דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר התייחס בהרחבה גם לנושא השימור וההסבה של תחנות ייצור חשמל בפחם ובכלל זה, ליחידות הפחמיות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין. המבקר המליץ לפעול לגריטתן של היחידות הפחמיות.
3 צפייה בגלריה
אורות רבין
אורות רבין
אורות רבין. היחידות יפורקו?
(צילום: זהר שחר)
בדוח נכתב: "משרד המבקר ממליץ כי בשל הסיכונים וחוסר הוודאות לגבי יכולת פרויקט השימור להוות ביטוח משקי לשעת חירום, זאת לצד עלויותיו העודפות, ולנוכח העובדה כי מרבית עלויות השימור הן עלויות שנתיות, תבוצע בחינה של כדאיות הפרויקט על בסיס שנתי ולפני שנת 2025".
בדו"ח נטען כי שימור תחנות כוח פחמיות במתווה אותו הציעה חברת חשמל לא נוסה באף מדינה אחרת בעולם ומרבית המדינות שנסקרו, על ידי הרשות גורטות את התחנות הפחמיות שלהן. מדינות אחרות, בהן יש חשש לביטחון האנרגטי, ממשיכות להפעילן.
רקע: יחידות 1-4 הוקמו בתחילת שנות השמונים ומייצרות חשמל באמצעות פחם כדלק ראשי ובמזוט כדלק גיבוי. ביחידות לא הותקנו אמצעים להפחתת פליטות ולכן זיהום האוויר מהן גבוה לעומת מתקני הייצור האחרים.

3 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בשנת 2018 החליטה הממשלה על הקמת שתי תחנות כוח המשלבות טורבינות גז ומים (מחז"מים) באורות רבין, שיאפשרו את הפסקת פעילותן השוטפת של יחידות 1-4
בנוסף, בהחלטת הממשלה מחודש יולי 2018, הוטל על שר האנרגיה לבחון את אופן השימור הנדרש והיקפו לצורך הפעלת היחידות 1-4, כולל פתרונות חלופיים למשק בעת חירום. בנוסף הוטל עליו לבחון את צמצום השימוש ביחידות אלה עד הפסקת פעילותן השוטפת.
בשנת 2021 החליט שר האנרגיה על שימור היחידות עד לתאריך 1/6/22 כשבתקופה הזו, המשרד ימשיך לעקוב אחר מוכנות המשק למצב חירום ואחר חלופות לאספקת חשמל בתרחישים שונים.
תאריך השימור פג וחברת חשמל לא הפסיקה את פעילות היחידות המזהמות. זאת למרות, המאבק שמנהל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל לסגירתן, למרות הטענות על תחלואה ותמותה באזור כתוצאה מזיהום אוויר משמעותי וחרף מחאת התושבים.

3 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אורות רבין
תחנת הכוח אורות רבין
אורות רבין. האם הדו"ח יאומץ?
(צילום: אסף פרידמן)

"ההחלטה על פרויקט השימור התקבלה למרות שהפרויקט מגלם עלות עודפת נטו בסך של כ-1.4 מיליארד שקלים ועל אף שככלל, פרויקטים לשימור תחנות פחמיות הם נדירים ובפרט שלא מוכר פרויקט במתווה דומה בעולם", נכתב בדו"ח המבקר. "משרד המבקר ממליץ למשרד האנרגיה ולרשות לבחון על בסיס שנתי את הצורך בשימור יחידות 1-4 ואת כדאיות המשך שימורן ולפעול לגריטתן בהתאם לבחינת הכדאיות, זאת בכפוף לשמירה על הבטחת אספקת החשמל בעת שגרה ובעת חירום ולקידום החלופות לייצור חשמל ביחידות אלו בהקדם".
קראו גם:
יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, אסיף איזק: "מבקר המדינה מחזק את עמדת האיגוד לפיה יש לסגור מיידית את יחידות 1-4 בתחנות הכוח אורות רבין. דו"ח מבקר המדינה קובע אף הוא כי תוכנית השימור אינה רלוונטית ואינה ישימה יותר ממספר סיבות מרכזיות: אי עמידה של חברת חשמל ביעד שנקבע על ידי הממשלה להפסקת הפעילות; תהליך החזרה משימור של היחידות לעבודה הינו ארוך וקיימת אי ודאות לגבי יכולת החזרתן משימור ויכולת השימוש ביחידות בשעת חירום, דבר שאמור היה להיות הבסיס לתוכנית השימור. כמו כן, יש עלות כלכלית של 4.3 מיליארד שקלים, אותה ניתן לנצל לקידום אנרגיות מתחדשות. העיכוב בסגירה גורם למותם של 50 איש בשנה, על פי משרד הבריאות. משרדי האנרגיה והגנת הסביבה מחויבים לפעול באופן מיידי לסיום הכישלון המתמשך ולהורות על סגירת יחידות 1-4".
ארז אריאב יו"ר פורום התושבים לאיכות הסביבה שרון כרמל מסר: "ממצאי מבקר המדינה מדאיגים וחמורים ביותר וזאת לאור העובדה שחדרה והאזור כולו כבר היום נמצאים' לפי משרד הבריאות, בחריגות מחוק אוויר נקי. נראה שאין אף גורם רגולטורי שדואג לבריאות הציבור שחיי באזורינו.
פורום התושבים האזורי לאיכות הסביבה שרון כרמל בראשותי ימשיך לפעול ולקדם את המאבקים הסביבתיים וביניהם סגירת יחידות הפחמיות 1 עד 4 של תחנת כוח רבין למען בריאות הציבור והאזור כולו".
לעדכונים: חדשות חדרה
פורסם לראשונה: 08:39, 04.12.22