בשבוע שעבר נבחר ניר בן חיים (51) לראש עיריית חדרה, לפרק זמן של כחצי שנה, במקום צביקה גנדלמן שהושעה בשל כתב האישום שהוגש נגדו.
2 צפייה בגלריה
ניר בן חיים. "אין לי זמן להיעלבויות ולרכילויות"
ניר בן חיים. "אין לי זמן להיעלבויות ולרכילויות"
ניר בן חיים. "אין לי זמן להיעלבויות ולרכילויות"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
ידיו של בן חיים מלאות עבודה: עליו לאייש תפקידים כמו מנכ"ל עירייה במקום יעקב זיגדון שהתפטר, להקים קואליציה חדשה ולהמשיך את הטיפול במאבקים עירוניים נגד שדה התעופה והקמת תחנת כוח נוספת בעיר. השבוע, בריאיון ראשון, הוא מתייחס למינוי, לתוכניותיו ולא חוסך ביקורת מהמנכ"ל המתפטר, יעקב זיגדון.

לא לוקח אישית

כניסתו של בן חיים לתפקיד לוותה בהרבה חום ודברי הלל מצד תושבים רבים, אך במערכת הפוליטית התמונה שונה. כבר בישיבת המועצה בה נבחר בן חיים, הכריז חבר המועצה שי ברכה (מסיעתו של צביקה גנדלמן) כי עבורו מוביל הדרך היחיד הוא גנדלמן. לישיבה זו לא הגיעו שלושה חברי סיעת "מחוברים" בראשות יניב דרי, סיעת ש"ס בראשות בועז ביטון וגדי אריאלי העומד בראש הליכוד, במה שנראה כהבעת אי אמון בבן חיים ובגוש שלו. עוד לפני המינוי התפטר מנכ"ל העירייה, יעקב זיגדון, והביע אי אמון בהנהגת העיר החדשה. לאחר שקיבל את התפקיד קרא בן חיים לכל חברי המועצה לשתף פעולה למען העיר.


"אני מאמין ביד מכוונת ושבורא עולם הביא אותי למקום הזה. אני אומר בצניעות שאף פעם לא חשבתי שאגיע למעמד הזה. אני מאמין שמי שעושה טוב מחזירים לו טוב"
חלק מחברי המועצה התנגדו למינוי שלך. חברי מועצה אחרים סברו שהם התאימו יותר. לא נעלבת?
"אני עומד מאחרי כל מילה שאמרתי בנאומי. בחרתי אנשים שעלו איתי לעגלה ויהיו איתי גם בהמשך הדרך, אבל איני פוסל שיתוף פעולה עם כל חברי מועצת העיר. שוחחתי עם יניב דרי, במטרה להמשיך לשרת את הציבור, ובוודאי בנושא שדה התעופה שבו הוא התמקצע. דיברתי עם רון שגן, ביקשתי שימשיך לעזור לנו בנושא תחנת הכוח, שוחחתי גם עם בועז ביטון, ובסופו של דבר אני יכול רק להציע. זה תלוי בהם. שי ברכה אמר דברים לא הכי נעימים, זה לא משנה, אין בכוונתי להדיחו, אם הוא כמחזיק תיק העסקים טוב לעיר, אבקש שימשיך לתרום בנושא. אני לא לוקח את זה אישית. אז בסדר, הוא אוהב את צביקה, הוא גם אמר שהוא לא מקבל את התנהלות מערכת המשפט כלפי צביקה ולא כל כך קיבל את דין הבוחר - חברי המועצה שבחרו בי. לא פתח לי דלת רחבה יותר, ובכל זאת אם הוא טוב לעיר, ארצה שיישאר. הם לא בחרו בי, אני כן בוחר בהם, אבל התנאים שונים. זה אולי לא יהיה בדיוק כפי שהיה עם צביקה, אבל הם יבחרו אם חשובה להם העיר או הפוליטיקה".
מדברי זיגדון לא נפגעת?
"אני מסתכל נטו על עשייה ציבורית ויודע שכשתעבור חצי שנה ואולי צביקה יחזור, אצטרך להראות מה עשיתי בזמן הזה. ככה שאין לי זמן להיעלבויות ולרכילויות, אני צריך לעבוד. בדקתי סקרים שהיו בעירייה בעניין מה החוסרים של התושבים ומצאתי שבמקומות הראשונים נושא הניקיון, הבטחון האישי והחינוך בראש ובנושאים אלו אנחנו הולכים להרחיב פעילות בכל מיני אמצעים. המנכ"ל אכן עזב כאן בטריקת דלת ועשה מעשה שלא ייעשה בעזיבה בצורה לא מסודרת. יש לי חוות דעת שמאפשרת לי לקנוס אותו בגין ההתנהלות הזו, אבל אני בוחר להתקדם הלאה ולראות את יום המחר. אז זיגדון אמר ככה, ויניב דרי אמר ככה, בסדר אז אמרו. לי חשוב שכולם ישקיעו ויצטרפו לטובת העיר אני רוצה שהילדים שלנו יחזרו לגור בעיר, שתהיה להם מעין פטריוטיות לעיר שלהם".

