ההוראות וההגבלות החדשות עליהן החליטה הממשלה שנכנסו לתוקף השבוע, גורמות לחשש ואי וודאות בקרב הורים ובעלי עסקים רבים. ההורים מהססים האם לערוך לילדיהם בדיקת קורונה לפני כניסה לקולנוע וחווים אי ודאות לקראת פתיחת שנת הלימודים, ואילו בעלי העסקים חוששים מצניחה בהכנסות עקב ההגבלות.
6 צפייה בגלריה
רוני רוקפלמנגו שמלות ערב. "ביטול חתונות זו מכה"
רוני רוקפלמנגו שמלות ערב. "ביטול חתונות זו מכה"
רוני רוקח, פלמנגו שמלות ערב. "ביטול חתונות זו מכה"
(צילום: יאיר שגיא)
קראו עוד:
"מה פתאום שאני אשלם 200 שקלים על סרט ועוד 200 שקלים על בדיקות", מתלונן אחד ההורים. ובעל עסק אומר: "ההגבלות החדשות הן סוג של סגר, אבל אנחנו מוכנים לספוג אותן רק שלא יסגרו לנו".

העסקים הקטנים: "רק לא להגיע לסגר"

בעלי העסקים מספרים כי קיימת אצלם אי ודאות ואף פחד ממה שצופן העתיד. רוני רוקח, בעלת העסק "פלמנגו" לשמלות ערב ברחוב שטמפפר בנתניה, מספרת כי המצב כרגע קשה ואם יחמיר תהיה פגיעה קשה בעסקים. "צריך להבין, יש עסקים כמו העסק שלי שתלויים באירועים. אם יחליטו להפסיק עם החתונות אז לנו לא יהיה הרבה מה לעשות. כרגע לא מרגישים ירידה בעבודה, אבל אם מבטלים את החתונות ואירועים אחרים אז זו מכה עבורנו".
6 צפייה בגלריה
מוטי יוסיאן, מנהל "מעיין שמחה". "יש בעיה עם המלאי"
מוטי יוסיאן, מנהל "מעיין שמחה". "יש בעיה עם המלאי"
מוטי יוסיאן, מנהל "מעיין שמחה". "יש בעיה עם המלאי"
(צילום: יאיר שגיא)
רוקח מספרת כי מאז פרוץ הקורונה העסק שלה ספג מכות קשות עד שהיא נאלצה לעבור למקום אחר עם שכירות נמוכה יותר. "כל הזמן היו הוצאות והפסדים אז נאלצנו לעבור למקום אחר. עכשיו אני לא יודעת מה אפשר לעשות אם יהיה סגר. אני לא רוצה לשמוע את המילה הזו. חייבים לעשות הכול כדי לא להגיע לסגר".
"בסגר הראשון נפגענו קשה, סגרנו במשך חודש ולא מכרנו אפילו בשקל אחד. עכשיו אנחנו לא רוצים לשמוע את המילה הזו". אומר מוטי יוסיאן, מנהל "מעיין שמחה" עסק למכירת בגדי ילדים ותינוקות ברחוב הרצל בנתניה. לדבריו, גם אצלו קיימת אי וודאות שגורמת לפגיעה בעבודה. "צריך להבין שהסחורה שיש לנו על המדפים היא עונתית, כך שאחרי העונה אי אפשר לעשות משהו עם הסחורה. היום יש לנו בעיה גם עם המלאי ואם לקנות סחורה חדשה או לא".
לדבריו, אם תתקבל החלטה על סגר, הוא שוקל לא לציית להוראות: "זה או שאני יושב בעסק כמו גנב ומוכר ללקוחות, או לשבת בבית ולספוג הפסדים. אני חושב שהאופציה הראשונה עדיפה לי".
זיוה וולף לוי, הבעלים של "וולף אנד סגל" להלבשת נשים ומתנות לבית בקניון פולג בנתניה, מנסה לשדר אופטימיות. לדבריה, בעקבות הסגרים הקודמים, החליטה לעבור למשלוחים. "אני מאמינה שאישה שאוהבת אסתטיקה והלבשה תאהב את זה תמיד, בכל מצב. כשמצב הרוח יורד האנשים רוצים לשמוח, לכן התחלתי לייצור קשר עם הלקוחות שלי ולהגיע אליהם הביתה. נכון שצלחתי את הקורונה, אבל זה היה מאוד קשה".

