עיריית חדרה השיקה תוכנית להפחתת עבירות התנועה מסכנות החיים של נהגי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים והוברבורדים.

3 צפייה בגלריה
מתחילים עם פעולות הסברה
מתחילים עם פעולות הסברה
מתחילים עם פעולות הסברה
(צילום: אלעד גרשגורן)

14 פקחים מסייעים מהשיטור העירוני הוכשרו לבצע אכיפה נגד עבירות של רוכבי הכלים הדו גלגליים. בשלב הראשון של התוכנית תתבצע הסברה בלבד. הפקחים יעצרו את הרוכבים, יסבירו להם על העבירות שביצעו ויקוו שעד תחילת האכיפה, בעוד מספר חודשים, ההסברה תיתן את אותותיה, המסר יוטמע והרוכבים כבר ייסעו כחוק, מבלי לסכן את עצמם ואת משתמשי הדרך.
גיל שלמה, מנהל אגף אכיפה וביטחון בעיריית חדרה, מסביר מה הוביל ליציאתה של התוכנית לדרך. "תפקידנו ומטרתנו לשמור על בטיחות הולכי רגל והרוכב עצמו", הוא אומר. "רק לפני כמה חודשים היה לנו מקרה שרוכב אופניים נכנס באישה מבוגרת. יש המון סעיפים שאפשר לאכוף, בהקשר של הכלים הללו ואנחנו התמקדנו בחמישה סעיפים הכי משמעותיים: איסור נסיעה על מדרכה, רכיבה ללא קסדה, איסור להרכיב נוסע, איסור לרכוב במעבר חציה, ואיסור להשתמש בסלולרי בעת נסיעה. יחד עם זאת אנחנו לא מקובעים. אם נחוש בשטח שצריך להוסיף עוד פרמטרים לאכיפה נעשה זאת בהמשך. בנינו את התוכנית ככה שחודשיים תתקיים הסברה. במשך חודש תהיה התראה ורק בסוף כל זה נבצע אכיפה. אנחנו לא מחפשים דוחות והכנסות, אלא לשמור על בריאות הציבור והרוכבים".

3 צפייה בגלריה
14 פקחים יהיו ביחידה
14 פקחים יהיו ביחידה
14 פקחים יהיו ביחידה
(צילום: אלעד גרשגורן)

שלמה מסביר כיצד תיראה התוכנית בפועל: "בנינו תוכנית עבודה שמאגדת בין כוחות שיטור ובין הפיקוח העירוני. הפקחים עברו הדרכות והסמכה במכללת 'מפעם' והם יתמקדו במיקומים שונים לפי הצורך. בקיץ למשל יתמקדו במקומות כמו חוף הים, גנים ציבורים ובאזור צומת המשטרה שם יש הרבה בני נוער על כלים כאלו. כשיחלו הלימודים נתמקד גם באזורי בתי הספר ונראה היכן לחלק את הכוחות. לאורך השנים הגיעו תלונות רבות על הנושא, לנו לא הייתה הסמכות, וגם אחרי שהסמכנו היה תהליך בירוקרטי. הנוהל הוא שאנחנו אוכפים רק על המדרכה ושוטר אוכף בכביש".
אילו תגובות אתם מקבלים בינתיים?
"תפסנו כמה רוכבי אופניים. הם היו קצת מבוהלים בהתחלה. אבל ברגע שראו שזו רק הסברה הם נרגעו. אני אופטימי ובטוח שזה יעשה שינוי. בסוף כולנו, כולל הרוכבים עצמם, נרוויח מזה".
שלמה מסביר כי בעתיד הקרוב, יש תוכניות להרחיב את האכיפה גם לנושא הקטנועים, שם האכיפה תהיה באמצעות מצלמות במספר מיקומים בעיר שמועדים לפורענות.
נדב ליפשין, מנהל המטה העירוני לבטיחות בדרכים, מסביר כי התוכנית יצאה לדרך בעקבות נתונים על פגיעות מכלים דו גלגליים בחדרה. "לפני שנתיים היו חברות שהתדפקו על דלתנו ורצו להכניס לעיר כלים להשכרה כמו בתל אביב", הוא מספר. "מצד אחד חדרה שטוחה ונוח לנסוע בה עם הכלים האלה. מנגד, יש פוטנציאל לפגיעה גדולה יותר של אנשים. אני שמח שהצלחתי לעצור את זה בינתיים. יתכן שהחברות יתדפקו שוב על דלתותינו בעתיד, אבל אני בדעה שמי שרוצה, שיקנה לעצמו כלי כזה ושזה לא צריך לקרות בחסות העירייה".

