סערה באור עקיבא בעקבות תיקון לחוק העזר "פתיחת בתי עסק וסגירתם", שהתקבל בישיבת מועצה מן המניין שהתקיימה בתאריך 30/11/23. שמונה חברי מועצה מתוך 13 הצביעו בעד התיקון שייאפשר סגירת עסקים בשבת בעיר. על פי נתוני משרד הפנים, תיקון חוק העזר הקודם בנושא הוא משנת 2003. כשהחוק עצמו הוא משנת 1964.
3 צפייה בגלריה
מרכז מסחרי בשכונת אור ים. "זה פאתי העיר"
מרכז מסחרי בשכונת אור ים. "זה פאתי העיר"
מרכז מסחרי בשכונת אור ים. "זה פאתי העיר"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"מה שקרה זה שפשוט החליטו לרענן את החוק ולקבוע שכל העסקים יהיו סגורים בשבת בתוככי אור עקיבא", אומר גורם בעירייה. "דבר שמעלה תהיות מדוע בצומת ברניצקי בכניסה לאור עקיבא מכיוון בנימינה יש תחנת דלק וחנות נוחות שפתוחות בשבת? וב'אור ים' שם יש המבורגר וגלידריה וזה ממש בפאתי העיר צריך שיהיה סגור. ככל הידוע לי יש גם חדר הכושר בקניון אורות בעיר פתוח בשבת. אור ים זה ממש באזור שמוביל לקיסריה, יותר פאתי העיר מצומת ברניצקי. אז מדוע חוק אחר לכל צד?"

3 צפייה בגלריה
גלידה
גלידה
"הגיע הזמן שתהיה לנו אפשרות ללכת לאכול גלידה"
(צילום: shutterstock)

חיה גולן תושבת שכונת אור ים אינה מרוצה מההחלטה לסגור את בתי העסק בשכונה בשבת. "הגיע הזמן שיהיה גם לתושבי אור עקיבא להיכן ללכת לאכול גלידה או לשתות קפה בשבת. למה לא בעצם? הרי מי שדתי או מי שאין לו עניין בזה למה שזה יפריע לו, הוא ממילא בבית שלו", היא אומרת. "האזור גם רחוק מהעיר וממקום מגורים. זה בסך הכול קניון קטן כזה שיש בו לפי שעה עסק של המבורגר ושל גלידה. אנחנו גם נשמח שיתווספו עוד עסקים שיהיו פתוחים שם בשבת. אנחנו ממילא נוסעים כל שבת לגן שמואל או לעין שמר כדי לקנות או לאכול, אז למה שלא יהיה לנו ליד הבית? בכל עיר יש משהו שפתוח, למה שאצלנו לא יהיה כלום ונאלץ לנדוד למתחמים בערים סמוכות. למי זה מפריע? חיה ותן לחיות".

3 צפייה בגלריה
מבנה גן שמואל
מבנה גן שמואל
מבנה גן שמואל. התושבים מבלים שם בשבת
(צילום: יח"צ מבנה גן שמואל)

מעיין מגוז תושבת אור עקיבא שרכשה דירה בשכונה, אולם עדיין לא מתגוררת בה אומרת: "אין לי בעיה שיהיה פתוח בשבת, זה לא אמור להפריע לי, אבל אני יודעת שיש אוכלוסייה בעיר שזה יפריע לה, אוכלוסייה שומרת מסורת", היא אומרת. "לי לא מפריע אם יהיה פתוח או סגור. לא אצא להפגין על זה, אבל אני כן חושבת שזה יכול להיות רעיון טוב שיהיה פתוח כי זה יקל על הרבה אנשים וייתן להם מענה מסוים. מה גם שזה ממש בכניסה לאור עקיבא מכיוון קיסריה, רחוק מלב העיר, אז אני לא רואה בעיה וכיצד זה מפריע לאוכלוסייה הדתית. אפילו ה'ילו' בתחנת הדלק באור עקיבא סגור, כאשר ביתר הארץ זה פתוח. אין איפה לקנות כלום בשבת באור עקיבא וזה די חסר".

קראו גם:

מהעירייה נמסר: "אין מדובר ב'חוק השבת' כמקובל לכתוב. החוק מתקן ומחדד מספר נקודות שהיו 'שטח אפור" בפרשנותו. התיקון לחוק מגיע בעקבות התרחבות העיר ופתיחת עסקים רבים נוספים, תוך שמירה על הסטטוס קוו שקיים באור עקיבא למעלה מ-60 שנה. התיקון לחוק יחול מיידית על כלל השטח המוניציפלי של אור עקיבא ויכלול את העסקים המצוינים בחוק העזר".