיתה י"א, חנכה את המגמה בשנה שעברה יחד עם חבריה לכיתה. "לפני שהתקבלנו בחנו אותנו בהרבה פרמטרים של מתמטיקה, אנגלית ועוד ולא כולם התקבלו", היא מספרת. "אז יש קצת הרגשה של יחידה מובחרת שיש סיפוק להתקבל אליה. תמיד עניין אותי הנושא ואני רוצה להיות במודיעין בצבא. המגמה הזאת יכולה לעזור לי, כי בכיתה י"א מתקיימים כל המיונים לצבא. אני חושבת שאם אתחבר לזה לגמרי גם בצבא, יש סיכוי שאעסוק בזה גם בעתיד כמקצוע לחיים".
מה ההורים אמרו על המגמה?
"הם ממש שמחו על זה. בהתחלה לקחתי פיזיקה ורציתי לקחת עוד מקצוע שאצא מחוזקת מהלימודים ולא ידעתי מה. ופתאום נולדה המגמה הזו, זה היה משמח מאוד. הלימודים מתקיימים בלי מחברות, וגם מבחנים אנו עושים בגוגל דוקס. בגלל שהכול מתוקשב אני גם יכולה להשלים חומר או להתקדם בחומר בעצמי בבית, זה יתרון".