מסעדות ובתי קפה: "מתאימים את עצמנו להוראות"

החל מהשבוע התחילו המסעדות ובתי הקפה לפעול על פי ההוראות וההגבלות החדשות הקשורות גם לילדים. אופיר משיח, הבעלים של לנדוור ובי-פרש משקאות בקניון מול החוף וילג' בחדרה כבר חילק את המקום לקפסולות על מנת לארח את ההורים וילדיהם. "מה שטוב שהמתחם אצלנו פתוח ואנשים יכולים לשבת באוויר הפתוח. יש לנו אזור מיוחד לילדים כך שאפשר לארח אותם בבטחה", הוא אומר. לדברי משיח, ההנחיות מבלבלות את בעלי העסקים מאחר והן משתנות מעת לעת. "למרות הקושי בדבר, אנחנו מתאימים את עצמנו לכל ההוראות וההנחיות החדשות כי אין מה לעשות. מצד שני הלקוחות מבינים את המצב ונענים להוראות ויודעים על ההגבלות".
6 צפייה בגלריה
לנדוור במול החוף ווילג'. עושים התאמות
לנדוור במול החוף ווילג'. עושים התאמות
לנדוור במול החוף ווילג'. עושים התאמות
(צילום: אלבום פרטי)
משיח מספר כי עקב ההגבלות החדשות, הוא מצא פתרון יצירתי לחלק את בית הקפה לקפסולות על מנת לארח את הילדים והוריהם. "נעשה הכול רק שלא נגיע לסגר. הפעם אם יהיה סגר אני חושב שהאנשים לא יקשיבו ויהיה יותר קשה לאכוף אותו".
ב"פרוג'ינו"-בית קפה ומסעדה באזור כיכר העצמאות בנתניה כבר מרגישים את הפגיעה בעבודה עם ההגבלות החדשות והדיבורים על סגר. המקום מציע מגוון רחב של עוגות, מאפים וארוחות לילדים. מנהל המקום חי פרוג'ינו, אומר כי רוב הלקוחות יושבים בחוץ באוויר הפתוח ולמרות זאת קיים סוג של פחד אצל הלקוחות. "כל ההפחדות של הממשלה וההצהרות על סגר וההתנהלות המפחידה גורמת לאנשים להיות בסגר בפועל. אנשים מסתובבים ברחובות עם טראומה. אנחנו רואים שהאנשים יושבים ומפוחדים. היה לנו מקרה שאחת הלקוחות בקשה להחליף כוס קפה קר בגלל שהמלצר שהגיש לה לא היה עם מסיכה".
לדבריו, יש הרגשה של אי וודאות בנוגע לעתיד. "אנחנו נמצאים בתקופה שצריכה להיות בה שיא העבודה. אבל מה שקורה בפועל זה ההיפך. כל החלטה קשה תפגע בנו קשה. לדוגמא, עד היום אנחנו מתקשים לקלוט עובדים במקום העובדים שלנו שהוצאו לחל"ת. עוד סגר יירסק את העסקים".
גם במסעדת אל גאוצ'ו שפועלת מזה כ- 30 שנה במלון כרמל נתניה מדברים על אי וודאות ובלבול בכל מה שקשור בתפעול המסעדה. "נקלענו למצב לא קל. כבר יש ביטולים של אירועים מאחר והאנשים חוששים ומבולבלים. מזה שבועיים אנחנו מקבלים ביטולים", אומר הבעלים של המסעדה מקס חימי. לדבריו, הבעיה מחריפה כיוון שבקרוב מגיעים החגים וצריך לעשות הרבה הכנות ולקנות סחורה. "אי הוודאות גורמת לך להתחיל לחשוב איך להתארגן לחגים. אם לקנות סחורה ובאיזו כמות. אם לגייס עוד עובדים או לא. כל ההחלטות של הממשלה משפיעות על התפקוד שלנו".
חימי אינו מוכן לשמוע את המילה סגר. לדבריו, מאז פרוץ הנגיף הוא סגר את המסעדה למשך שנה שלמה וספג הפסדים גדולים. "הייתי סגור שנה בגלל הקורונה. איבדתי את העובדים שלי וכאשר פתחנו לא כולם חזרו ועכשיו גייסנו עובדים חדשים שמאוד קשה לי להוציא אותם לחל"ת", הוא אומר. חימי מציין כי המסעדה פועלת על פי ההנחיות והיא מארחת גם ילדים. "יש לי מקומות מיוחדים לילדים כך שלא תהיה שום בעיה לארח את ההורים עם הילדים שלהם. יש לנו מרפסת ויש מארחת בחוץ שמכוונת את הלקוחות".

