הנה מקבץ חלקי מהאירועים הפליליים שהתרחשו לאחרונה באזור: רימון נזרק לכיוון משרדו של רואה חשבון ברחוב הרברט סמואל בחדרה; בן 37 נפצע מירי בגבעת אולגה; צעיר בן 25 הצית את רכבה של תושבת אחרת בשכונה, ככל הנראה בעקבות סכסוך על מקום חניה; שלושה צעירים בני 30, נעצרו אחרי שנהגו עם לוחיות משוכפלות כשסכין וכפפות מוסלקים ברכבם.
3 צפייה בגלריה
סנ"צ דודי לוגסי. "יש מקרים שלמרות ראיות מצוינות ועבודה קשה אנשים השתחררו לביתם. אז נוריד את הראש? לעולם לא"
סנ"צ דודי לוגסי. "יש מקרים שלמרות ראיות מצוינות ועבודה קשה אנשים השתחררו לביתם. אז נוריד את הראש? לעולם לא"
סנ"צ דודי לוגסי. "יש מקרים שלמרות ראיות מצוינות ועבודה קשה אנשים השתחררו לביתם. אז נוריד את הראש? לעולם לא"
(צילום: שרון צור)
ביישובים הסמוכים בוואדי ערה המצב גם הוא בכי רע: תחנת סמים נתפסה באום אל פחם; בן 40 מג'סר א-זרקא תקף בסכין את בת זוגו וילדיו ואחר כך הצית את רכבה; בבאקה אל גרביה נפצע בן 15 מדקירות ופונה לבית החולים הלל יפה; תושב אחר בבאקה נעצר אחרי שגרם חבלה קשה לאגף החינוך ביישוב; כהדרן לרצף האירועים, נפלטו עשרות ק"ג של סם מסוג חשיש אל חופי חדרה.
אלא שאם תשאלו את סנ"צ דודי לוגסי קצין אג"מ (אגף מבצעים) במרחב מנשה, הוא יסביר כי למרות התחושה בציבור, בפועל יש עלייה של אחוז אחד בלבד בפשיעה ביחס לשנה שעברה. ריבוי האירועים, הוא מסביר, הוא תוצאה ישירה של תוכנית "מסלול בטוח", שמטרתה לתקוף את מחוללי הפשיעה המרכזיים.

התמקדות במחוללים

"בראייה מרחבית יש עליה של אחוז אחד בסך אירועי הפשיעה", הוא אומר. "את העלייה ניתן לייחס ל'מסלול בטוח'. גם אם רואים במשך שבוע-שבועיים צבר של אירועים בגזרת חדרה, במפה הכללית אין עליה. צבר האירועים מלמד כי המשטרה עובדת קשה מאוד בכל אירוע, אוספים ראיות, משלבים כוחות עם גורמי אכיפה ויחידות מיוחדות כמו יס"מ ומג"ב, תוך התמקדות במחוללי פשיעה בתחום האמל"ח והסמים ומבצעים מעצרים. אחרי שאנחנו מפעילים את מרב האמצעים בכל אירוע כזה, יש ריבוי עצורים, יש כאלה שכבר מאחורי סורג ובריח וכנגד אחרים מתנהל הליך פלילי. לכן זה נראה כאילו הרבה קורה בגזרה ויש עליה משמעותית.

3 צפייה בגלריה
פשיטה של המשטרה על אחד מבתי החשודים
פשיטה של המשטרה על אחד מבתי החשודים
פשיטה של המשטרה. פעילות יזומה למיגור הפשיעה
(צילום: דוברות המשטרה)

