יוסי אהרוני, תושב עין הים ומייסד שיטה לטיפול באמצעות מי קרח, הוא אחד ממובילי פרויקט "קור רוח", המציע ללוחמי צה"ל, לנפגעי טראומה מהשבת השחורה ולמפונים מהצפון ומהדרום טיפול באמצעות מים קפואים. מתחילת הלחימה כבר הטביל יחד עם הצוות והקולגות שלו מעל 8,000 לוחמים במי קרח.
3 צפייה בגלריה
טיפול בחיילים באמצעות קרח
טיפול בחיילים באמצעות קרח
טיפול בחיילים באמצעות קרח
(צילום: אלבום פרטי)
הפרויקט הוא לזכרו של עילי ברעם ז"ל שהיה מדריך חשיפה לקרח ונרצח בשבת השחורה. חוץ מאהרוני אמונים על הובלת הפרויקט גם דביר רוזן, טל פרנס, גיורא מרני וחגי פטשניק.
בשנים האחרונות, הפכה החשיפה לקרח לפופולרית וחסידיה מייחסים לה שלל יתרונות. בין היתר: חיזוק החוסן הנפשי, הורדת לחץ, טיפול בחרדה, חיזוק המערכת החיסונית, שיפור איכות השינה ועוד. כעת מטופלים בה גם הלוחמים של צה"ל ונפגעי טראומה.
"מתחילת הלחימה הבנו שהכלי הזה נדרש ללוחמים, לצוותי רפואה, לאנשי זק"א, למפונים ולמי שחוו תופת", מסביר אהרוני. "לקח לזה קצת זמן להתבשל, אבל מאז שיצאנו לדרך זה תפס חזק מאוד אצל הלוחמים וכבר למעלה מ-8,000 לוחמים טבלו. במקביל, השתלבנו גם כמערך תומך טיפול בחיילים אחרי לחימה וגם בשורדי ה'נובה', כשיש פרוטוקולים מותאמים לכל קהל יעד".
לדבריו ליוזמה יש ביקוש רב וצה"ל הוא זה שמזמין את הטיפול לבסיסי הלוחמים :"מזמינים אותנו בעיקר למילואימניקים, כי זה משהו שהצבא יותר פתוח אליו. אנחנו מגיעים ומתחילים בהכנה מנטלית ואחר כך עוברים לתרגול נשימות ואז מתחיל סבב טבילות. אנחנו מקבלים מהלוחמים תגובות נהדרות, הם מספרים שזה עזר להם לריכוז בזמן לחימה וגם כאלה שכבר השתחררו סיפרו שזה עוזר להם להתנהל בכל מיני סיטואציות בצורה יותר מבוקרת. יש גם את החלק העמוק יותר שבו אנחנו כבר מתעסקים עם טיפול בטראומה. אנחנו מגיעים לכל מיני סדנאות שעושים לחבר'ה מהמסיבה. לי אישית גם יצא לטפל באופן פרטי בתרפיה בקרח, בניצול מהמסיבה".

3 צפייה בגלריה
יוסי אהרוני. "כולם מגיעים בהתלהבות וברצון"
יוסי אהרוני. "כולם מגיעים בהתלהבות וברצון"
יוסי אהרוני. "כולם מגיעים בהתלהבות וברצון"
(צילום: גיל נחושתן)