3 צפייה בגלריה
המטרה: לשמור על בריאות הולכי הרגל והרוכבים
המטרה: לשמור על בריאות הולכי הרגל והרוכבים
המטרה: לשמור על בריאות הולכי הרגל והרוכבים
(צילום: אלעד גרשגורן)

"אנחנו מקבלים סטטיסטיקות מהרלב"ד", הוא מוסיף. "בחדרה הנתון הבולט הוא היפגעות מבוגרים שרוכבים על הכלים הללו. לפני שנה היה לנו רוכב אופניים שנהרג כשהתנגש באוטובוס. המבוגרים לא מבינים עדיין את הכלים האלה, לא כרוכבים ולא כהולכי רגל. זה כלים שלא היו בדורם, הם לא שומעים אותם מגיעים ולא מבינים את זה. בחדרה ההיפגעות היא בעיקר של גילאי 50 פלוס. הצעירים פחות. הם יותר חדים, חמקניים, מצליחים להגיב מהר ולצאת ממצבים של כמעט תאונה".
ליפשין מסביר כי ריבוי הכלים בעיר הוביל להשקת התוכנית: "הורים נהיו יותר עצלנים. במקום להסיע את הילדים שלהם הם בוחרים לקנות ב-3,000 שקלים כלי לילד ושיסע בעצמו. כמויות הרכבים הללו בתיכונים לא ייאמנו, מה שאחר כך מוביל למעבר לאופנועים וקטנועים. העיר מלאה באופנועי שליחויות, מה שמעצים את הבעיה. לעתים הם נוסעים על המדרכה. כעירייה אנחנו פועלים כבר בגני הילדים, להזהיר את הילדים מהכלים הללו ובכלל. בחטיבות הביניים אנחנו מסבירים שהכלים אסורים, ובתיכונים מסבירים על שימוש נכון שכולל קסדה, נסיעה מגיל 16 בלבד, אפוד זוהר, מחזירי אור, מהירות מקסימלית 25 קמ"ש, נסיעה על הכביש בלבד אם אין שביל ייעודי ואיסור שימוש בנייד".

קראו גם:

רועי אהרונסי, הוא אחד הפקחים המסבירים בתוכנית שבהמשך יבצע אכיפה. "עברנו הכשרה כדי שנוכל לבצע אכיפה", הוא אומר. "כרגע אנחנו עוצרים את הרוכבים ומסבירים להם מה עשו לא בסדר, נותנים להם מעין פלייר שנראה כמו דו"ח ומסמנים בו את העבירה. אבל זה לא דו"ח, זה רק למען ההסברה. אנחנו מבהירים שבהמשך תהיה אכיפה עם קנס כספי על עבירות בוטות כמו נסיעה על המדרכה, הרכבת אדם ונסיעה במעבר חציה".
אהרונסי מספר שילדים ובני נוער לעתים קרובות אינם מודעים לחוקי התנועה: "יש הרבה תאונות וכמעט תאונות שנגרמות ממקרים של רוכבים שנכנסים בהולכי רגל או נוסעים על המדרכות הצרות בעיר. יש הורים שבכלל לא יודעים שמגיל 16 צריך תאוריה כדי לנהוג על הכלים האלו. אני מאמין שאחרי ההסברה נפגוש את בני הנוער עם קסדה, רוכבים בבטחה ונמנע את התאונה הבאה. הרבה פעמים, במיוחד בחופש, חבר'ה עם אופניים משתלטים על הכביש, רואים אותנו ובורחים. זו לא המטרה, אנחנו רק רוצים להסביר, כי עוד כמה חודשים ניכנס לתמונה. אנחנו רוצים שיבינו שמדובר בכלים מסוכנים, כלי מוות. ילדים גם נוסעים לפעמים בלי ברקסים, בלי תאורה, בשנייה יכולים להיגמר חיים של ילד כזה".
ערן שער הוא פקח מסייע נוסף בתוכנית: "במהלך שגרת העבודה אנחנו נתקלים בעבירות מסכנות חיים שמבצעים בני נוער. אם הם מתחת לגיל שמותר לרכוב אז הם לא יודעים כלום על חוקי תנועה ומסכנים עצמם ואת הולכי הדרך. ראיתי תאונות וטיפלנו בתאונות והתרסקויות של ילדים עם אופניים או ילדים שרכבו במדרכה בפראות ופגעו בהולכי רגל. המסר שלי להורים הוא שידגישו את חשיבות הבטיחות ברכיבה בכביש ולא יתנו לילדים מתחת לגיל 16 לרכוב".