בסוף חודש דצמבר 2023 נכנסו לתוקפם השינויים שערך משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בקווי התחבורה הציבורית בחדרה. במסגרת השינויים התווסף קו 9 שמוביל מהתחנה המרכזית לאזור התעשיה, מסלולי חלק מהקווים הקיימים השתנו, קווים אוחדו ושעות הפעילות הוארכו. על פי משרד התחבורה, השינויים יהפכו את הקווים ליעילים ומותאמים יותר לצרכי התושבים.
4 צפייה בגלריה
קו 13 בחדרה. שינוי מסלול
קו 13 בחדרה. שינוי מסלול
קו 13 בחדרה. שינוי מסלול
(צילום: אלעד גרשגורן)
אלא שלמרות הכוונות הטובות וההשקעה הרבה, תושבים רבים, בעיקר בשכונת גבעת אולגה, טוענים כי השינויים דווקא הרעו את המצב והותירו כמחצית מתושבי השכונה הוותיקה מנותקים מגישה לבית החולים הלל יפה, לאזור התעשיה ולשכונת נווה חיים. התושבים טוענים כי השינויים היטיבו עם תושבי עין הים, על חשבון תושבי גבעת אולגה.
"לקחו את הציבור בשכונות הפנימיות של אולגה וניתקו אותו מתחנות אוטובוס לכיוון בית החולים, אזור התעשיה ונווה חיים", אומר תושב גבעת אולגה. "אנשים זקנים צועדים מרחקים ארוכים כדי להגיע לתחנה שתיקח אותם לטיפול רפואי, לסידורים או לקניות".

4 צפייה בגלריה
אילנה מסיקה. "אני מאוכזבת"
אילנה מסיקה. "אני מאוכזבת"
אילנה מסיקה. "אני מאוכזבת"
(צילום: אלעד גרשגורן)

עיקר הכעס הוא בעקבות שינויים שערך משרד התחבורה במסלולו של קו 13, אחד הקווים העמוסים של העיר. הקו חוצה העיר ממערב למזרח, החליף את קו 3 המיתולוגי, ומספק מענה מאולגה למרכז העיר עד בית אליעזר, כשבדרך הוא עובר בבית החולים הלל יפה, בשכונת נווה חיים ובכביש 4 בסמוך לאזור התעשיה.
לפני השינוי, קו 13 נסע במסלול מעגלי שהקיף את כל שכונת גבעת אולגה, עם עצירות רבות. אלא שלאחר השינוי הוא כבר לא עושה זאת. האוטובוס נוסע ברחוב מנחם בגין, מבצע מספר עצירות מצומצם באולגה, נכנס לעין הים ומשם ממשיך למרכז העיר. לרחובות רבים בתוך אולגה אין תחנות עלייה לאוטובוס והתושבים נאלצים לצעוד רגלית מרחקים ארוכים על מנת להגיע לתחנה.
אילנה מסיקה, תושבת גבעת אולגה, מסבירה כי השינוי במסלול קו 13 פגע בתושבים. "אני מאוכזבת מאוד. קו 13 נתן שירות מגבעת אולגה לכיוון מרכז העיר, דרך בית חולים הלל יפה והגיע לבית אליעזר", היא מסבירה. "כעת, שינו את מסלולו בשכונה שלנו. במקום מסלול סיבובי שמקיף את כל השכונה הגדולה והוותיקה, הם עשו מסלול ישר שעובר רק בחלק המערבי יותר של השכונה. בעבר האוטובוס נכנס לרחובות המקיפים את השכונה. היום הוא לא נכנס לאולגה, הוא נוסע ישירות אחרי הכיכר לרחוב מנחם בגין (הדרך המובילה למלון ג'ייקוב), נכנס דרך השופרסל ומשם דרך אולגה ד' לעין הים. הפסדנו שירות לכל אולגה ג', אולגה א', 'זוגות צעירים', אזורים ולב השכונה. כשהוא חוזר, הוא יוצא מעין הים לכיוון מבצע עזרא-החלוץ, ויליאם דן ומלכי ישראל ושוב דרך הים לרחוב מנחם בגין. זה לבכות המסלול הזה".

4 צפייה בגלריה
חוף אולגה
חוף אולגה
גבעת אולגה
(צילום: אלעד גרשגורן)

מסיקה מוסיפה: "בהלל יפה יש מרפאת יום, המון אנשים נוסעים לקבל טיפול שם. איך הם יגיעו? ילכו ברגל קילומטר לתחנה ברחוב מנחם בגין? פגעו בחלשים, בקשישים ונתנו לצעירים, לשכונה החדשה. זו שערורייה. משקיעים כספים, מתכננים ולא מתייעצים לגבי הצרכים האמיתיים של התושבים".
רבקה אקסלרוד, תושבת גבעת אולגה, מתלוננת גם היא על השינויים: "הם נתנו לתושבים של עין הים מענה למשל לנסיעה להלל יפה, לרכבת ולבית אליעזר. אבל אנחנו נפגענו. אני עובדת בבית הספר 'מוריה' בשכונת יצחק ונוסעת עם קו 13. עד כה התחנה בהלוך ברחוב הראשונים היתה קרובה לי וגם בחזור, ברחוב קק"ל. כעת עלי להגיע לרחוב מנחם בגין. מילא אני. שאמנם אני לא צעירה מאוד אבל גם לא מבוגרת מאוד. אבל נוסעים איתי תושבים מבוגרים שצריכים לצעוד למנחם בגין. התחושה שלנו היא שלקחו מהוותיקים לטובת עין הים, שנדמה לי שפחות זקוקים לתחבורה ציבורית".

