"אפס תובנות", הסינגל חדש של הזמר סגיב כהן, תושב חדרה, ראה אור. בשיר משתף כהן פעולה עם בנו, הדר, בן השמונה.
2 צפייה בגלריה
סגיב כהן ובנו הדר. "הוקסמתי מהרצינות שלו"
סגיב כהן ובנו הדר. "הוקסמתי מהרצינות שלו"
סגיב כהן ובנו הדר. "הוקסמתי מהרצינות שלו"
(צילום: אלבום פרטי)
השיר, שמטפל בקיטוב בעם ובשיח המתלהם בין אדם לרעהו, מקבל ערך מוסף מרגש כשלשירה מצטרף קול צלול ומרגש של ילד.

אהבת חינם

את הטקסט כתב כהן כבר לפני שלוש שנים, ללחן שקיבל אז מחנן בן ארי. המילים הקשות שכתב ומדברות על שנאת החינם המתפשטת בעם, לא הסתדרו עם הלחן הקליל של בן ארי, כך שהוא נותר במגירה. "הלחן שחנן נתן לי היה קליל יותר. הוא אמר 'הלוואי ויבואו לך המילים עליו'", מספר כהן. "אמרתי ננסה, זה היה ב-2019, והמילים שבאו לי היו כבדות ונוקבות ולא התאימו ללחן. בתשעה באב אשתקד פרסמתי את המילים שיצאו לי כפוסט בפייסבוק, מתוך כוונה לעורר אהבת חינם, ערבות הדדית, להעיר את תשומת הלב לכך שאנחנו כבר כמה שנים לכודים באווירת בחירות, על כל המשתמש מכך, וזה כל כך עצוב ומשפיע על היום-יום שלנו, על בין אדם לחברו. החדשות מלאות בכל כך הרבה גילויי אלימות וחוסר סבלנות אחד לשני. חברה טובה, מורן אינצ'י מפרדס חנה, שקראה את הפוסט, הרימה את הכפפה והביאה לחן למילים האלו, שיותר התאים לווייב שלו. ישבתי באיזי להפיק את השיר, כל פעם נגיעה ועוד כלי עד שנהיה שיר שאני שלם איתו, ובדרך גם הכנסתי את בני הדר לשיר איתי".
איך זה קרה?
"שמעתי אותו מזמזם את המילים וחשבתי 'וואו, זה מה זה מרגש' כי אני כאילו שומע דרכו את הילד הפנימי שבי שר ותוהה על הדברים, כאילו שואל לאיזה עולם הבאנו ילדים? וזה גם סוג של הצעקה של הדור שלהם על העולם. הרי לא היה לנו מושג לאן אנחנו מביאים את ילדינו ואנחנו כל כך רוצים שיהיה להם טוב. זה נתן לכל מילה חיזוק".

(הקליפ לשיר "אפס תובנות")

איך הילד התחבר למילים הנוקבות, הוא הבין על מה הוא שר?
"את הבתים היה צורך להסביר לו. בוודאי מילים כמו 'מי ינווט את הספינה הייפקחו עיני העדר? האם נפגוש את השכינה?' אבל בפזמון, הזעקה שלו 'זעקה נפשי אלייך הצילנו ממצולות' היא זעקה תמה, הוא הבין לבד את כוונת המשורר. אני הוקסמתי מהרצינות שלו. הקלטתי אותו לפני שנה. בשנה האחרונה הוא הולך למורי בפרדס חנה, בחור שלמד איתי בשם אלירן יצחקי, ולומד שם דרך ארץ וטעמי המקרא ונהנה לסלסל שם. זה קורה שלוש פעמים בשבוע, כשלפני שבת הילדים באים בלבוש חגיגי וקוראים בבית הכנסת את שיר השירים. זה כל כך, נוגע ללב ויפה שבאים ילדים מכל העדות, לא רק תימנים".

תגובות מרגשות

כהן מספר כי השיר יצא דווקא לפני שבועיים בתקופת בין המצרים וטרום עוד מערכת בחירות, כדי להעביר מסר: "בזמן האחרון הילד שבי שואל אותי לאיזה עולם הבאת את הבן שלך? ואני רוצה לענות לו: לעולם שהביאו אותי. אבל האמנם? בשנים האחרונות הלך הרוח ותרבות השיח בתוכנו משוללי כל רסן, השסעים נפערים ומסתעפים והנה אנו שוב בתקופת בחירות בה הווליום רק הולך ומחריף. דווקא בימי בין המצרים שאנו אמורים לזכור איך היינו פה וכבר איבדנו הכול בגלל שנאת חינם זה כאילו לא למדנו כלום. השיר 'אפס תובנות', בשיתוף בני היקר הדר הוא זעקת תפילה וקריאת התעוררות לשמור עלינו מעצמנו ולו רק למען עתיד ילדינו".

2 צפייה בגלריה
סגיב כהן
סגיב כהן
סגיב כהן. "קיבלתי תגובות מרגשות"
( צילום: אלעד גרשגורן)

אתה אופטימי שמוזיקה יכולה לשנות?
"בעבור מי שפתח את הלב והאוזן והמסר נגע בו, אני מאמין שכן. קיבלתי תגובות מרגשות על עומק הטקסט ואני כן חושב שכל אחד יכול לעשות מה שהוא יכול, במסגרת שליחותו בעולם הזה, כדי שיהיה כאן טוב יותר. אם אני מסתכל על אומן כמו חנן בן ארי, שיש לו המון שירים מאחדים, הוא שופר עצום שמגיע לכל לב, והדרכים סלולות ממנו והלאה, למסרים שלו. אני קטונתי, אבל אני חושב, שלמשמע השיר, אם כל אחד יעשה התבוננות פנימית לתיקון שלו, לא בכדי להטיח באחר כמה הוא לא בסדר, דברים אולי ישתנו. הטחה החוצה מביאה אנטגוניזם ומחטיאה את המטרה. אני משקף לאחרים מה שאני עובר עם עצמי. וואלה, בואו נעשה כל אחד משהו קטן כדי שיהיה שינוי גדול".
הדר ילך בדרכך?
"אין לדעת, למרות שהוא נהנה אצל המורי. אני מאמין שכל אחד יבחר מה שנכון לו, כל דבר בעתו ומה שיחליטו ילדיי אני מאמין שיילכו עליו בלי פחד, שהוא אויב גדול שלנו".
קראו גם:
כהן צפוי להשיק בשבועות הקרובים סינגל נוסף, הוא אוסף חומרים ומקליט תדיר, ובהופעתו הקרובה, שתתקיים ביהוד בתאריך 19 באוקטובר יתארח הזמר יואב יצחק.
לעדכונים: חדשות חדרה