פירות וירקות במחירי מבצע בפרדס חנה


היוזמה: "נלחמים ביוקר המחייה". מיזם למכירת ירקות, פירות ובשר מהספק ישירות לצרכן. ידידיה בן שימול, 27, פעיל חברתי נמרץ מפרדס חנה-כרכור, מצא את עצמו באחד הימים, כשהוא רוצה לקנות ענבים, אך נרתע ממחירם היקר. הוא הקים קבוצת ווטסאפ שהתרחבה גם למוקדים אחרים בארץ, דף פייסבוק ויחד עם הפעיל החברתי ארז אריאב הצליח להביא ליישוב ספקים עם משאיות מלאות בכל טוב במחירים שווים לכל נפש. המכירות מתקיימות ארבע-חמש פעמים בשבוע וזוכות להצלחה.
6 צפייה בגלריה
קילו אפרסק בשישה שקלים וחצי
קילו אפרסק בשישה שקלים וחצי
קילו אפרסק בשישה שקלים וחצי
(צילום: אלבום פרטי)
דבר היזם: "הפרויקט לימד אותי משהו חשוב על כוחו של הציבור לשנות את המציאות. אם הוא יבין שכוח הקניה אצלו והוא אחראי על המחירים, הוא יוכל לשנות את המשק מקצה לקצה. אני רואה את זה בהרבה תחומים. אנשים פונים אלי בהצעות: בוא נקים קבוצה לצימרים, למלונות, לביטוחים. זה לדעתי הפתרון".
מחירים לדוגמא: קילו אפרסק שישה שקלים וחצי; נקטרינה שישה שקלים וחצי; ענבים 10-12 שקלים לקילו; גזר שלושה שקלים; בצל ארבעה שקלים; תפוח אדמה שלושה שקלים וחצי; תפוח עץ כל הסוגים חמישה שקלים וחצי.
התגובות בציבור: "מצוינות. המכירות חוצות מגזרים. אני גאה בזה שזה לא סקטוריאלי. כולם באים לקנות וזה מטורף, ההצבעה הזו ברגליים".

פינת קח-תן, רחוב אהרונוביץ , חדרה


היוזמה: "פינת קח-תן" ברחוב אהרונוביץ בנווה חיים בחדרה הוקמה על ידי התושבת והפעילה החברתית שרי סלע. סלע, שמתגוררת ליד מבנה נטוש בשכונה הסמוך לטיפת חלב, קיבלה את הרעיון מבנה בן ה-13, שהעיר את תשומת ליבה לכך שכל פריט שהיא מניחה שם, נאסף מיד על ידי עוברים ושבים. היא הרימה את הכפפה וביחד הם הפכו את הקיר הנטוש לספריה. בעלה, עדי סלע, הניח תשתיות ומדפים, בנה וחבריו ארגנו, סידרו וקישטו את הפינה והיא הניחה את הספרים הראשונים. העניין תפס תאוצה והפך לפינת קח-תן כללית, שוקקת שמהווה פנינה של ממש. תושבים כבר מצאו שם ביגוד, תכשיטים, נעליים, ספרים, משחקים לילדים, כיסאות בטיחות לתינוקות, עגלות, ומה לא. בקרוב צפויה הפינה להשתדרג, בשיתוף מנהלת גן תות הסמוך, קהילת נווה חיים, בתי הספר והגנים.

6 צפייה בגלריה
פינת הקח-תן בחדרה. אנשים מניחים ולוקחים דברים
פינת הקח-תן בחדרה. אנשים מניחים ולוקחים דברים
פינת הקח-תן בחדרה. אנשים מניחים ולוקחים דברים
(צילום: אלבום פרטי)

דבר היזמית: "אנשים מגיעים ומניחים דברים באופן קבוע או לוקחים דברים באופן קבוע, מחטטים ומחפשים איזה מציאות חדשות הגיעו. אנשים מספרים לי שבאים גם מחוץ לעיר לקחת דברים. נכון לעכשיו, לקחו המון ספרים, ויש לנו טיפה חוסר לקראת כיפור שאני מאמינה שיתמלא בקרוב. זה כיף גדול".
מחירים לדוגמא: חינם.
התגובות בציבור: "מהרעיון של הבן שלי זה הפך למציאות בזכות קצת רצון טוב וזה מצליח. אני מאוד גאה בפינה-פנינה הזו, מסדרת, מארגנת, מנקה ויש גם תושבים שעוזרים לארגן. הרבה אנשים אומרים לי שהם אוהבים את הפינה הזו אומרים: 'הפינה הזו הצילה אותי', 'את לא מאמינה מה מצאתי כאן'. אנשים מניחים כאן דברים טובים, תכשיטים, בגדים, יש מציאות שמשמחות הרבה אנשים".