"בכל אירוע, המשימה היא של איסוף ראיות וחקירה ואחר כך התנהלות לא פחות קשה מול הפרקליטות. אנחנו משקיעים המון בלהביא חשודים למעצר, למרות מחסור אדיר בכוח אדם. כל שוטר נותן 200 אחוזים מעצמו. נותן את הנשמה כדי להגביר את תחושת הביטחון של התושבים. חשוב לציין שיש עליה במספר פתיחת התיקים".
תסביר על העלייה הזאת.
"תיקי החקירה הם יוזמה שלנו. בוחרים להתמקד במחולל פשיעה בגזרה שלנו. המיקוד הוא לטפל במחוללי פשיעה בתחום האמל"ח והסמים, תוך שילוב זרועות עם גורמי אכיפה, ובאמצעות צווי חיפוש, ראיות, חילוט כספים, ושימוש במצלמות. כלומר המטרה היא פגיעה בהם גם בפן הכלכלי מעבר לפלילי. מעצרם של אלה בוודאי הוריד את רמות הפשיעה. בתחנת חדרה יש 39 עצורים בתחום האמל"ח, מתחילת השנה. עליה של 105%, לעומת שנה שעברה ויש עליה של 108% גם בעצורי ירי משנה שעברה, אי אפשר להגיד שזה לא מצמצם תופעות פשיעה".
אז אתה צופה שבעקבות "מסלול בטוח" תהיה ירידה בפשיעה?
"אנחנו פועלים בשילוב זרועות עם כלל הגורמים, כשהרגל המסיימת של כל העבודה היא הפרקליטות. אם היא מחליטה להגיש כתבי אישום ובית משפט גוזר את דינם של מחוללי הפשיעה זה בוודאי משפיע על תחושת הביטחון ברחובות. אבל זה לא בא בקלות, לא איסוף הראיות ולא העיסוק מול הפרקליטות. הגזרה היא רחבה והטרוגנית ויש מקומות שאנחנו מגיעים וכבר טשטשו את כל הראיות, מה שמאתגר יותר את העבודה שלנו. אנחנו מתמקדים במחוללי הפשיעה, באלה ששולחים את ה'חיילים' לבצע אירועי ירי או הצתה, כלומר לא בסימפטום אלא בשורש. כמובן שאנחנו מטפלים בחומרה גם באירוע נקודתי של תושב שהצית רכב של שכן, אבל בגדול ב'מסלול בטוח' יש מטרות ויעדים שסומנו מראש במפת הפשיעה הרחבה. לחלקם כבר הוחרמו מיליוני שקלים ואנחנו תוקפים אותם בשילוב כוחות עם המע"מ, ביטוח לאומי ועוד. גם בהיבט התעבורתי עם רכבי היוקרה. כאן מס הכנסה נכנס איתנו לתמונה בחילוט ותפיסת כלי רכב. זה המיקוד שלנו ולא אימא שנוסעת עם הילד בלי חגורת בטיחות. אנחנו כבר מזמן לא שם, אלא כל המשטרה כספינה אחת לכיוון הזה".
"המיקוד הוא לטפל במחוללי פשיעה בתחום האמל"ח והסמים, תוך שילוב זרועות עם גורמי אכיפה, ובאמצעות צווי חיפוש, ראיות, חילוט כספים, ושימוש במצלמות. כלומר המטרה היא פגיעה בהם גם בפן הכלכלי מעבר לפלילי
למה בציבור יש תחושה שהפשיעה מתגברת?
"בסופו של דבר זה לוקח זמן, המטרה של כל הגורמים הללו בשילוב האמצעים הפורנזיים ואנשי המקצוע היא להגיע עד לראייה הכי קטנה, כדי להכניס את העבריינים אל מאחורי סורג ובריח, ואז תחושת הבטחון שלנו ילדינו תשתפר פלאים, כל זאת במיעוט כוח אדם. האוכלוסייה גדלה ומצבת כוח האדם של השוטרים אינה גדלה בהתאמה. אנשים עובדים 16-17 שעות ומרגישים כל תיק כאילו הוא תיק אישי שלהם. זה לא ברור מאליו".
איך אפשר עם מיעוט כל אדם לטפל בכל אירוע?
"האירועים חולקו לקטגוריות. אין אירוע שהוא סכנה לציבור שאנחנו לא מגיעים אליו. לעיתים אנחנו נאלצים לקבל החלטה לאן מגיעים קודם. יש לנו גם יחידת אופנוענים מהירה ואפקטיבית שיכולה להגיע במהירות לכל אירוע סכנת חיים ויש יחידות מיוחדות בגזרה כל הזמן כמו מג"ב ויס"מ, כך למשל קרה בפיגוע בחדרה, שבמקרה הם סעדו בדיוק באותו הזמן באזור הפיגוע".