תרבות: "ההגבלות פוגעות באירועים לילדים"

"אני חושב שההחלטה על ההגבלות החדשות היא נבונה, מקצועית ובריאותית, אבל מצד שני היא פוגעת בעולם התרבות של הילדים" אומר בני אפרים, מנכ"ל עמותת היכל התרבות בנתניה. לדבריו, היכל התרבות פועל בקפדנות וממלא אחרי כל ההוראות וההנחיות הקשורות בקורונה על מנת לשמור על בריאות באי ההיכל.
6 צפייה בגלריה
בני אפרים, מנכ"ל עמותת היכל התרבות בנתניה
בני אפרים, מנכ"ל עמותת היכל התרבות בנתניה
בני אפרים, מנכ"ל עמותת היכל התרבות בנתניה
(צילום: אסף פרידמן)
לדברי אפרים, היכל התרבות מקיים פעילויות ומארח הצגות לילדים באופן מלא. לדבריו, קיים ביקוש רב מצד הילדים להצגות. אולם, עם כניסת ההגבלות החדשות, הוא צופה ירידה בהצגות לילדים. "ברור שזה לא קל להורים לעשות בדיקות לילדים לפני כניסתם לאולם. יש לנו כבר לוח זמנים לאירועים עד כניסת ההגבלות החדשות, אבל אחרי זה אנחנו צופים ירידה באירועים של ילדים. בקשר למבוגרים הכל מתנהל כרגיל".
לדברי אפרים, ההגבלות החדשות עלולות לפגוע בעולם התרבות של הילדים מאחר ויהיה קשה להורים לבצע בדיקות כדי ללכת למופעים: "מה עוד שזה גם עולה כסף. קיים חשש שבתקופה הקרובה לא יהיו מספיק אירועים בגלל הדרישות שהולכות ונהיות יותר קשות ונוקשות".

קולנוע: "בסינמה סיטי הותקנה מערכת לטיהור אוויר"