נקראתי לדגל

בן חיים (51) נשוי פלוס ארבעה, מתגורר בשכונת בית אליעזר. את הרומן שלו עם עיריית חדרה החל כבר בהיותו בן 23, אז הצטרף לשורותיה כחשמלאי. הוא היה אז אחרי טיול גדול במזרח, וסמוך להגעתו לעירייה הצטרף לוועד העובדים, דרך שהובילה אותו לתפקידו הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. הוא עוד ישוב?
צביקה גנדלמן. "אני מאוד מעריך אותו", אומר בן חיים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"מי שהאמין בי היה רפי סעדה יו"ר ועד עובדי העירייה דאז", אומר בן חיים. "לא חשבתי להיכנס לוועד בכלל, אבל הוא האמין בי והביא אותי למצב שתוך שנה וחצי נהייתי יו"ר ועד ושימשתי בתפקיד במשך שתי קדנציות. אחר כך עופר עיני ביקש שאגיע להסתדרות וככה התחלתי את תפקידי כיו"ר מרחב חדרה שומרון, תפקיד אותו ביצעתי עד לפני פחות משנה, ועזבתי לטובת כהונתי כממלא מקום ראש עיריית חדרה. ויתרתי על תפקידי ושכרי בהסתדרות בשביל לשרת את התושבים מהעירייה".
בן חיים טרם עבר ללשכת ראש העירייה. "בגלל הרגישויות", הוא מסביר.
להיות ראש עירייה זו מטרה שסימנת?
"אני מאמין ביד מכוונת ושבורא עולם הביא אותי למקום הזה. אני אומר בצניעות שאף פעם לא חשבתי שאגיע למעמד הזה. אני מאמין שמי שעושה טוב מחזירים לו טוב, נכון שבראשית הדרך לא היו לי שאיפות פוליטיות, אבל עם ההתרחשויות, השאיפות התפתחו, תוך כדי עשייה".
לא הגעת לתפקיד בנסיבות רגילות.
"אני מאוד מעריך את צביקה, אף אחד בעשייה הציבורית לא היה רוצה להגיע למצבו. ליבי איתו ואני מאחל לו בהצלחה במאבק המשפטי ושייצא זכאי. אני לא יצרתי את המצב הקיים, נכנסתי לסיטואציה. יחד עם זאת, עשייה ציבורית היא בדמי, לא מעניין אותי שכר ולא כבוד. מעניין אותי לעשות טוב לתושב ואם שיפרתי אפילו בקצת, הצלחתי בתפקידי. ככה עשיתי בוועד העובדים וככה בהסתדרות".
ייתכן שבעוד חצי שנה גנדלמן יחזור. לא תתקשה לעזוב?
"לא. אני מכבד את ראש העירייה, שוחחתי איתו וכרגע נקראתי לדגל, איני יודע לכמה זמן. יכול להיות שלחצי שנה, שזה לא מעט זמן לשנות ולעשות ויכול להיות ליותר, הכול יכול לקרות. שמענו כבר על לא מעט ראשי עיריות שאמרו בשלב מסוים 'מספיק, עשינו למען הציבור וכעת אנחנו רוצים לעשות לביתנו'".

