קרה לכם פעם שהרגשתם חוסר נוחות בעין ופשוט התעלמתם? שימו לב לסיפור הבא.
2 צפייה בגלריה
העין והרופא
העין והרופא
העין והרופא
(צילום: נור עתאמנה)

לפני כחודש מרים, תושבת חריש כבת 60 הרגישה שמשהו מציק לה בעיניים. היא התעלמה מזה במשך כמה שבועות, עד שהחליטה ללכת לרופא עיניים.
היא הגיעה לד"ר מוחמד עתאמנה, מומחה ברפואת עיניים של מכבי בחריש, וסיפרה לו על תחושה מציקה בעין, כמו גרגר חול או ריס בתוך חלל העין.
הרופא ביצע בדיקה ראשונית ואז זיהה נקודת חן חשודה על הקשתית של המטופלת : "הצורה של נקודת החן הייתה מוזרה – היא הייתה עגולה ומורמת בקצה הקשתית מלמטה, הצבע שלה היה כהה מידי והמיקום היה לא אופייני. זה הרגע בו חשדתי שמדובר בנגע סרטני מסוג מלנומה – ממש כמו נגע סרטני שמופיע על העור – רק בעיניים. מדובר בסרטן נדיר ושקט, שמתפתח בלי סימנים מוקדמים ועלול להיות קטלני אם לא מאבחנים אותו בזמן. מלנומה עינית שולחת גרורות בעיקר לכבד, לעצמות ולריאות ואז יכולת הטיפול בסרטן כמעט בלתי אפשרית".
מלנומה עינית נחשבת לנדירה בישראל ומופיעה בעיקר בקרב אנשים בעלי עור ועיניים בהירות "אחד הדברים שהפכו את המקרה לאפילו עוד יותר נדיר וקשה לאבחון היא העובדה שהמטופלת הייתה עם עיניים חומות ולא היה קל לזהות את נקודת החן החומה על הקשתית בצבע חום. ברגע שהחלטתי שאני מגובש בדעתי, שלחתי אותה לבדיקת אולטרסאונד של העיניים להמשך בירור".

2 צפייה בגלריה
ד"ר מוחמד עתאמנה
ד"ר מוחמד עתאמנה
ד"ר מוחמד עתאמנה
(צילום: נור עתאמנה)

קראו גם:

לאחר כמה שעות קיבל ד"ר עתאמנה טלפון המום: "התקשרה אליי מנהלת המחלקה בבית החולים שביצע את הבדיקה למטופלת ושאלה איך זיהיתי את זה? היא הייתה בהלם. ואז הבנתי שהחשד שלי התברר כנכון. נקודת החן הייתה תחילתו של סרטן בעין. בזכות הגילוי המוקדם כל מה שהמטופלת נדרשה לעשות זה הקרנה מקומית בעין וזהו. מנענו התפתחות לגרורות והתפרצות סרטן אלים שלרוב לא ניתן להילחם בו. הצלנו את חייה. זה רגע מאוד מאושר".
ד"ר עתאמנה מבקש להוסיף: "בכל שנותיי כרופא עיניים נתקלתי במקרה כזה פעמיים בלבד. מלנומה עינית היא סרטן אלמוני, שקט וקטלני אבל הכי חשוב - ניתן למניעה ולגילוי מוקדם. החל מגיל 40 חשוב להגיע פעם בשנה לבדיקה שגרתית אצל רופא עיניים. אם אתם מרגישים כאב או גירוי בעיניים לכו להיבדק. זה מציל חיים. ביום יום אני ממליץ, בייחוד לאנשים עם עיניים בהירות לחבוש כובע ולהרכיב משקפי שמש שמגינים מפני הקרינה של השמש שמזיקה ויכולה לגרום להתפתחות לסרטן מסוג זה".