לפני כעשרים שנים, איבד אשר טוויל (47) תושב שכונת גבעת אולגה את אחיו הקטן יצחק ז"ל כתוצאה משימוש בסמים.

2 צפייה בגלריה
אשר טוויל
אשר טוויל
אשר טוויל
(צילום: באדיבותו)

זה קרה בערב חג החנוכה של שנת 1998 ואצל אשר הצית הנר האחרון שהדליק יצחק ז"ל בחייו, גם את התשוקה להתחיל לאסוף חנוכיות: ”אני לא יודע להסביר את זזה בדיוק, אבל כמו נהייתה לי שריטה, משהו השתבש אצלי, נכנס בי חיידק שהוא כמו מחלה ואני רץ בכל הארץ ואוסף חנוכיות.
"זה גם מזכיר לי תמיד את אחי יצחק, שהיה רק בן 19 במותו ונס אמנם לא קרה לו ברמה האישית , אבל זה חג של ניסים ואני מרגיש חובה לפרסם את החג הזה . יש בו חיבור, בכל העולם רואים תמונות חנוכיות דולקות בחלונות . יש בחג הזה משהו מרגש.” אמר.
מאז האירוע הטראגי , הספיק טוויל לאסוף כבר מאות חנוכיות , וגם להקים את עמותת החסד, לזכר אחיו יצחק ואביו רפאל ז"ל: 'חסד רפאל יצחק' לחלוקת מזון לנזקקים.
“אני רץ בכל הארץ בגלל החנוכיות, כל חנוכיה שאני רואה מיד תופסת אותי, זה לחפש בשוקי פשפשים, לרוץ אחרי אנשים שמפנים תכולת דירות , לקנות מאספנים של ברזל ונחושת , זה להגיע לשוק ולחכות לראות אם תגיע חנוכיה ואיזה .אני משקיע הרבה אנרגיה באיסוף ויש לי חנוכיות מרהיבות מכל סוג מכסף, מנחושת , מתקופות שונות .אנחנו האספנים מחליפים ביננו, מעבירים מידע , קונים אחד מהשני .אני עדיין אוסף חנוכיות זה חיידק שכנראה לא עובר בקלות .”

2 צפייה בגלריה
אשר טוויל
אשר טוויל
אשר טוויל
(צילום: באדיבותו)

יש חנוכיה שאהובה עלייך במיוחד?
"אני אוהב את כולן, אבל יש חנוכיה אחת שארבעה חודשים רדפתי אחריה בשוק הפשפשים . המוכר לא הסכים למכור לי אותה במחיר שביקשתי , ושלחתי מישהו במקומי עם סכום כסף טיפה יותר גדול , שגם לו, הוא סירב למכור. ככה ארבעה חודשים ניסיתי , עד שבסופם הוא סוף סוף הסכים למכור לי תמורת מכונת תפירה ועוד 300 שקלים. זה היה מירוץ קשוח, אבל סיפוק אדיר בצידו. משהו בה תפס אותי , היתה עליה הטבעה בסימן של דולר , אלו חנוכיות יקרות שמחיריהם רק עולים ועולים .”
קראו גם:
לדבריו, לא רבים מכירים את חיידק החנוכיות שלו, אבל בקרב האספנים שמו ידוע ורבים באים להתרשם מהאוסף שחלקו מוצג לראווה, על קירות הכניסה לביתו בשכונת גבעת אולגה: ”בשבילנו האספנים זה כמו משחק פוגים כמו קלפים, מחליפים, מתעסקים , יש בזה הרבה הנאה , אבל בעבורי זה גם הרבה כדי להאדיר את החג ולפרסם את הניסים בו , גם לנו כעם קרה נס גדול" אמר " הרבה מהשכנים באים אליי להדליק נר על אחד הקירות שם תלויות החנוכיות .לפעמים יורד גשם וזה מתכבה ,אבל אנשים בכל זאת אוהבים את החוייה הזו . אני מזמין את כל מי שרוצה להגיע ולהדליק חנוכיה אצלי.”
באיזה חנוכיה אתה מדליק נר של חנוכה? בוחר מהאוסף בכל יום אחרת או מדליק בפשוטה מסופר?
"ברור שבפשוטה מהסופר", הוא צוחק.