בעוד שכולנו טרחנו לקראת ערב חג הפסח בניקיון, ארגון והשלטת סדר במרחב, מי שדווקא יצא מ'הסדר' של עצמו הוא חבר מועצת העיר לשעבר עו"ד אוהד מרחב, שהשיק את ספר הביכורים שלו 'מקדים את זמני ומאחר'.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אוהד מרחב
עו"ד אוהד מרחב
עו"ד אוהד מרחב
(צילום: אלעד גרשגורן)

מרחב שמעיד על ספרו כי הוא 'אסופה מבולגנת של דברים שסידרתי בראש', סיפר כי בעוד במשך שנים נתן לסדר ולארגון לנהל אותו, דווקא בכתיבת הספר אפשר לאי הסדר לשלוט ויצא מ'העבדות' שלו לתכנון, ארגון ושליטה בחייו, לטובת החירות שבהיעדר התכנון והסדר: "המילים נכתבו ללא תכנון מוקדם, ללא סדר או כוונה. במהלך השנים נתתי לסדר ולשליטה לנהל את חיי, הפעם נתתי לאי סדר לשלוט בכתיבה ולהוציא החוצה את כל מה ששנים היה סגור בפנים. הספר הוא תולדה של רצון עז לפרוץ החוצה ובדומה למילותיו של סולן להקת כנסיית השכל רן אלמליח: 'להמיס אותיות כמו מתכת בחום, נוזל של מילים ליצוק לשורות".

פתאום, ספר


אז כן, ספרו המפתיע של מרחב (43), רואה אור בימים אלו, לכותב מפתיע לא פחות: חבר מועצת העיר חדרה לשעבר, מהבולטים שבנבחרי הציבור המקומיים שהתמודד בשעתו גם על ראשות העיר. ספר הביכורים שלו שיצא בהוצאת 'ניב' נושא את השם המסקרן 'מקדים את זמני ומאחר' ונכלל בקטגוריית הגות ופילוסופיה.
מרחב, אב לשלושה, הגדיר את העבודה על הספר כטיפולית עבורו: "אני כותב הרבה במקצוע שלי. באופן כללי כתבתי גם לא מעט פוסטים שהביאו את זווית הראייה שלי על המציאות שלנו. הספר הזה היה מחשבה שישבה אצלי באיזה תא אחורי בראש הרבה זמן. עד שבשלב מסוים זיהיתי את הכוח הטיפולי של הכתיבה והפכתי את זה לפרויקט. מי שיקרא אותו, יבין שהוא תורם לי בקריאה לא פחות מאשר אני תרמתי לו בכתיבה".
'מקדים את זמני ומאחר' הוא אסופה של 27 פרקים עם שמות כמו 'לשטייא בכורמיזא', 'ספירולינה במרצדס' ו'מהפכה ב־015' שלוקחים את הקורא למסע של מחשבות, שאלות ותהיות קיומיות עטופות בשלל רפרנסים, מחקרים ותובנות מעולמות הפסיכולוגיה, המוזיקה, ההלכה והגמרא.
תוך כדי כך, חושף מרחב פיסות מחייו, ממור"קים (מורשת קרב) משירותו הצבאי כלוחם (חפשו את הסיפור על התבצרות מחבלים בכנסיית המולד אחרי הפיגוע במלון פארק בנתניה), אנדקדוטות משעשעות (חפשו את הסיפור על האינדיאנים), עד הטראומה במסגרתה איבד את הוריו בתוך שנה אחת. ערך המוסף של הפרקים הכתובים בצורה קולחת וקלילה, הוא שהם מביאים את הקורא מחשיבה על המקרו, לחשוב על המציאות שלו במיקרו.

2 צפייה בגלריה
עו"ד אוהד מרחב
עו"ד אוהד מרחב
עו"ד אוהד מרחב
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו גם:

