בשורה קשה לתושבי שכונת ויצמן: למרות הבטחות קברניטי העיר לשמור על צביון השכונות הפריפריאליות כדוגמת נווה חיים, יצחק, ויצמן ובית אליעזר ככפריות, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה אישרה תוכנית של שני יזמים פרטיים ברחוב שועלי שמשון בשכונת ויצמן, שכוללת גם בניה של בניין בן 9 קומות ואחר בן 5 קומות.
3 צפייה בגלריה
שכונת ויצמן. "בשורה קשה"
שכונת ויצמן. "בשורה קשה"
שכונת ויצמן. "בשורה קשה"
(צילום ארכיון: נמרוד גליקמן)
"הבשורה הקשה היא לכל השכונות הפריפריאליות בעיר, מאחר ותוכנית כזו מהווה מעין סנונית ראשונה לעוד תוכניות של בניה רוויה בשכונות צמודות קרקע שכבר יהיה קשה לבלום", אמר השבוע גורם בעיריית חדרה.
מתיאור התוכנית עולה כי היא מאחדת חלקות ומגדילה שטחי בניה מ-1,120 מ"ר במצב מאושר ל-4160 מ"ר במצב המוצע ומוסיפה 28 יחידות דיור ביחס לשבע יחידות דיור מאושרות ובסך הכול 35 יחידות דיור. עוד עולה מפרטי התוכנית שפורטו בישיבת ועדת התכנון והבניה חדרה מיום 31 בינואר 2023: "התוכנית מציעה הקמה של שני מבנים, האחד בן 9 קומות והשני בן 5 קומות".

3 צפייה בגלריה
בועז ביטון. "מדוע לשוב ולדון?"
בועז ביטון. "מדוע לשוב ולדון?"
בועז ביטון. "מדוע לשוב ולדון?"
(צילום: אלבום פרטי)

קצת היסטוריה: התוכנית המדוברת עלתה לדיון תחת שם אחר בחודש יולי 2022 והוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה החליטה לדחותה. בין הנימוקים לדחייה נטען: "הוועדה לא תאפשר לקדם תוכניות היוצרות שינוי מהותי בצביון השכונה ופוגעת באיכות החיים של התושבים בתחומי התשתיות והתחבורה. התוכנית המוצעת גם לא מייצרת תועלת ציבורית שתצדיק את פריצת הוראות תכנית המתאר".
כחודש לאחר מכן, באוגוסט 2022, דחתה את התוכנית גם הוועדה המחוזית חיפה וקבעה שיש להמתין לתוכנית הרובעית של עיריית חדרה, שעל בסיסה יהיה ניתן לקבוע היקפי בניה.
כעת, ב-31 בינואר 2024 שבה התוכנית לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה. מפרוטוקול הוועדה עלה כי חלק מהחברים ובראשם בועז ביטון התנגדו כלל לדון בתוכנית שנדחתה בעבר. במהלך הדיון אמר ביטון בין היתר: "מדוע לשוב ולדון אם התוכנית לא תואמת את הרובע? יש לנו אחדות דעים לא לאשר את התוכנית. לפי התצ"א שמוצגת לנו כל האזור הוא וילות. אני לא רוצה בשכונה הזו בניינים לגובה". בעקבות ההחלטה החליט ביטון להתפטר מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

3 צפייה בגלריה
(רומן גישר | צילום: נמרוד גליקמן)

בסופו של הדיון, קיבלו חברי הוועדה, את המלצת הצוות המקצועי והמליצו לוועדה המחוזית להשהות את הדיון בתוכנית עד לסיום התוכניות הרובעיות (שהעירייה אמורה לשקוד עליהן). ההמלצה הייתה, שהוועדה המחוזית תדון שוב בתוכנית אחרי קביעת עקרונות הבינוי והצפיפות לאזור זה בתוכנית הרובעית לנווה חיים.
אלא שהמלצות לחוד ומציאות לחוד. הועדה המחוזית החליטה לאשר את התוכנית, שמגדילה את הצפיפות הקיימת ונפחי הבניה מעבר למאושר ברקמה העירונית בה היא נמצאת. הוועדה המחוזית החליטה על הפקדת התוכנית בכפוף לתנאים מסוימים כמו ניקוז וחניה.

קראו גם:

רומן גישר יו"ר הועדה לתכנון ובניה בעיריית חדרה שנכח בדיון בוועדה המחוזית, לא התנגד לקו שהציגה הוועדה המחוזית בהחלטתה: "הבהרנו שאנחנו הולכים לבנות מדיניות בניה באזור במסגרת התוכנית הרובעית. הוועדה המחוזית טענה שזה הכיוון שהם רואים את ההתפתחות של המקום והשתכנעתי שזה הכיוון. לפעמים אנחנו נלחמים בוועדה כשלא רואים עין בעין, אבל יש מקרים שזה לא תמיד ככה ומכל מקום המילה האחרונה היא שלהם. כנציג שם השתכנעתי שזה הכיוון. חוץ ממני שככה התלבטתי ואמרתי שעוד לא קבענו מדיניות, כולם היו בעד לאשר את התוכנית".