הביגודית של ויצ"ו, חדרה ומוקדים נוספים ברחבי הארץ


היוזמה: הביגודית של ויצ"ו ברחוב הרצוג בחדרה מושכת אליה לא רק תושבים שמבקשים להתחדש באביזרים, ביגוד והנעלה מבלי לקרוע את הכיס אלא גם פאשניסטיות שמחפשות פריטים ייחודיים ושונים מההיצע ברשתות הביגוד הגדולות. החנות מלאת החן מופעלת על ידי מתנדבות סבלניות וכוללת גם חדר וינטג' ורטרו. במקום קיימים תאי מדידה נוחים וניתן להתחדש בבגדי נשים וגברים, בגדי ילדים, אקססוריז כמו תיקים, נעליים ותכשיטים וגם מוצרים לעיצוב הבית, כמו מפות, כלי חרסינה, יודאיקה ועוד. כל ההכנסות מהרכישות, הן קודש לנשים ולילדים בסיכון. החנות פועלת בימים א-ב ד-ה בשעות 9:00-14:00 וביום ג' מ-9:00 עד 18:00 והיא חלק מרשת ביגודיות של ויצ"ו הפרוסות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ.

6 צפייה בגלריה
הביגודית של ויצ"ו. "משרתותבאהבה כל לקוחה"
הביגודית של ויצ"ו. "משרתותבאהבה כל לקוחה"
הביגודית של ויצ"ו. למען הקהילה
(צילום: אלבום פרטי)

דבר היזמית: "אנחנו משרתות באהבה כל לקוחה שמגיעה לחנות ונשמח לשרת עוד הרבה קונים וקונות", אומרת שרה ריינר יו”ר ויצו חדרה. "אנו אסירות תודה על כל התרומות שנמסרות לויצ"ו חדרה ומאפשרות לנו לקיים פעילויות למען הקהילה ולמען ילדים ונשים ממשפחות שורדות אלימות".
מחירים לדוגמא: 10-60 שקלים, הפריטים נמכרים ברובם במחירים סמליים מאוד, ורק פריטים נדירים, פריטי וינטג' ומותגי על יכולים להגיע ל-60 שקלים. פעמים רבות יוצאים בביגודית גם במבצעים לפיהם כל המוצרים נמכרים בעשרה שקלים.
התגובות בציבור: "המחירים זולים מאוד, החל מעשרה שקלים לפריט ולכן הציבור מגיע וזה מאפשר לכל אחד לרכוש פריטים במצב טוב או פריטים חדשים בעלות נמוכה. גם בהיבט האקולוגי, אנו עושים שימוש חוזר וזו גם סיבה לחלק מהאנשים להגיע וכמובן ההכנסות לרווחת הקהילה".

"אימהות לא אוגרות", בנווה חיים ועין הים


היוזמה: קבוצת הווטסאפ "אימהות לא אוגרות נווה חיים אולגה ועין הים". הקבוצה המקומית היא חלק מיוזמה ארצית של תמר מייבום, שייסדה את המיזם לפני חמש שנים והוא פועל במעל 120 מוקדים ברחבי הארץ ובכלל זה גם בחדרה.
את הקבוצה בחדרה מנהלת בהתנדבות שירן גרוס והיא מיועדת למסירת ציוד בין אימהות מחדרה בלבד. הקבוצה עובדת לפי כללים ברורים כמו איסור פרסום תרופות עם מרשם ואיסור מכירה בקבוצה. הפעילות בקבוצה היא בין השעות 8:00-23:00 והיא הוקמה בכדי לחסוך עלויות, ליצור קהילה ולשמור על הסביבה. חברות בה 400 אימהות מחדרה וההנחיות שלהן הן לפרסם רק דברים טובים ואיכותיים. בין המוצרים שהועברו בקבוצה: וילונות, בגדים, מכשיר לעיצוב שיער, קלמרים, צנצנות, ארונות, אוכל לדגים, שידות, משחקי ילדים, חומרי יצירה, בלוני הליום, סלי כביסה, נברשות, כלי כתיבה ושלל מוצרי תינוקות כאמבטיות, כיסאות בטיחות לרכב ואפילו תחליפי חלב.