בחדרה אתה מוכר מאד כפוליטיקאי וכעו"ד. איך נולד לו אצלך ספר הגות?
"את הפרק הראשון של הספר כתבתי אי שם בשנת 2022 ותלאות החיים אפסנו אותו במגירה. לפני כחצי שנה, לקראת יום ההולדת שלי בחודש נובמבר, החלטתי לקחת את הפרויקט ולהביא לסיומו. בשלב מסוים ובכדי לייצר אצלי את המחויבות לסיים את הספר ולהוציאו לאור, פרסמתי פוסט ברשתות, עם צילום מסך של המחשב וסיפרתי שבימים אלו אני בעיצומה של כתיבת ספר. ידעתי שברגע שזה בעין הציבורית בצורה כזו חשופה, זה כבר לא יאפשר לי לסגת, ובאמת נכנסתי לזה עם הרבה תשוקה והכתיבה זרמה ממני, נגעה בזכרונות, טראומות, חוויות מהצבא, רגעים משעשעים, שלא נותרים בגדר סיפור אישי, אלא מובילים לאיזה תובנות או מציפים שאלות שנוגעות לכל אחד. כתבתי במשך חודשיים וחצי, יום יום ובמשך שעות. אני לא חושב שיש אדם עלי אדמות שלא ימצא את עצמו בתוך הספר הזה בצורה כזו או אחרת כי הוא עוסק בליבת החיים שלנו, בזמן, במוות, בייעוד, באחיזה של ה'פייק' בחיינו, בחברה ובפרט. וכמו שכתבתי בגב הספר: זה לא ספר שמתיימר לספק תשובות כמו שהוא מציג את השאלות שכל אחד מאיתנו צריך לשאול".

"בין קצוות"


מרחב סיפק הסבר לשמו האניגמטי ומעורר המחשבה של הספר ואמר "אני קורא הרבה ומתחומי עניין שונים החל מספרי דת ועד פילוסופיה חילונית הארד קור, ושנים שאני רוצה לגבש את המחשבות שלי בתוך מסגרת מסוימת. אלא שהמחשבה 'את מי זה יעניין?' הכתה בי פעם אחרי פעם וכיבתה את הרצון שלי לכתוב. לאורך הזמן, התחלתי לראות שדברים שחשבתי עליהם וגיבשתי בראש, צצים בכל מיני מקומות. התחושה הזו גרמה לי להרגיש שהקדמתי את זמני אבל בפועל אני בעצם מאחר, כי כבר מישהו אחר פרסם את מה שהיה לי בתוך הראש".
כמי שהיה חבר מועצה לוחמני שייצר כותרות ולא מעט פרובוקציות כאופוזציונר, זה בא לידי ביטוי בספר?
"מי שמכיר אותי יודע שאני נע בקצוות. אפשר לראות אותי עם ציצית, אבל בגוף מקועקע.
"כעו"ד, אני עובד בתחום שמרני עם גבולות גזרה ברורים, אבל במקביל לאדם המעונב בחליפה, יש אדם שמחפש כל הזמן ריגושים, אקסטרים ואדרנלין בכל מיני תחומים ונושאים. מחד אני עם רגליים על הקרקע ומנגד יש בי מימד רוחני נרחב. חוויית הכתיבה היתה טיפולית עבורי מבחינה זו, שהספר כולל הרבה מאד מחשבות, רגשות תחושות, עיבוד חוויות וטראומות שמטבעי, אני לא חושף בחיי היום יום, אפילו לא לחברי ולמשפחתי הקרובה. למשל, אני מספר על אובדן הוריי בפרק זמן של שנה, על חלקי בפוליטיקה המקומית, לרבות איך הסתיים החלק הזה".

עזב ולא שב


כזכור, מרחב החל לכהן כחבר מועצת העיר כבר בהיותו בן 27 וסטודנט למשפטים. במשך עשר שנים כיהן כחבר מועצה בקואליציה ובאופוזיציה, צבר כותרות והטביע חותם ובבחירות 2018 אף התמודד על ראשות העיר. עם ההפסד במירוץ לראשות, פרסם פוסט
פרישה מהחיים הפוליטיים ולא שב אליהם מאז: "יש פרק בספר שבין היתר מתייחס לשאלה מה גרם לי לחשוב שהשליחות הציבורית היא הייעוד שלי ונקרא 'אני טקסט פוליטי'. התייחסתי בו למסע שלי בפוליטיקה המקומית ותיארתי אותה כיום כ'חיידק רדום' שאני רוצה לקוות שיישאר בקומה".
אז פוליטיקה לא על הפרק לפי שעה. ספרים נוספים כן?
"אם היו שואלים אותי לפני ארבעה חודשים לא חשבתי שאוציא את הספר הזה, אז לגבי שני הנושאים התשובה זהה. אין לדעת מה יהיה".