לתקוף מראש

לדברי סנ"צ לוגסי, למרות תחושת ההסלמה לאחרונה, חדרה אינה בולטת במיוחד במפת הפשיעה הארצית: "למרות זאת אנחנו תוקפים מראש את מחוללי הפשיעה, זו האסטרטגיה. למשל, כחלק מהיעדים שנקבעו בנושא גניבות רכבים, הצלחנו לשים יד על שתי כנופיות אחת מהן מטול כרם, ומאז, יש ירידה משמעותית בגניבות רכבים באזור".

3 צפייה בגלריה
מעצר החשודים
מעצר החשודים
פוגעים בעבריינים גם בפן הכלכלי
(צילום: דוברות המשטרה)

זו תקופה ביטחונית מתוחה. יש היערכות מיוחדת? התראות לפיגועים?
"יש היערכות של ביטחון שוטף. ניידות וסיורים במקומות הומי אדם, תחנות רכבת, תחנות הסעה, טרמפיאדות ומרכזי קניות. כשהאזרחים רואים ניידת - הם מרגישים טיפה יותר בטוחים. בחודש האחרון דווקא יש ירידה בהתרעות לפיגועים, מה שלא עולה בקנה אחד עם צבר האירועים הביטחוניים שאנחנו רואים ברחבי הארץ. חשוב לומר כי כל הניידות והסיורים לא שוות בלי אזרח ערני. האזרחים הם העיניים שלנו. אדם ערני יכול להיות שובר שוויון וזה שמביא להצלת חיים. גם אם יש לכם הספק הכי קטן תתקשרו 100".
יש יישובים סמוכים לחדרה שלדעתך מסוכן להגיע אליהם?
"בבאקה מבחינת הצתות יש ירידה של 58 אחוזים משנה שעברה ויש עליה בכתבי האישום על עבירת הירי, לכן גם אם יש רצף של אירועים בבאקה, בתמונה הכללית יש ירידה. באקה היא לא הארלם וכך גם ג'סר ואום אל פחם. במקרה המצער שנגע ללב של כולנו של הילד בן ה-13 שנהרג בירי לכיוון בית העסק, יש עצורים והוגש כתב אישום. זה לא דבר של מה בכך בפרק זמן כה קצר. נדרשה עבודה מאוד נחושה של כל התחנה, הסיור, הבילוש, החקירות וימ"ר, בתיק לא פשוט. במקרה כזה, השוטרים מגיעים הביתה כשהם נושמים לרווחה. רוב התיקים שלנו מול הפרקליטות הם חתיכת אירוע. תחשבי מה ההרגשה של חוקר שעושה לילות כימים בתיק, להביא ראיות מצוינות, לחקור ולהגיע לחקר האמת ובסוף לא מוגש כתב אישום והתיק הולך לפח. תפקידי הוא 'להרים' את החוקר הזה כדי שימשיך לתיק הבא באותה רמת מוטיבציה ונחישות, זה לא פשוט. ובסוף מה חושב האזרח? הוא חושב שהמשטרה אינה עושה את עבודתה".
קראו גם:
לוגסי מסכם: "אין אירוע שעובר לידינו, קטן כגדול. יש מקרים שלמרות ראיות מצוינות ועבודה קשה אנשים השתחררו לביתם. אז נוריד את הראש? לעולם לא. היום הם אולי הלכו הביתה אבל מחר נגיע אליהם בדרך אחרת. תחושת הבטחון של האזרח תמיד לנגד עינינו".
לעדכונים: חדשות חדרה