בלי מתח וריבים

בן חיים הצטרף למערכת הפוליטית רק בבחירות האחרונות, וגרף לא פחות משלושה מנדטים, עם רשימתו, "העיר של כולנו". הוא קיבל את תפקיד ממלא מקום ראש העירייה וכעת הוא כבר מנהל את העירייה. כמי שעמד בראש הסתדרות המרחב, הוא נחשב מקורב מאוד ליושב ראש ועד העובדים, איציק יצחקי. במהלך כהונתו של יצחקי, היו סכסוכים רבים בינו ובין הנהגת העיר ובפרט עם המנכ"ל הפורש, יעקב זיגדון.
אפשר להניח שעידן סכסוכי העבודה בעיריית חדרה מאחורינו?
"יו"ר ועד העובדים נבחר על העובדים, ויש לו מעמד שצריך לשמר במערכת העירונית. הוא לא נבחר על ידי ההנהלה ואני סבור שהיא פספסה אדם מדהים שיכל לתרום הרבה יותר ממה שנתנו לו. אתמול הייתה לי שיחה עם מנהלי אגפים על חשיבות האחווה ביניהם להצלחת העיר והצטערתי שלא הזמנתי את יו"ר הוועד למעמד, כי אני חושב שהוא צריך להיות חלק. עלינו לגייס את כל המשאבים כדי להצליח. לדעתי למנכ"ל הייתה תרומה גדולה למקום שהעירייה הגיעה אליו עם הוועד. לא אחת שוחחו מנהלי אגפים עם ראש העירייה גנדלמן והנהלת העיר על היחסים עם זיגדון, שלא תרמו לעיר, לעירייה, לתושבים ולפיתוח העיר. ברגע שמערכת היחסים בין הוועד לזיגדון, הסלימה ביקשתי מצביקה לעצור את זה הוא בחר בדרך אחרת. אני חושב שברגע שאחבר את איציק לא יהיו מתח וריבים והעובדים יוכלו לעבוד. המצב שהיה, הוא נטו על המנכ"ל. יש לי ביקורת קשה מאוד על איך שניהל את העיר, איך עזב והמכתב שהשאיר. לא עושים דבר כזה. אם הייתה לו אחריות לעיר הוא היה עוזב בצורה מסודרת, עם חפיפה, זה דבר שלא ייעשה".

"יש לי ביקורת קשה מאוד על איך שהמנכ"ל ניהל את העיר, איך עזב ועל המכתב שהשאיר. לא עושים דבר כזה. אם הייתה לו אחריות לעיר הוא היה עוזב בצורה מסודרת, עם חפיפה, זה דבר שלא ייעשה"

כבר בישיבת המועצה הקרובה עומדים על סדר היום מספר שינויים מעניינים. כך למשל, התבקשה המועצה לאשר את מינויו של חבר המועצה שלמה בוזגלו כיו"ר עמותת פנאי העיר תחת חבר המועצה יניב דרי.
שינויים יהיו גם בתפקידי המשנים לראש העירייה. טספאי אדרג'או ייכנס לתפקיד מ"מ ראש הרשות בפועל במקומו של יניב דרי, וסדי בן דוד יהיה משנה נוסף במקומה של חדוה יחזקאלי שפרשה. משנה נוסף יהיה צ'יקו וקנין.
בנוסף, סגן ראש העירייה רומן גישר יהיה הממונה החדש על תיק ההנדסה תחת רון שגן וטל אליהו יחזיק בתיק החינוך.
גם בוועדות העירייה נרשמו חילופי גברי ככה שבוועדת כספים סדי בן דוד צפוי לשמש כחבר במקום רונן הילף מ"מחוברים".
על תהליכי השינוי אמר בן חיים: "אני מאמין שראש עירייה צריך להאציל סמכויות וזו פעם ראשונה אחרי הרבה מאוד זמן שראש עירייה לא מחזיק בעצמו את תיק החינוך אלא ממנה לו חבר מועצה בנפרד. מעל 1150 מעובדי העירייה הם עובדי חינוך, מעל 70 אחוז מטפלים בקשת רחבה של נושאי החינוך ככה שראוי שיהיה מי שיטפל בנושא החינוך והוא לא יוחזק בנפרד אצל ראש העירייה".
באשר לשינויים פרסונליים אפשריים במשרות אמון הסביר: "אני איש של אנשים ונזהר בכבודו של כל אחד ולכן כשעלה הצורך ולא הייתה ברירה, קראתי לאדם, הסברתי לו ושוחחתי עימו ברגישות. אני לא אדם ששולח מכתב קר או פועל דרך התקשורת".
יעקב זיגדון מסר בתגובה: "ועד העובדים הגיע למצב שבו במקום לדאוג לעובדים הוא דאג בעיקר לעצמו ולמקורביו. לכן. שללנו מהם את כל המשאב הכספי והעמדנו אותו על אפס שקלים. הוועד הודר על ידי השלטון המקומי, מהשתתפות במכרזי כוח אדם. למרות הוועד רווחת עובדי עיריית חדרה רק עלתה עם השנים. בכל סכסוך יש לחפש מי נהנה ממנו? בטוח שלא העובדים. בסך הכל חברי הוועד ניסו לשמר את הפריבילגיות שהיו להם וככל הנראה הם חשבו שיש להם גיבוי לכך.
לגבי החוסר אחריות: אני מאחל לניר בן חיים שיגלה בתקופה המזומנת לו כמ"מ ראש העירייה את אותה נורמת אחריות שאני הוכחתי, הלכה למעשה, לא בדיבורים אלא במעשים, בהקשר של פיתוחה ושגשוגה של העיר חדרה בשמונה השנים האחרונות".

לעדכונים: חדשות חדרה