שיא הגשמים עוד לפנינו, ובמספר מוקדים בחדרה התושבים כבר הספיקו לחוות חורפים בהם הוצפו הרחובות, כאשר יורדת כמות גשם מאסיבית ורצופה. לפי ניסיון העבר, ודיווחי תושבים, הכנו עבורכם את מפת המקומות המועדים לפורענות.
1 צפייה בגלריה
הצפה ברחוב אהרונוביץ בחדרה
הצפה ברחוב אהרונוביץ בחדרה
הצפה ברחוב אהרונוביץ בחדרה
(צילום: מירית גולן)
אחד המוקדים הללו הוא רחוב אהרונוביץ' בנווה חיים, המהווה את אחד הרחובות המרכזיים ביותר בשכונת נווה חיים. ברחוב אהרונוביץ'לרוב מתמלא חלקו המערבי של הכביש (באזור החיבור עם רחוב בלינסון) במי גשמים, כך שנוצרת שלולית ענק שלעיתים אף מכסה את המדרכות וגולשת לרחוב בלינסון. במצב דברים זה, הנסיעה מאתגרת בעבור הנהגים באזור ובוודאי להולכי הרגל, שנרטבים מחציית הכביש או מנתזי נהגים הנוסעים בתוך שלולית הענק.
ברחוב סידקוב, כבר שנים מלינים התושבים על נזקי הגשמים. מים נקווים ברחוב הקטן, מציפים את פתחי הניקוז ותוצרי ביוב צפים החוצה. בהעדר מדרכות, מוצפים השוליים וחול נסחף לכיוון הכביש ומתערבב עם מי הגשמים, מה שיוצר רחוב מוצף בבוץ. לפני כשלוש שנים אף שקע רכב בשול הכביש ברחוב בשל בור שנפער בו מהגשמים המאסיביים .
ברחוב גרינבוים, הגובל במסילת רכבת מערב, מוצף חלקו המערבי של הכביש בשלולית רחבה שנותרת במקום גם מספר ימים לאחר היפסקות הגשמים.
ברחוב הראשונים בגבעת אולגה, רחוב מרכזי שמהווה את הכניסה לשכונה, המצב דומה, וברחוב הנשיא עורק התנועה שחוצה את העיר כולה ישנם חלקים שמוצפים במים, מה שמקשה על התנהלות הנהגים באזור. לפני מספר חודשים חדרו מי גשמים לאחת מחנויות הרחוב וגרמו נזק כבד לציוד שם.
גם באזור שכונת פאר סובלים מבעיית מים עומדים בכביש, כיוון שמים רבים זורמים לאזור מכיוון הרחובות המזרחיים לשכונה.
האופטימיים מבין התושבים, מקווים כי ימי גשמים מאסיביים במהלך החורף, הם מועטים ולא עוברים את טווח השבועיים במצטבר, כך שמדובר בגזרה שאפשר לעמוד בה. אולם את מי שהגשמים כבר גרמו לו נזקים, הטיעון הזה אינו מרגיע.
חבר מועצת העירייה באופוזיציה, טל אליהו, שגם עמד בראש תאגיד המים המקומי 'מי חדרה', סבור שהפתרון לבעיית הניקוזים צריך להגיע מהמדינה. "צריך להבין שכשאומרים ניקוז זה המון כסף ובוודאי לעיר ותיקה כמו חדרה", הוא אומר ומחדד: "משמע, צריך להרים את כל הקרקע ולייצר אחר כך כביש ומדרכה חדשים. תוכנית האב לניקוז של חדרה קבעה שכדי לנקז את העיר כולה העלות היא מיליארד שקל, ניקוז חלקי יעלה 100 מיליון שקלים. בשל העלויות הללו, נמנעים מלעשות זאת".
מה הפתרון שאתה מציע?
"לטעמי, הפתרון לבעיית הניקוזים לא רק בחדרה אלא בארץ בכלל, צריך להיות לאומי ולא מקומי. אחרי מה שקרה בנהריה, המדינה הייתה צריכה להתעורר, להציע לרשויות 90 אחוז מימון לבעיית הניקוזים ו-10 אחוזים הרשות תממן. כיום הניקוז הוא אך ורק באחריות רשות מקומית, ואין את התקצוב לכך. בעיר ראשל" צ, למשל, שגודלה 56 אלף דונם יש 200 ק"מ ניקוז. בחדרה שגודלה 54 אלף דונמים, יש רק 12 ק"מ ניקוז. ההבדל הוא ששם זו בנייה חדשה, ולכן מראש יש ניקוזים, בשונה מחדרה שרובה בנייה ותיקה".
מעיריית חדרה נמסר: "מערכות הגשמים שיורדות על כלל העיר מביאות לעיתים לזרימות מים רבות בשל עוצמת הגשם ואורכו. ישנם אזורים בעיר בהם היסטורית, לא קיימות מערכות ניקוז תואמות את התקופה ולכן העירייה נערכת מבעוד מועד בכל אזור על פי האלמנטים הניקוזיים באזור. בחלק מהמקומות שהוזכרו נוצרות שלוליות מקומיות ולא הצפות!! שגורמות לנזק רב.
העירייה מכינה את העיר לחורף באמצעות פתיחת שוחות, ניקוי קולטנים,העמקת תעלות והצבת משאבות במקומות נמוכים. העירייה מבצעת על פי תחזיות מזג האוויר הכנות נדרשות לפני כל מופע גשמים צפוי ומשקיעה אמצעים רבים במניעה וכאשר הגשמים והטבע גוברים על התשתיות הקיימות, יוצאים עובדי העירייה בלילות ובימים הגשומים ומטפלים בזמן אמת בכל הפניות שמעלים תושבים.
נוסף לכך, העירייה גם משקיעה רבות בטיפול וגיזום העצים בעיר ומונעים קריסות עצים רבים ברוחות החזקות המתרחשות עלינו מידי חורף וגם כאן נעשות ההכנות המקדמיות לצימצום הנזקים".
לעדכונים - חדשות חדרה