עלייה במספר חזירי הבר באזור, כך מדווח איגוד ערים וטרינרי שומרון. מדובר בשטחי הרשויות: מועצה אזורית מנשה, פרדס חנה כרכור, ג'סר א-זרקא, בנימינה-גבעת עדה, ג'ת, באקה אל גרביה, מועצה אזורית אלונה, פוריידיס, זכרון יעקב, ערערה, ערה, חריש ואור עקיבא.
1 צפייה בגלריה
חזירים בר בחיפה
חזירים בר בחיפה
חזירים בר בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
באיגוד מדווחים כי לאחרונה חלה עלייה בפניות בעקבות חדירת חיות בר בכלל וחזירי בר בפרט לשכונות מגורים. בכניסתם לחצרות הבתים ובשהותם ברחובות, גורמים החזירים לנזקים לגינון ולחקלאות, מפחידים תושבים ואף עלולים לגרום לתאונות דרכים. באיגוד מבהירים כי אוכלוסיית החזירים גדלה מאוד בשל כושר רבייה רב, היעדר אויבים טבעיים, הפחתה באישורי הצייד והאכלה מלאכותית על ידי בני אדם.
ד"ר ריאד בדראן, וטרינר ראשי ומנכ"ל האיגוד מסביר: "אנו עדים לכך שחזירי הבר מאבדים בהדרגה את הפחד הטבעי מהאדם, דבר שגורם להם להסתובב בקרבת בתי המגורים ולאכול מכול הטוב שהאדם והעיר מאפשרים להם. חזירי הבר הם אוכלי כול וביישובים קיימים מקורות מזון זמינים כמו פחי אשפה שעולים על גדותיהם או שניתנים להזזה בקלות, פסולת מושלכת, מזון חתולים שנמצא ברחובות, מדשאות וגם פירות שנופלים מעצי פרי".
בשטח אחריותו של האיגוד חיים למעלה מ-230 אלף תושבים ובין היתר הוא אמון גם על מניעה והפצת מחלות מדבקות מבעלי חיים וכן על הסדרת הפיקוח על בעלי חיים משוטטים.
פלישת חיות הבר כגון תנים, שועלים וחזירי בר המשוטטים בחופשיות בשכונות מגורים הפכה בשנים האחרונות לתופעה מוכרת ומטרידה. יחד עם זאת חשוב לזכור כי חיות בר מהוות חלק חשוב במערכת האקולוגית.
יו"ר האיגוד אילן שדה הבהיר כי למרות המטרד אסור בשום אופן לפגוע בחיות הבר: אנו מבקשים מהציבור והרשויות לנקוט בכל האמצעים בכדי להפחית את התופעה. עם זאת חל איסור על פגיעה בחיות בר ולכן הציבור מתבקש לנקוט רק באמצעים המורשים".
לד"ר בדראן מספר המלצות שיסייעו בצמצום התופעה, מבלי לפגוע בחזירי הבר: "הימנעו מהשארת שאריות מזון ליד הפח, הקפידו לזרוק את כל האשפה לפח ושמרו על מכסה הפח סגור. הצמידו וקבעו את פחי האשפה לקרקע כך שהחזירים לא יוכלו להפוך אותם, סגרו נקודות מים פתוחות בתחומי היישוב ובחצרות השקו גינות פרטיות בשעות הבוקר, אל תשאירו מחוץ לבית מזון של כלבים וחתולים. אל תאכילו את חזירי הבר, האכלתם גורמת לאיבוד הפחד מהאדם ולעליה במספר החזירים שיחדרו ליישוב, גדרו את חצר ביתכם בגדר יציבה וחזקה למניעת כניסתם, וזכרו שפגיעה בהן אסורה על פי חוק".
לעדכונים: חדשות חדרה