זה הולך להיות מאבק קשה. מהצד האחד: עיריות נתניה וחדרה שמעוניינות מאוד לקדם הקמת מרינות על חופיהן. מהצד השני: פעילי סביבה ותושבים, שטוענים כי מרינות יקחו חלקים מחופי הים ויפגעו קשות בערכי הטבע.
1 צפייה בגלריה
החוף בחדרה בו מתוכננת לקום מרינה
החוף בחדרה בו מתוכננת לקום מרינה
החוף בחדרה בו מתוכננת לקום מרינה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
שיאו של המאבק יגיע בתחילת השבוע הבא. בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) במינהל ייערך דיון מכריע בנושא המעגנות (מרינות). בין היתר ידונו בשאלת הקמת מרינות בחדרה ובנתניה. בשנים האחרונות, גיבש מינהל התכנון תוכנית מתאר ארצית למעגנות בחופי ישראל ובמסגרת זו הועלתה הדרישה לקדם שש מרינות חדשות בחופיה של ישראל, מתוך רצון לספק פתרונות לביקוש הגובר לעגינת יאכטות. המרינה בחדרה מתוכננת לקום בין חוף כפר הים לחוף הדייגים. בנתניה, המרינה מתוכננת לקום למרגלות הר הזבל בדרום העיר. על פי גורמים הבקיאים בסוגייה, המגמה של הוועדה היא לאשר את הקמת המרינה בחדרה. בנתניה, ראש העירייה, מרים פיירברג־איכר, מפעילה מכבש לחצים על מנת לאשר מרינה בעיר.

העירייה:

גנדלמן הציב את הנושא בקדימות גבוהה

כבר בראשית הקדנציה הראשונה של ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, הוא פעל לקידומה של מרינה מול הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה. "גנדלמן זיהה את הפוטנציאל הטמון במעגנות לאורך רצועת החוף מהרצליה עד חיפה והציב את הנושא בקדימות גבוהה", נכתב אז באתר העירייה, "הוא אף הקים צוות עירוני בראשות מהנדס העירייה לבצע בדיקות היתכנות הנדרשות להקמת מרינה בחוף, ולהכין תוכנית ראשונית לולח"וף. בבדיקות שהתבצעו נמצא, שהתנאים הפיזיים מתאימים לקידום מערכת עגינה וגנדלמן אמר כי חדרה היא עיר אידיאלית למרינה מבחינת תנאי שטח, מיקום, נגישות לצירי תחבורה יבשתיים ותוכניות פיתוח מערב העיר".
בעירייה העריכו שמרינה תמנף את העיר ותקדם את אזור מערב העיר. בנוסף לשימושים של חינוך ימי, דיג וחקלאות ימית תעלה מרינה לדברי העירייה, גם את הביקוש התיירותי לעיר. ראש העירייה פנה אז למשרד הפנים בבקשה שיסייע בקידום המרינה בחדרה וזכה לתשובה לפיה המשרד תומך בנושא והממונה על המחוז דאז יוסף משלב הדגיש בתגובתו: "הנני תומך מאוד בהקמת המרינה בחדרה, ורואה בכך צורך תיירותי נדרש".
מהעירייה נמסר: "עמדת עיריית חדרה והעומד בראשה, צביקה גנדלמן, לא השתנתה ואחד היעדים לשנים הקרובות, הוא הקמת מרינה בחדרה, לרווחת התושבים וכחלק חשוב מפיתוח התיירות בעיר חדרה בפרט ובאזור בכלל".

התושבים:

"אסור בשום אופן להרוס את החוף"

תושבים מחדרה סולדים מהרעיון וחשים שבעוד חלק מהחוף תפוס עם מתקני חברת חשמל, צנרת גז טבעי, מועדון ימי ואזור לכרישים, הם מצטופפים בשטח זעיר. "כל עוד לא נוגעים לי בחוף אולגה ובאזור הבריכה אני יחסית רגועה", אומרת התושבת מיכל צרויה. "אבל עדיין מפריע לי איך מוכרים טבע, החוף הזה שייך לתושבים, אין לאף אחד זכות, לבנות ולסגור, ולשגע אותנו כמו שעכשיו מאוד קשה לנו להגיע לחוף, כי פה סגור עם גדר ושם סגור ולא מבינה איך 'מוכרים' את הטבע שלנו, לא משנה לאיזה מטרה".