יש לוחמים שמרימים גבה?
"כולם פתוחים ומגיעים בהתלהבות ורצון. 95 אחוז נענים וטובלים. הם יודעים מראש שאנחנו מגיעים ומצפים לזה. לפני שבוע היינו באחת מיחידות הקומנדו ואחד הלוחמים ניגש אליי וסיפר לי שבדיוק הוא קיבל הודעה שחברו הטוב נהרג בקרבות והוא לא בטוח אם זה טוב שיטבול, כי אולי זה יציף אותו. בסופו של דבר הוא החליט לטבול ואחר כך סיפר לי שבכה איזה 10 דקות, משהו שלא הצליח לעשות מאז שהלחימה החלה. זה פשוט שחרר לו רגשות שהוא היה צריך לבטא אותם".
אהרוני מספר כי גם במהלך טיפול פרטני אצלו התרחשו תהליכים מרגשים ומועילים לאחד מנפגעי המסיבה בנובה: "במפגשים הפרטניים קורה משהו שהוא game changer. הבחור שהשתתף במסיבה מתמודד עם כל מיני קשיים. אחרי הסשן הראשון הוא המשיך להגיע כי הצליח להבין איך, מתוך מה שעבר עליו, הוא יכול לעזור לעצמו ולאחרים. הוא קיבל המון כוחות בטיפול. זה העיר אותו למקום פנימי של השלמה עם מה שהיה, מחד, ומנגד עשה לו ריסטרט".

3 צפייה בגלריה
פסטיבל המוזיקה נובה אחרי הטבח
פסטיבל המוזיקה נובה אחרי הטבח
פסטיבל המוזיקה נובה אחרי הטבח
(צילום: יובל חן)

אתה מרגיש גאה להיות חלק מהעורף האזרחי התומך בלחימה?
"לא הייתי יכול אחרת. זה פרויקט שהוקם מתוך הצורך והרצון להיות חלק מהמאמץ ולראות מה אני יכול לתרום עם הכלים שלי והיכולות שלי, נוכח הנסיבות".
אהרוני מסביר מדוע השיטה יעילה במקרים של טראומה, פוסט טראומה וחרדות: "הגישה עוסקת בהתמודדות עם סטרס וכל מה שנובע ממנו, פירוק חרדות וחיזוק החוסן הנפשי. בעקבות הידע והעבודה שלנו פנו אלינו מספר גורמים שערכו מפגשים לשורדי המסיבה וביקשו שנגיע ונעביר אותם תהליכים. הצוות המקצועי שכולל אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה, פסיכותרפיה, ופיזיותרפיה גיבש תכנית עבודה מול האוכלוסיות האלו, תוך התאמה למורכבויות שעלולות לעלות. התחלנו את העבודה במספר מקומות עם קבוצות קטנות כחלק ממערכי טיפול תומך והפידבקים שקיבלנו מהפסיכולוגים ומהמשתתפים היו כה משמעותיים, שהתחלנו לקבל פניות רבות לעבודה אישית. קיבלנו תגובות שמדובר בתהליך משנה חיים שנתן תנופה לתהליך שיקום וריפוי".

קראו גם:

איך בעצם קורה הטיפול?
"תוכנית העבודה מתבססת על לימוד המטופל אודות תהליכים שונים שקורים אצלו ברמה הנפשית, תרגול ולימוד טכניקות שונות לרגיעה, נשימות ככלי לשליטה לרגיעה וטבילה במי קרח בליווי תמיכה ובצורה מבוקרת. ממפגש למפגש אנחנו רואים שיפור בתפקוד היומיומי. יכולת הכלה וניהול של חרדות שצפות, שיפור באיכות השינה ושחרור תלות בחומרים ממכרים כמו סמים ואלכוהול. בהתחלה היתה רתיעה בעקבות הטבילות, אולם אחרי שמתקיים מפגש שמלווה על ידי מערך של פסיכולוג קליני או עובד סוציאלי קליני החשש מתפוגג".
אהרוני מספר כי בתחילה היה חשש של פסיכולוגים שליוו את שורדי הנובה לשלב את הכלי של אמבטיות קרח, אבל אחרי שנכחו במפגשים קבוצתיים קטנים עימם, הצליחו להבין כמה החשיפה לקרח עוצמתית. "מטפלי השיטה ואני בתוכם מגיעים עם אוריינטציה טיפולית. זה לא מחליף טיפול פסיכולוגי, אבל זה כן מהווה כלי תומך טיפול. המטפל צריך ידע וניסיון בתחום הטראומה לא רק בכדי לתת כלים ומיומנויות למטופל, אלא גם כדי להכיל את המורכבויות שהוא פוגש".