רב פקד משה כהן, תושב שכונת עין הים בחדרה, נכנס לאחרונה לתפקידו כסגן מפקד תחנת משטרת אום אל פחם. לאחר שסיים את תפקידו כמפקד יס"מ מנשה, מחליף רפ"ק כהן גזרה בוערת אחת בגזרה בוערת אחרת.
1 צפייה בגלריה
רפ"ק משה כהן
רפ"ק משה כהן
רפ"ק משה כהן
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
השנה האחרונה בתפקיד זימנה לכהן אתגרים גדולים כמו מבצע "שומר חומות" בו אירעו התפרעויות חסרות תקדים באזור, מעשי ונדליזם והשחתת תשתיות וירי חי לעבר השוטרים, ברמה יומיומית.
רגע לפני שסיים את תפקידו התרחש פיגוע הדמים בחדרה, בו קיפחו את חייהם לוחמי מג"ב יזן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל. גם בזירה המדממת הזו פעלו כוחותיו של רפ"ק כהן.

עוצמת האירועים

"שנת 2021 הייתה מאתגרת במיוחד", הוא אומר. "זה התחיל מההפגנות בקיסריה מחוץ לבית ראש הממשלה לשעבר נתניהו, בהמשך הגיעו הפגנות נגד האלימות במגזר הערבי בוואדי ערה שחלקן היו אלימות, ובמאי נכנסנו לשומר חומות. בימים הראשונים גם פעלנו כוחות מועטים אל מול המון זועם ורק לאחר מכן המשטרה נערכה לגיוס כוחות מילואים. התמודדנו עם אירועים מאוד משמעותיים באומץ לב, במקצועיות ובקור רוח. חלק מלוחמי היחידה גם נפצעו במהלך האירועים, עוצמתם בהחלט הפתיעה אותנו, אבל פעלנו כנגד מפרי הסדר, בכל הגזרות ללא שום הבדל אם זה בחדרה או בוואדי ערה".
כהן ממשיך: "בשני הצדדים רוב האזרחים שומרי חוק ולא חיפשו עימותים. עיקר הפעילות הייתה נגד האחוז המסוים של פורעי חוק שבחרו להפר את הסדר. חשוב להבין שהפרות סדר לא נגמרות עם סיום האירוע עצמו. דרושה היערכות לפני. זה אתגר שמצריך כוח אדם, כי בסופו של דבר הלוחמים עבדו בצורה סיזיפית ורציפה בהפגנות אינטנסיביות. מדי סוף שבוע התווספו גם ההפגנות בקיסריה, והפגנות נגד האלימות בוואדי עארה, ובשומר חומות בכלל הייתה אינפלציה. שוטרים פשוט עבדו מסביב לשעון".
הופקו לקחים מאז? כוח האדם תוגבר?
"לקראת שנת 2022 וחודש הרמדאן המשטרה נערכה באימונים ובהקמת מפקדות משימתיות. בוצעו אימונים רבים לשוטרים בהנחיית המפכ"ל קובי שבתאי. משטרת ישראל השנה ערוכה בצורה רצינית. גויסו מילואימניקים, תגברנו את מערך מתנדבים, במיוחד בחדרה. תגברנו גם בכוחות צה"ל. יש שילוב של כל זרועות הבטחון, בייחוד אחרי הפיגוע בחדרה".
טענו שהמשטרה לא הגיעה מהר לזירת הפיגוע בחדרה.
"ראשית אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחות של יזאן פלאח ושיראל אבוקרט ז"ל, לוחמי מג"ב שהפיגוע גבה את חייהם. אלמלא התושייה והטיפול המקצועי של לוחמי מג"ב ששהו במקרה בסמוך, היינו במקום אחר. יצא לי להגיע לזירה בסמוך מאוד למועד הפיגוע. חודש מרץ היה מאוד משמעותי מבחינת פיגועים ברמה הארצית. המשטרה בשגרה ובחירום יודעת להיערך בזמנים קצרים לאירועי פיגוע, זה חלק מהאימונים של היחידה ובטח בתקופות הרגישות, כשאנו מפעילים כוחות רבים ברחובות, סמויים וגלויים בכל גזרת המרחב. אני סבור שהטיפול המשטרתי היה יעיל מאוד, כוחות רבים הגיעו ובמהרה הוקם חפ"ק של המשטרה על ידי מפקד תחנת חדרה סנ"צ זוהר מסלאוי והאירוע נוהל בצורה מיטבית".
לדברי רפ"ק כהן, חלק מהשלכות הפיגוע, היו פניות רבות של תושבים שהתקשרו לדווח על אזרחים חשודים וקולות נפץ, כך שלשוטרים נוספה משימה חדשה: בדיקת הפניות.

