בקהילת חדרה והסביבה של החברה להגנת הטבע, נדהמו לגלות השבוע גרפיטי על המבנה לשימור ממנו הם פועלים. הקהילה פועלת ממבנה "בית קוטלר" בשנים האחרונות והוא משמש לפעילות קהילתית בנושאי סביבה ובנושאים חינוכיים ולימודיים. כמו כן מתקיימים בו תדיר תהליכי שיתוף ציבור, באשר לתכניות פיתוח שונות שיש להן נגיעה סביבתית.
1 צפייה בגלריה
גרפיטי שהתגלה על המבנה
גרפיטי שהתגלה על המבנה
גרפיטי שהתגלה על המבנה
(צילום: פרטי)
קראו עוד:
בית קוטלר ברחוב הגיבורים 29, שמשמש לקהילה 'בית' בשנים האחרונות, הוא אחד מבתיה הראשונים של חדרה בימיה כמושבה. על פי הקרן לפיתוח חדרה, הוא נבנה על ידי משפחת קוטלר בשנת 1896 כאחד מבתי הפועלים ובשנת 1911 שימש למגורים המשותפים של חברי אגודת 'השומר', שכבשו את השמירה העברית בחדרה.
לפני כשמונה שנים שופץ הבית ושומר, וקהילת חדרה והסביבה של החברה להגנת הטבע החלה לפעול מתוכו. לאורך השנים התארחו בבית שלל מפגשים בנושאי סביבה, אירועי שיתוף ציבור בנושאים שיש להם השלכה סביבתית וכן מפגשי מתנדבים והכשרות.
איריס ארבל, מנהלת הקהילה שגילתה את הגרפיטי בחזית המבנה בראשית השבוע: "מצער מאד שבתקופה כה מאתגרת לכולם, יש מי בעיר שבחר להשחית בצורה כזו בית לשימור. בימים שבהם ערבות הדדית כל כך נדרשת וכולם עוברים ימים לא קלים, מישהו בחר להוסיף לנו בוונדליזם מיותר ומעציב עוד דאגה. 'עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל, ועתידו לוט בערפל' כבר אמר יגאל אלון, ולצערי זה רלוונטי מתמיד, נוכח אירוע ההשחתה. בית החברה להגנת הטבע משמש כבית לפעילות חינוכית, ציבורית וקהילתית וכולי תקווה שלא נראה מחזות כאלו יותר, ובוודאי שלא על בתי מייסדים".
מכיוון שמדובר בבית לשימור, הפתרון אינו צביעה אקראית. מחיקת הגרפיטי וכל הליך התיקון, צריך לעבור דרך המועצה לשימור אתרים ודרך עיריית חדרה.

"עבודות הניקוי יבוצעו מיידית"

מעיריית חדרה נמסר: "הלב נחמץ למראה ונדליזם שביצעו חסרי תרבות באתר היסטורי באמצעות כתובת גרפיטי. עם היוודע על מעשה הוונדליזם התייעצה הממונה על תיק שימור אתרים בעירייה, חדוה יחזקאלי, עם הממונה על המחוז במועצה לשימור אתרים, נעמה מזרחי, על דרכים להסרת הגרפיטי מבלי לפגוע במבנה עצמו. בעקבות כך העבירה המועצה לשימור אתרים לעירייה חומר מיוחד המיועד להסרת הכתובת מבלי לפגוע באבני הכורכר שמהן בנוי בית קוטלר, והניקוי יבוצע מיידית".
מהמועצה לשימור אתרים נמסר: "אנו, במועצה לשימור אתרים, מתארגנים מול עיריית חדרה (חדוה יחזקאלי סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת שימור) לנקות את הגרפיטי. יש במחלקת שימור את האמצעים הדרושים כדי לנקות את הגרפיטי בלי להזיק למבנה ונסייע לעירייה בעניין".
כל העדכונים - חדשות חדרה