עד שהסינמה סיטי בחדרה נפתח סוף סוף, שוב מגיעות הגבלות הקורונה שישפיעו על המבקשים לבלות במקום. "הקולנוע פתוח, הכול עובד ויש סרטים כל היום אלה החדשות הטובות", אומר המנכ"ל אבי אדרי. "מצד שני, המדינה מחמירה את התקנות וזה אומר שכולם ללא החרגת ילדים יצטרכו תו ירוק. כלומר כדי לראות עם הילדים סרט, יש צורך בלקיחתם לבדיקה מהירה. החלק הפסימי יותר הוא שאיני יודע כמה אנשים יסכימו לקחת את הילדים לבדיקה כדי לראות סרט. ברמה האישית ובמיוחד שזה שבוע אחרון של חופש גדול, לטעמי רבע שעה של בדיקה בכיף לא אמורה למנוע יציאה לבילוי משותף. אני הייתי עושה את הבדיקה, אבל לגבי שאר האוכלוסייה אני לא יודע.
אדרי ממשיך: "בתי הקולנוע, בטוחים יחסית, אתה על פי רוב יושב ליד בן זוג, יש מרווחים באולמות, אתה תמיד יושב מעל מישהו, לא מולו, אף אחד לא קופץ, יורק, או מרסס רסס טיפתי בחלל האוויר, אלא נושם נשימות רגילות שלא מפזרות נגיפים על מישהו. בכל הרשת התקנו גם מערכת לטיהור אוויר שמורידה ב-85 אחוז את כמות הנגיפים והחיידקים באוויר. זה גם חלל גדול בגלל גובה האולם, יש מערכות מיזוג אוויר, ככה שלא סביר שמישהו יידבק בקולנוע. אני אמנם לא דוקטור, אבל זה לפי החומרים המקצועיים והמחקרים שאנו קוראים."
לדבריו טרם ההנחיות החדשות של הקורונה ועם פתיחת הסינמה סיטי, הקהל הוכיח את הצמא הגדול לקולנוע: "הקהל חזר בהמוניו רואים שחיכה וציפה לחזרת הקולנוע. הקולנוע פה כדי להישאר. החודש האחרון היה חודש שיא בצפייה והקהל הוכיח שהוא אוהב קולנוע וקולנוע ישראלי. 'לשחרר את שולי' שבר שיאים של סרט ישראלי מאז שנות השישים בצפייה. רואים שהתגעגע ואנחנו אופטימיים, ומקווים ורוצים להאמין שזה ימשך, גם עם ההנחיות החדשות".

גני האירועים: "יש חששות גדולים של אנשים להתחייב"

מי שעוד חווים אי ודאות גדולה אלה גני האירועים, שייאלצו לצמצם נוכחות באירועים רבים. "נרשמו ארבע-חמש דחיות, לא ביטולים", אומר מעין כהנא, מנהל עדן על המים בקיבוץ ניר אליהו. "אנשים למדו להיזהר מחתונות פיראטיות, ולכן לא ממהרים לבטל. מספר המשתתפים באירועים שמתקיימים ירד, כי יש חולים מאומתים או אנשים בבידוד. באשר להזמנות עתידיות – אני חש שיש חששות יותר גדולים להתחייב, אנו מכניסים להסכמים סעיפים שמאפשרים להם עד טווח מסוים לבטל או לדחות בתשלום סמלי עבור העלויות".

ספורט: "חושש מהרחבת ההגבלות בחדרי הכושר"