מסמן מטרות

אום אל פאחם ידועה כמקום נפיץ מאוד. לאורך תקופת הרמדאן אירעו הפגנות רבות והפרות סדר בעיר. איך נערכים?
"אחד האתגרים המשמעותיים הוא החיבור לקהילה ולתושבים. אני מאמין שרוב תושבי אום אל פאחם והכפרים הסמוכים, מרגישים חלק מהציבור ורוב ערביי ישראל שגרים בוואדי מחפשים לחיות בצורה שקטה. ראינו את זה בהפגנות, כשראש עיריית אום אל פאחם, שבקשר מצוין עם המשטרה ירד לכיכר המרכזית בכניסה לעיר ואמר לאותם פורעי חוק שזאת לא הדרך. אנו רואים שאותם נבחרי ציבור מפזרים בגופם פורעי חוק. זה מצביע על רצון לשקט מצד הרשות, וגם מצד עסקים שנפגעים ורצו שהרמדאן יעבור בשלום. בכוונתי להתחבר לאותם אלו שרוצים את שירותי המשטרה לציבור וזה חלק מהמטרות שלנו".
מה האתגרים הבוערים באום אל פאחם?
"שיפור שירותי המשטרה במגזר הערבי, חיזוק האמון, פעילות בלתי מתפשרת נגד פורעי חוק ופשיעה שמתגוררים בגזרה. הפעלת כוחות רבים ברחובות בלילות בנקודות חיכוך ופעילויות סמויות בשוטף. לציבור הערבי נמאס מהפשיעה, כיום תושבים מפחדים לשלוח ילדיהם לבית הספר ואנחנו רוצים להחזיר להם את תחושת הבטחון. אנחנו מקיימים פעילות לאיתור כלי נשק לא חוקיים, חיפושים, פעילויות מבצעיות. כוחות יס"מ ומג"ב מטפלים מידי שבוע גם באירועי ירי כתוצאה מכך. הנשק הלא חוקי הוא אחת המטרות שהגדיר המפכ"ל, מפקח המחוז ומפקד והמרחב. המשטרה גייסה כוחות רבים בשנה האחרונה ואני אופטימי שככל שנמשיך בעבודה הנחושה, יהיה שינוי וכבר רואים שינוי".
רפ"ק כהן, 42, אב לדניאל (9), יואב (7), והראל (4). הוא נחשב לאחד הקצינים המוכשרים והמוערכים במרחב וללוחם ללא חת. בעברו וטרם תפקידו כמפקד יס"מ מנשה, תפקד כקצין אג"ם (אגף מבצעי) בחדרה.
איך העבודה משפיעה על הבית?
"המשפחה גדלה לתוך זה. הילדים מורגלים שאבא הרבה שעות בעבודה. קורה הרבה בארוחות שבת, חגים, כשיש אירועים חריגים אני קם מהשולחן ויוצא לשטח. אני משתדל לפצות את הילדים בדרכים אחרות, אבל בסך הכול המשפחה מבינה את העניין הערכי פה, את השליחות, זה בא מבית אבא ויש פה לא מעט ציונות בשירות הזה. אני מלא גאווה על השירות במשטרה, זה חינוך שקיבלתי מהורי ואני מעביר הלאה לילדיי".
איך חשש במהלך העבודה?
"בהחלט יש חשש, אבל בסוף הארגון מכין כל כך טוב את הלוחמים והשוטרים למצבים הללו, גם הכנות מנטליות, מעבר למבצעיות. אז אני חושב שברוב הפעמים זה מאוד עוזר ומקדם את תחושת המוכנות ומקטין חששות. יחד עם זה תמיד יש חששות".
לעדכונים: חדשות חדרה