4 צפייה בגלריה
הכניסה למיון בהלל יפה
הכניסה למיון בהלל יפה
הלל יפה. קשה להגיע
(צילום ארכיון: דוברות בית החולים)

נופר זיגדון משכונת גבעת אולגה סבורה שהשינויים הרעו את מצב התחבורה הציבורית בשכונה. "ביום בהיר אחד לקחו לתושבי אולגה את הקווים היחסית נגישים שהיו להם ועכשיו הם נדרשים ללכת קילומטר כדי להגיע לתחנת אוטובוס", היא אומרת. "אני גרה ברחוב הגליל, עובדת באזור התעשיה והעניין הוא שאם אני מאחרת את האוטובוס, הבא אחריו זה עוד חצי שעה. זה לא נורמלי. מה יעשו אנשים שצריכים להגיע לבית חולים? אנשים עם קניות? נכים? אפילו ילדים? זה מרתיח. בקיץ נסבול מחום בהליכה ממושכת לכיוון התחנה. בגשם גם יהיה לא פשוט. במקום לטפח את אולגה הישנה, להביא עוד קווים ולדאוג לאוכלוסייה די גדולה, שקטה, שלא מתלוננת, עשו ההפך. לא האמנתי כשראיתי את המסלול החדש. זה מאכזב מאוד. אולגה יכלה להיות הרצליה וקיסריה, אבל עושים אותה ממש מוזנחת".
שי מכלוף מגבעת אולגה עובד באזור התעשיה. "המסלול הזה מקשה עלינו את החיים. אני מסיים יום עבודה של 10 שעות, עולה על קו 13, יורד ליד בית הספר 'שילה' וצועד לכיוון הרחוב שלי 'התנאים', חתיכת הליכה. לא פשוט. בבוקר האוטובוס כן אוסף אותי במסלולו. בשינוי הזה הזניחו את הציבור שמתגורר בשכונות הפנימיות של אולגה ולעין הים נתנו שירות יותר טוב. אנחנו ותיקים יותר, זה לא היה נכון לעשות את השינוי הזה. אפילו נהגים סבורים שקופחנו ואני עוד צעיר ויכול לצעוד. יש מבוגרים שזה פגע בהם, עם קביים מדדים לתחנה ואלה אנשים שלא יתלוננו או יישבו לכתוב מיילים בנדון. זה כל כך לא הוגן שזה כואב".
אבל לא רק באולגה לא שבעי רצון מן השינויים. תלונות, הגיעו גם באשר לקווים נוספים. כך למשל טענו תושבים כי קו 9 החדש אינו יעיל. "עשו קו לאזור התעשיה שיוצא מתחנה מרכזית. וזה קצת אבסורדי, כי מי ייסע בשני אוטובוסים למקום העבודה שלו?", הסבירה תושבת. "במקום הקו המיותר הזה שאני בטוחה שאין לו דורשים רבים, יכלו להשקיע בקווים קיימים ולהוסיף תחנות כמו בקו 13 ולא לגרוע תחנות".

קראון גם:

נטלי הירש שביתה לומד בתיכון חדש בבית אליעזר, מתלוננת על ביטול קווים ייעודיים לתיכון כמו 89 ו- 92: "עד לפני שנתיים גרנו בבית אליעזר וכעת אנחנו גרים בנווה חיים. בתנו תלמידת כיתה ט' עדיין לומדת בבית אליעזר. היא נוסעת בקו 13 למרכז העיר ושם מחליפה ל-12-14. קודם לכן, היו הסעות לבית הספר בקווים 89 ו-92, אבל הן בוטלו. עם קווים 12-14 יש לה הליכה מרובה לכיוון בית הספר והם לא באים בתדירות כל כך גבוהה. כדי להגיע בזמן לבית הספר היא צריכה כבר ב7:00 להיות בחוץ וגם זה לא מבטיח שהיא תגיע בזמן".
מהעירייה נמסר: "אנו ערים לפניות של תושבים בנודע לבעיות כאלה ואחרות בקווים מסוימים. כל הפניות מטופלות על ידי אגף שירות לתושב. חברת אגד, בשיתוף משרד התחבורה ומחלקת ההנדסה של עיריית חדרה, בוחנים שוב את השינויים עקב פניות התושבים, ובמידה ויוחלט על שינויים נוספים כמובן שתהיה על כך הודעה.