מכתבי ההפקעה שקיבלו תושבים מאזור רחוב גרינבוים בשכונת נווה חיים בחדרה, ששוגרו אליהם מרכבת ישראל, זרעו בהלה בקרב הציבור, שחושש מהכבדה על איכות חייו עקב הפקעת קטע דרך מרכזי.
2 צפייה בגלריה
שטח ההפקעה, נדב הדר
שטח ההפקעה, נדב הדר
שטח ההפקעה, נדב הדר
(צילומים: פרטי, דוברות עיריית חדרה)

כעת מבהיר מהנדס העיר חדרה, נדב הדר, כי אפשר להוריד את מפלס החרדה ואומר כי איכות חיי התושבים לא תיפגע. יתרה מזו, את העבודות של רכבת ישראל באזור, ניתן יהיה לנצל גם לתועלת השכונה ולחדש בה תשתיות.

תוך 60 יום


כזכור, בסוף חודש יולי 2024 קיבלו תושבים מנווה חיים מכתבים מרכבת ישראל שמבהירים להם כי בשל שדרוג והכפלת מסילת החוף בין תחנת חוף הכרמל לשפיים, בכוונת הרכבת לתפוס חזקה בקרקע הידועה כגוש 10016 חלקה 183. ומשכך, הם מתבקשים לפנות מהקרקע ולפנות ממנה כל חפץ ואדם, בתוך 60 יום.
את תחושות אי והודאות והבהלה של התושבים ביטא תושב השכונה שי גרשוני: "באחרונה קיבלו מספר תושבים ברחוב גרינבוים מכתבי הפקעה מטעם רכבת ישראל. מטרת ההפקעה להרחיב את מסילת החוף מ־2 ל־4 מסילות.
"בכך התגלתה לתושבים תוכנית שתשפיע על תושבי הרחוב בפרט ועל כלל תושבי נווה חיים עקב מפגש הרעש החמור שיווצר באזור. במהלך ישיבה עם מנהל מחלקת הפקעות ברכבת ישראל, טל סלע לפני כשבועיים הובהר, שאין הפקעת שטחים מבתי תושבים אך יופקע מקטע מרחוב גרינבוים החל מפינת אוסישקין ועד רחוב מנרה.
"קטע זה מרחוב גרינבוים מזין את הכניסה לבתים ברחוב והן את רחובות אוסישקין ובלינסון דבר שהינו קריטי לתושבי הרחוב והשכונה עקב פוטניצאל הנזק להסדרי התנועה בתוך השכונה ורחובותיה הצפופים כבר היום".
גרשוני הבהיר גם כי בעיה חמורה נוספת בעיניו היא מפגע הרעש העצום שייווצר עם הכפלת המסילה".

2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: canva)

קראו גם:

"הפרעה נקודתית"


נדב הדר, מהנדס העיר, מבקש להרגיע את הרוחות ולדבריו ההפקעה הינה עניין פרוצדורלי בלבד: "בזמנו החלקה שמוגדרת כביש היתה צריכה להירשם על שם עיריית חדרה וזה לא נעשה. אז כשהרכבת באה להפקיע זה הכול ב'חתיכה' אחת. היא צריכה להפקיע הכול. הרכבת כרגע מטפלת באירוע ההפקעה, בסוף התהליך הכביש יירשם על העירייה".
איך ההפקעה תשפיע על התושבים?
"מפקיעים לצורך עבודות, כשרוב הסיכויים שהם לא ישתמשו בכבישים לשם כך. לא ייחסמו כבישים ואם תהיה הפרעה היא תהיה נקודתית. התושבים ימשיכו לנסוע על הכבישים הקיימים והרכבת גם תשקם אותם אחר כך".
הדר הסביר כי התוכנית להרחבת המסילה ידועה לעירייה זה מכבר ואף הופנמה בתוכניות באזור: "אנו נתייחס לנושא התשתיות, לניקוז, למים. אלו דברים שבשגרה היה לוקח לנו שנים להסדיר אבל כעת במסגרת האירוע הזה, זו הזדמנות".
התושבים מוטרדים ממפגע רעש אפשרי כיצד נוכל לצמצם את זה למיינמום?
"קיר אקוסטי יוקם ככל שיידרש. עושים בדיקות אקוסטיות אחרי שכבר יש רכבות ואז מייצרים פתרון אקוסטי"
הדר מבהיר כי לטעמו מדובר בבשורה של פיתוח, וממתוק שיוצא מעז: "גרינבוים – לא הולך להיסגר. אנחנו הולכים לסלול את הרחוב במסגרת תוכנית תנופורט, במהדורה המורחבת שלה לרבות מדרכות, ניקוז פיתוח ותאורה ויש פה יותר מאמירה, כי זה נכנס לתקצוב. גם הכבישים של בלינסון עד הצומת מדרום אמורים להיות מפותחים בצורה מלאה."
לא תהיה ירידת ערך לבתים?
"אני לא מכיר חשש לירידת ערך דירות, אולם מכל מקום את הדבר הזה אפשר להעלות במסגרת פיצויי סעיף 197, ירידת ערך לפי חוק התכנון והבניה. ככל שתגיע פנייה כזו נטפל בה".
רון שגן מחזיק תיק ההנדסה סבור גם הוא כי לתוכנית יש פוטנציאל לחזק את השכונה: "השינויים בנווה חיים דווקא יעשו לה טוב כי בד בבד נטפל בתשתיות. אנו נצא גם לשיקום שכונות לאורך חמש שנים. במסגרת תכנון נכון נייצר עוד כניסות ויציאות לשכונה, נוסיף מוסדות חינוך, נקדם תשתיות. זה לא יסתור האופי הכפרי שלה השכונה, זה יקדם אותה".