צביקה לוין, תושב חדרה, החל בראשית חודש יולי להפעיל את חדר הכושר "זוזו" בעמק חפר בסמוך לגן יאשיה.
הוא שיפץ ושדרג את המקום, ואז הגיעו הגבלות התו הירוק. "פתחתי את חדר הכושר ב-1 ביולי, עשיתי שיפוצים גדולים, השקעות כספיות גדולות ונכנסתי לכאן כשחשבתי שהקורונה כבר נגמרה. החיים חזרו לשגרה. לא ציפיתי שחודש אחרי תחילת הפעילות, יחזרו הגבלות התו הירוק", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
חדר הכושר "זוזו" בגן יאשיה. "מאוד מקפידים על התו הירוק"
חדר הכושר "זוזו" בגן יאשיה. "מאוד מקפידים על התו הירוק"
חדר הכושר "זוזו" בגן יאשיה. "מאוד מקפידים על התו הירוק"
(צילום: אלבום פרטי)
לדבריו, החודש הראשון לפעילות חדר הכושר, הוקדש לעבודה מאומצת על הבאת מנויים: "הבאנו מנויים חדשים והצלחנו לאושש את המקום, התחילו לחזור מנויים ישנים שהפסיקו את החברות בקורונה וחזרו עכשיו. והנה, חודש לאחר תחילת פעילותנו, החלו הגבלות התו הירוק. זה די מתסכל כי אנחנו גם לא יודעים מה צופן העתיד בעניין הזה, יהיה סגר בחגים או לא, יש אי ודאות. אז נכון לעכשיו הקפאתי השקעות עתידיות כמו שדרוג נוסף של ציוד, הכנסת חוגים חדשים שלא היו כאן והגדלת שעות הפעילות. למרות זאת אני בחור אופטימי ומקווה שנעבור את זה כמה שיותר מהר, ושלא יהיה סגר בחגים".
לוין הבהיר כי במקום קיימת מערכת ממוחשבת לפיה לכל מנוי יש תו ירוק מתועד במחשב ובלעדיו לא מותרת כניסה לאיש: "אנחנו מאוד מקפידים על התו הירוק. יש מן קרוסלה כזו שלא נפתחת לכניסת המנוי בלי תו ירוק. אחד החששות שלי עכשיו זה שיורחבו ההגבלות על חדרי הכושר לתו סגול כפי שהיה בגל הראשון של הקורונה. אז הגבלות תו סגול בכלל יפחיתו את כמות המתאמנים שלנו".

ההורים: "לא אטרטר את הילדים בשביל סרט"

עבור משפחת פחימה מחדרה, ההנחיות וההגבלות החדשות לא ישפיעו. הם כבר החליטו שבמקום ללכת למסעדה אפשר להזמין אוכל הביתה ובמקום קולנוע אפשר לטייל בטבע. "מה פתאום שאטרטר את הילדים שלי בשביל לראות סרט", אומר האב ליאור פחימה.
6 צפייה בגלריה
איתמר, אביעד ויהונתן פחימה. יבלו בטבע
איתמר, אביעד ויהונתן פחימה. יבלו בטבע
איתמר, אביעד ויהונתן פחימה. יבלו בטבע
(צילום: אלבום פרטי)
משפחת פחימה מונה זוג הורים ושלושה ילדים. האב עובד בחברה לקידוחים, האם אחות בבית חולים ושלושת הילדים, יהונתן בן 9, איתמר בן 7 ואביעד בן 6, כולם תלמידים בבית ספר ניצנים בחדרה. את החופש הגדול העבירו הילדים בטיולים ברחבי הארץ, בים, בבריכות ופעיליות אחרות. "הילדים לא רצו קייטנות כי נמאס להם להיות במסגרות. הדבר הזה חייב אותי ואת אישתי להיות יותר פנויים ורוב הזמן חילקנו את העבודה עם הילדים בינינו".
לדברי ליאור, מאז פרוץ מגפת הקורונה הם מתנהלים על פי התו הירוק במטרה לשמור על בריאות ילדיהם. "אני הולך לכל מקום עם מסיכה גם כאשר הסירו את החובה הזו. בבית אנחנו חיים כרגיל עם שמירה על כל ההוראות. עשינו חיסונים, שומרים על מרחקים, הגיינה וכל מה שדרוש".
עם זאת, ליאור חושב כי ההוראות וההגבלות החדשות נוקשות. "על פי ההוראות החדשות, אם אני לוקח את הילדים לראות הצגה או סרט אז יעלה לי 200 שקלים ועוד 200 עבור בדיקות. לזה אני לא מוכן", הוא אומר. "אז האלטרנטיבה היא לקחת אותם לטבע או לים. גם לא אקח אותם למסעדות. למה שאעשה בדיקות לילדים בשביל לאכול פיצה. אפשר להזמין הביתה ולחסוך את כל הטרטורים וההוצאות המיותרות. אני לא יכול לשלוח אותם לעשות בדיקות כל שבוע בשביל סרט או פיצה. לדעתי, הדבר הזה לא ישים".
לעדכונים: חדשות חדרה