העירייה: "עמדת עיריית חדרה והעומד בראשה, צביקה גנדלמן, לא השתנתה ואחד היעדים לשנים הקרובות, הוא הקמת מרינה בחדרה, לרווחת התושבים וכחלק חשוב מפיתוח התיירות בעיר חדרה בפרט ובאזור בכלל"
"אני מתנגד חריף למרינה. לקטע החוף הזה, אני לוקח את נכדיי כל שנה, זה חוף טבעי שלא נותר כמותו בארץ, חוץ מאולי בעזה", אומר חיליק מדור חיים, חוקר תולדות העיר חדרה, "לכן בשום אופן אסור להרוס אותו, זה בטח לא ימשוך תיירים. מה שכן ימשוך תיירים זה לשמר את הטבע והנוף כי זה מה שמייחד את העיר ולא תעשייה ודברים אחרים. 3 ק"מ בחוף הצפוני בחדרה, הם היחידים בכל חוף הים התיכון, ללא דריסת אדם. מעגנה זה אותו סיפור כמו שדה התעופה: לאפשר לבודדים לנצל את השטחים שלנו לטובת עצמם ולא להתחשב במה שהציבור רוצה".
"הניסיון מלמד שהתוכניות להקמת מרינה או כל דבר גרנדיוזי אחר נשאר על הנייר", מוסיף התושב רפי אוליאל, "מרינה אמיתית היא בהחלט מקום סופר ראוי, השאלה במידה והיא באמת תקום אם היא לא תגלוש למקומות אחרים היכולים לפגוע בבילוי העממי בחוף הים או פגיעה בחוף הדייגים הוותיק".

הארגונים הירוקים:

"לא להפקיע חופים לטובת מרינות"

בשונה מהעיריות, הארגונים הירוקים, התנגדו לתוכנית למן הרגע הראשון. גם כיום, מביעים ארגוני הסביבה התנגדות נחרצת. לאחרונה, שיגרה החברה להגנת הטבע, יחד עם הארגונים "מגמה ירוקה", "אנשי הים התיכון", "חיים וסביבה", "אדם טבע ודין" ו-"צלול" מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי בעניין תוכנית המתאר הארצית למעגנות לחופי הים התיכון, בו קראו לה שלא לתמוך בהקמת מעגנות חדשות.
"שטחים חופיים הולכים ומצטמצמים ומשום כך אין להפקיע חופים ציבוריים לשם מרינות גדולות כמו שהוקמו בשנות ה-90 בהרצליה, אשדוד ואשקלון", כתבו, "מענה לספורט וחינוך ימי וגידול במספר היאכטות, ניתן לספק על בסיס הסבת מבנים ימיים קיימים והרחבת השימוש במרינות קיימות". עוד הובהר במסמך כי רצועת החוף של ישראל לאורך הים התיכון עומדת על פחות מ-200 ק"מ ולמעלה מרבע ממנה כבר תפוס על ידי תשתיות תעשייה ושימושים צבאיים.
הארגונים אף טענו כי המרינות משרתות קבוצה מצומצמת בלבד לעומת חופי הרחצה המשמשים ציבור רחב, וכי המרינות יגרמו לפגיעה מרחבית ואקולוגית. "מעגנה מכחידה את המערכת האקולוגית ברצועת החוף, כולל פגיעה קשה באתרי הטלה של צבי ים", כתבו הארגונים, "היא כרוכה בהקמת שוברי גלים, כדי להגן על חופים אלה מפני בליה והרס שהם תופעות לוואי של הקמת מעגנה. אלא ששוברי הגלים גורמים לכיסוי מסיבי בחול של רצועת הים הסמוכה לחוף, שם יש סלעים שהם בית גידול ימי עשיר במיוחד". את מכתבם חתמו בקריאה לשרה מיכאלי, לקבוע בתוכנית המתאר הארצית למעגנות, כי לא יוקמו מרינות חדשות ולמנוע את הפקעת החופים הציבורים לטובת הקמתן.

