מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס על יישובי הדרום חשפה את נקודות התורפה של הממ"דים. את חדרי הביטחון המאובטחים לא ניתן לסגור הרמטית מבפנים באמצעות נעילה רגילה.
2 צפייה בגלריה
אבל לאטי מכין מנעולים לממ"דים בבית הספר
אבל לאטי מכין מנעולים לממ"דים בבית הספר
אבי לאטי מכין מנעולים לממ"דים בבית הספר
(צילום: אלבום פרטי)
אף שתושבים רבים הסתגרו בממ"ד בעת התקפת המחבלים, הצליחו המחבלים לפרוץ את דלת הממ"ד ולרצוח את התושבים, שחלקם החזיקו את הידית מבפנים עד שתש כוחם.
בעקבות זאת החלו תושבים ברחבי ישראל לייצר פטנטים המאפשרים את נעילת הממ"ד מבפנים. הפטנט הרווח הוא נעילת הממ"ד באמצעות קרש ייעודי שבקצהו חור. הקרש מולבש על הילדים, ננעל בין שני עמודי הדלת ומונע תזוזה של ידית הממ"ד וכך מאפשר את נעילתו מבפנים. השבוע הפך הקרש הזה למצרך מבוקש ברחבי ישראל.
חגית קובה, אדריכלית קהילתית שמתמחה בשינוי חברתי ויזמות חברתית, תושבת חריש, יזמה בנגריית בית הספר "אתגרי העתיד" בעיר פרויקט להכנת מנעולים לממ"דים. "פנתה אליי תושבת העיר, אם חד הורית לארבעה ילדים והודיעה לי שהמלאי של אביזרי המיגון נגמר בחנויות בחריש", היא מסבירה. "הדבר הזה הניע אותי ליזום את הפרויקט. ההירתמות בחריש הייתה מטורפת. בתוך פחות מ-24 שעות כבר היה צוות של מעל 40 מתנדבים".

2 צפייה בגלריה
הביקוש למנעולים גדול
הביקוש למנעולים גדול
הביקוש למנעולים גדול
(צילום: אלבום פרטי)

אחד המתנדבים הוא אבי לאטי. "היוזמה התחילה מרצון של תושבים לנעילה בטוחה של חדרי הממ"ד", מספר לאטי. "בית הספר אתגרי עתיד נרתם ונתן לנו את הנגרייה שלו וכך התחלנו לייצר מנעולים. נתקענו בלי עצים ופנינו לקברניטי העירייה ועיריית חריש תרמה לנו עצים רבים לעניין. לאחר מכן גם יוסי גולדמן, חבר מועצת העיר, תרם עצים נוספים".
"לאט לאט השמועה התפשטה וקיבלנו הזמנות רבות מתושבים שמבקשים מנעולים", ממשיך לאטי. "עשינו סרטוני הסברה איך להתקין ואנחנו מגיעים גם לבתיהם של אזרחים מבוגרים שמתקשים ועוזרים להם לנעול. אנשים מרגישים תחושת ביטחון בזכות המיזם, וזה מספק אותנו מאוד. אנחנו משתדלים לעשות כמה שיותר דברים כדי להרים את המורל ולתת מעצמנו. עיריית חריש פתחה אזור נוסף בבית הספר וארגנה מתחם לאיסוף תרומות וחבילות לחיילים הכוללות ביגוד, מזון, מטענים ועוד".

קראו גם:

מעיריית חריש נמסר: "זו חריש האמיתית, עיר של ערבות הדדית וקהילה תומכת. כל יוזמה כזו זוכה מייד לאוזן קשבת בעירייה, ואנחנו נרתמים ומסייעים בכל מה שנדרש".
הפרויקט פורח ומאות תושבים כבר השיגו מנעולים. עם זאת קובה מדגישה: "חשוב להשתמש במוצר בתושיה, אך ורק כאשר יש חדירה של גורמים עוינים לתוך היישוב, ולא בזמן מתקפת טילים רגילה. על כולם להבין ששימוש במתקנים יקשה על כוחות הביטחון בחילוץ בזמן חירום".
פורסם לראשונה: 08:19, 24.10.23