6 צפייה בגלריה
שירן גרוס. יש גם פניות מאתגרות
שירן גרוס. יש גם פניות מאתגרות
שירן גרוס. יש גם פניות מאתגרות
(צילום: אלבום פרטי)

דבר היזמית: "מאוד משמח ומספק שזה עובד ורואים איך דברים מוצאים בית חדש ועוברים מאמא לאמא", אומרת שירן גרוס. "יש דברים שהם לתקופה קצרה ואין צורך לרכוש אותם, להיכנס לעלויות מטורפות ולזהם את כדור הארץ. אנחנו מקבלות הרבה פעמים פניות בפרטי, מאתגרות יותר, כמו אם חד הורית או משכונת מצוקה לפני לידה שרואה כמה דברים עולים בחנויות ונכנסת ללחץ. אנחנו מציידים אותה בכל מה שהיא צריכה והלחץ יורד. היא יכולה להתמקד בדברים החשובים כמו הלידה. אני עושה את זה בהתנדבות מלאה ולא הייתי עושה את זה אם לא הייתי מאמינה בזה ורואה שזה עובד. אגב אני מחפשת מישהי שתצטרף אליי בניהול הקבוצה".
מחירים: חינם.
התגובות בציבור: "הקבוצה מאוד פעילה, ויש לנו לפעמים מועדים שאנחנו פותחות את הקבוצה גם ליוזמות קהילתיות ודיונים כמו כניסה למסגרות חינוכיות, זו ממש קהילה נשית, תורמת ותומכת וכמובן הבעלים מסייעים לנו ומאחורינו".

מוצרים וסלי מזון לנזקקים, נתניה


היוזמה: עמותת ''ברכת מזל רפאל'', ברחוב הארי 15 בנתניה. המקום תורם מוצרים וסלי מזון לאנשים. לא רק למי שמופנה על ידי הרווחה אלא לכל מי שצריך וקשה לו נוכח יוקר המחייה.
דבר היזם: "מדובר במיזם שעושה חסד ותרומה לקהילה נוכח יוקר המחייה", אומר מוטי רצאבי. "אנחנו גם מחלקים למשפחות סלי מזון בחינם ואני גם עושה הפנינג בחגים בשביל לעזור למשפחות. כמו למשל הבזאר שעשינו לראש השנה, עם אוכל, בגדים וציוד לבית הספר, הכול בחינם. זה נטו לעזור לאנשים. פתחתי לפני 13 שנה. בהתחלה התנדבתי בעמותה אחרת וראיתי שלאנשים קשה. הבנתי שיש צורך במיזם כזה ולכן פתחתי את העמותה. היום אני יודע שזה חשוב שיהיה מענה כזה, כי ככל שיוקר המחייה עולה כך יש יותר אנשים שצריכים עזרה. השנה תרמנו 700 סלי מזון לעומת 400 בשנה שעברה".

6 צפייה בגלריה
מוטי רצאבי. נטו לעזור לאנשים
מוטי רצאבי. נטו לעזור לאנשים
מוטי רצאבי. נטו לעזור לאנשים
(צילום: אלבום פרטי)

מחירים: הכול בחינם. הירקות, הפירות, הלחמים, מוצרי החלב, הכול.
התגובות בציבור: "מדהימות. גם של מי שמגיע ורואה שהכל מסודר, נקי ומאורגן וגם של המתנדבים כולל הצעירים שמגיעים אלינו במסגרת מחויבות אישית וממש משקיעים באריזה. יש לנו גם המון תורמים החל מ'לקט ישראל', 'לתת' ועסקים עצמאיים".

קראו גם:

צדק חברתי, חנות בגדים בנתניה


היוזמה: חנות הבגדים ''צדק חברתי'' ברחוב שמואל הנציב 6 בנתניה המוכרת ביגוד והלבשה תחתונה במחירים מוזלים.

6 צפייה בגלריה
צדק חברתי. לעשות טוב ועדיין להרוויח
צדק חברתי. לעשות טוב ועדיין להרוויח
צדק חברתי. לעשות טוב ועדיין להרוויח
(צילום: אלבום פרטי)

דבר היזם: "אני קונה מלאים בסיטונאות ומוכר לאנשים בזול", מסביר ארתור יצחקוב. "אני עושה את זה כי תמיד האמנתי שאפשר לעשות טוב, ועדיין להרוויח. ועובדה, יש פרנסה. פתחתי את החנות לפני כעשר שנים מתוך רצון לעזור לאנשים שקשה להם לקנות בגדים יפים בגלל יוקר המחייה. ובגלל שאני מתעסק שנים בתחום הריטייל, החלטתי לפתוח חנות ממש זולה ונגישה לכולם. שאנשים יבואו לקנות בגדים וישלמו, רק זול. כמעט מחיר עלות".
מחירים לדוגמא: "החל משישה שקלים לפריט ועד עשרות בודדות. אין פה דברים יקרים. הכל מאוד זול פה".
התגובות בציבור: "מאוד מפרגנות. אנשים מגיעים, משתפים, אומרים תודה. הם נהנים לקנות פה, כי הכל חדש".