תושב חדרה, חיליק מדור־חיים, חוקר תולדות העיר: "מה שימשוך תיירים זה לשמר את הטבע והנוף כי זה מה שמייחד את העיר ולא תעשייה ודברים אחרים. 3 ק"מ בחוף הצפוני בחדרה, הם היחידים בכל חוף הים התיכון, ללא דריסת אדם"
גם עמדת רשות הטבע והגנים היא נגד המרינות חדשות, זאת נוכח פגיעתן הישירה והעקיפה בחופים ובמצוקים.
"הדבר החיובי מהעת האחרונה הוא שמינהל התכנון הצהיר שיתמוך בהרחבה וייעול של מרינות קיימות, אבל זה הדרג המקצועי בלבד, אנחנו לא יודעים מה עמדת השרה ומשרדה", אומר אסף זנזורי, רכז מדיניות התכנון בחברה להגנת הטבע. "אני מקווה שמאחר והיא שרה חברתית, היא לא תתמוך במעגנות שיפקיעו חופים פתוחים לציבור".
לדברי זנזורי מעגנה בחדרה, היא סיפור משמעותי יותר מבמקומות אחרים, כי מדובר ברצועת חוף קטנה יחסית שחלקה כבר מופקע. "10,000 יחידות דיור צפויות באזור החופי, אז לאן ילכו כל אלה?", הוא אומר, "חייבים להשאיר שימושים פתוחים שיתמכו באותו גידול ביחידות דיור. זו אחת הסיבות להתנגדותנו, כי מרינה זה אובדן של מינימום 800 מטר חוף, והקמה של 100 מיליון דולר בהשקעה חד פעמית שלא מחזירה את עצמה. זה עניין חברתי אפילו יותר מסביבתי. אין אלמנט שיט במעגנה כמעט בכלל, אנחנו בעד ספורט ימי וחינוך ימי אבל בשביל זה, אפשר להסתדר עם מעגנות קטנות כמו במכמורת. רוב הפעילות תהיה החניית יאכטות יוקרה ולתפיסת ראש העירייה זה יוסיף יוקרה לעיר. אי אפשר להתווכח עם תחושתו הסובייקטיבית, אבל כמות החוף בחדרה קטנה ביחס לאוכלוסייה שקיימת ושהולכת להגיע".
ובכל זאת, ראשי העיריות רוצים מרינות.
"חופים שייכים לכלל הציבור ומישהו צריך לראות את השיקולים הרחבים יותר משל ראשי העירייה, שלא תמיד חושבים רוחבית וקדימה, לכן כאן נדרשת החלטה ברמה ארצית שתביא בחשבון את הגידול האדיר באוכלוסייה. לאור ועדת גלזגו (ועידת האומות המאוחדות לשינוי האקלים) ומחויבות ישראל לנושא האקלים, אני מקווה שעמדת המדינה, בנושא המרינות תהיה תואמת המגמות".
"בזמן הקדנציה של מירי רגב כשרת תחבורה, היא ניסתה לקדם מרינות מתוך חשיבה שזה יקדם תיירות, מה שלא הוכיח את עצמו במציאות, כפי שאנחנו רואים בהרצליה", אומר יוסי אהרוני נציג עמותת צלול בקואליציית אנשי הים התיכון ותושב חדרה. "מרינות לא משאירות חוף לתושבים, פוגעות בתוואי החוף הקיים, וההתנגדות שלנו היא לגמרי מעבר להגנת ערכי הטבע, אלא ממרכזת את האדם".
ממינהל התכנון נמסר: "ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובניה (ולנת"ע) תקיים בשבוע הבא דיון, במסגרתו ישמעו כלל הגורמים הרלוונטיים לעניין, ובסופו של הדיון תמליץ למועצה הארצית. ישנה חשיבות רבה בשמירת חוף הים כמשאב מוגבל, למען הציבור כולו והדורות הבאים".
ממשרד התחבורה נמסר: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מתנגדת באופן נחרץ לכל תוכנית שתפגע בחופי ישראל. כמו השטחים הפתוחים גם החוף שלנו, שהוא משאב לאומי לטובת הציבור, חייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה. כל מרינה שתבנה, אם בכלל, תוקם לאחר תכנון מוקפד והצגת הנחיצות הלאומית שלה, ורק אם לא תפגע בחופים הפתוחים לכלל הציבור".
לעדכונים: חדשות חדרה