כמו ב-19 השנים האחרונות, גם השנה מתקיימת ספירת הציפורים המסורתית בחדרה והציבור בעיר מוזמן לקחת חלק בספירה ובתיעוד המדעי של מיני הציפורים. הנתונים יצטרפו לספירה הכוללת ברחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
נחלאילי. הגיע לביקור
נחלאילי. הגיע לביקור
נחליאלי. הגיע לביקור
(צילום: דובי קלעי)
הספירה החלה בתאריך 15 בינואר ועתידה להימשך עד סוף החודש. את האירוע מנהלים המרכז הישראלי למדע אזרחי במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי בר בחצר. מטרת הספירה היא לקבל תמונת מצב עדכנית על מינים שונים של ציפורי בר באזורים מיושבים, ללמוד על שינויים בתפוצת המינים, לאסוף נתוני שיהוו בסיס מדעי למחקרים עתידיים ולקדם מיזמים שיטיבו עם הציפורים. מטרה נוספת היא לחבר את הציבור לטבע.

3 צפייה בגלריה
צופית. גם היא מטיילת בעיר
צופית. גם היא מטיילת בעיר
צופית. גם היא מטיילת בעיר
(צילום: אבי בלומן)

חיליק מדור חיים, חוקר תולדות העיר, פעיל סביבה ואקולוג, משתתף בספירה מדי שנה: "אני כבר רואה שהנחליאלים הגיעו לרחוב ויש נדידה של ציפורי חורף, בעיקר דורסים שהגיעו מאירופה לארץ החמה שלנו. אני רואה בנווה חיים בולבולים, נקרים ועורבני שעושה לי צרות בעץ הפקאן, תולש את הפקאנים וזורק אותם לרצפה".
תשתתף בספירת הציפורים?
"בוודאי שאשתתף. אני נתקל בהם ממילא, ברמה היומיומית".
השנה, בכדי להגדיל את כמות המשתתפים בספירה ואת האזורים המדווחים, שכללו המנהלים את הכלים העומדים לרשות הציבור בכדי להבחין בין זני הציפורים. בכדי להשתתף, יש להוריד את אפליקציית ebird, להירשם ולהכיר את הציפורים הנפוצות בארץ באמצעות משחקים, מצגות ועוד. אחר כך יש להתמקם בנקודה אחת באזור עירוני למשך 10 דקות ולדווח באפליקציה על כל המינים שזוהו. השעות האופטימליות לתיעוד הן בין 7:00-10:00 בבוקר.

3 צפייה בגלריה
חיליק מדור חיים. "תכננו שבחופש הראשון שיהיה לנו ניסע לטייל בחרמון"
חיליק מדור חיים. "תכננו שבחופש הראשון שיהיה לנו ניסע לטייל בחרמון"
חיליק מדור חיים. משתתף בספירה
(צילום: אלעד גרשגורן)

בספירה שהתקיימה אשתקד, השתתפו מאות צופים. מהנתונים עלה כי הציפור הנפוצה ביותר בצפון ובמרכז הארץ היא עורב אפור ואילו בדרום הציפור השכיחה היא דווקא דרור הבית. השנה מקוום מנהלי הספירה כי ההשתתפות תהיה מאסיבית יותר ותכלול יותר אזורים בארץ.
תמר גויטע מנהלת המרכז הישראלי למדע אזרחי במוזיאון הטבע הסבירה על חשיבות השתתפות הציבור בספירה: "הסיוע של הציבור מהווה עבורנו בקהילה המדעית מכפיל כוח והנתונים יוכלו לסייע בעתיד למחקר מדעי בנושא".
ד"ר נירית לביא אלון רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע: "כבר 19 מתרחשת הספירה וזה מאפשר לנו לראות שינויים ומגמות באוכלוסית הציפורים. כל שנה אנחנו משפרים את הכלים להגברת הזיהוי והשנה פותחים מדריך חדש לזיהוי ציפורים ומשחקים באתר ספירת הציפורים. אנו מציעים לציבור הישראלי לצאת לטבע הקרוב אל הבית. בימים כאלו הטבע מחזיר את כולנו לשפיות".

קראו גם:

שלומית ליפשיץ, מובילה ויוזמת טיפוח ציפורי הבר בחצר ומייסדת המיזם: "מדובר בפעילות מהנה שגורמת לנו להבחין בטבע שלידינו. בעשר הדקות אנו מופתעים לגלות עולם שלם של יצורים וקולות שלא היינו מודעים אליו, ממש מתחת לאף שלנו ובנוסף אנו תורמים למדע ולשמירת הטבע בישראל".
פורסם לראשונה: 08:11, 25.01.24