"יש לנו מומחה בעל שם עולמי לשבץ מוחי, יש לנו צוות מיומן, הכול מוכן, אלא שאנחנו לא יכולים לבצע צינתורי מוח כי כבר שנים אנחנו ממתינים לאישור ממשרד הבריאות". כך אומר השבוע מנהל המרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה, ד"ר מיקי דודקביץ ומדגיש כי רק סחבת והיעדר אישורים מטעם משרד הבריאות מונע מבית החולים לאפשר להעניק טיפול מציל חיים.
לדבריו, שנים ארוכות ממתינים ב"הלל יפה" לאישור לביצוע צנתורי מוח, כמו גם לאישור שימוש במכשיר "אקמו" ובמכשיר פט. סי. טי, אך הם מבוששים להגיע.
1 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי דודקביץ. "אנחנו לא מבקשים ממשרד הבריאות מאום - חוץ מאישור"
ד"ר מיקי דודקביץ. "אנחנו לא מבקשים ממשרד הבריאות מאום - חוץ מאישור"
ד"ר מיקי דודקביץ. "אנחנו לא מבקשים ממשרד הבריאות מאום - חוץ מאישור"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
ב"הלל יפה" מסבירים כי בין שנת 2019 ל־2020 פנו לחדר מיון כ-1,900 בני אדם עקב שבץ מוחי. כ־120 מהם התאימו לביצוע צנתור מוח דחוף, אך מכיוון שמשרד הבריאות טרם נתן אישור רגולטורי, לא בוצעו צינתורי מוח, והמטופלים הועברו לבתי חולים אחרים. עוד הוסבר כי פניות רבות לקבלת האישור שוגרו לאורך השנים להנהלת משרד הבריאות וכי אישור להפעלת יחידה לשבץ מוחי ניתן, אך לא לביצוע צינתורי מוח.
"כיום מי שנדרש לצנתור מוח מועבר לבית חולים אחר", אומר השבוע ד"ר סרג'יו שבתאי, מנהל היחידה לשבץ מוחי במחלקה הנוירולוגית של הלל יפה. "ההעברה של חולה שלקה בשבץ מוחי אורכת זמן, כך שגם אם זה קורה במהירות יחסית, מדובר בשעתיים, מבלי להתחשב בעיכובים נוספים כמו עומסי תנועה.
המשמעות היא שהטיפול אינו מיטבי והתוצאות בהתאם: החלמה קשה יותר ואדם שהופך למעמסה על מערכת הבריאות ועל משפחתו. במונחים של שבץ מוחי, לטיפול בשלב מוקדם יש משמעות קריטית בהצלת רקמת המוח הפגועה. ככל שלא ניתן טיפול בחלון הזדמנויות קצר מאוד, נוצר נזק בלתי הפיך למוח, כך שבוודאי כל רבע שעה של איחור בטיפול מפחית את הסיכוי של המטופל לחזור לתפקוד עצמאי".

ד"ר סרג'יו שבתאי: "ההעברה של חולה שלקה בשבץ מוחי אורכת זמן, והתוצאות בהתאם: החלמה קשה יותר ואדם שהופך למעמסה על מערכת הבריאות ועל משפחתו"
היחידה לשבץ מוחי פועלת במסגרת המחלקה הנוירולוגית והוקמה בשנת 2018. היא כוללת טיפול נמרץ ייעודי ומכשור מתקדם שנרכש בתרומה של מיליוני שקלים, כמו גם צוות רב ניסיון בתחום.
"בית החולים, המוגדר כמרכז טראומה אזורי, משרת אוכלוסייה של למעלה מחצי מיליון תושבים ונאלץ להעביר את המטופלים שנזקקים לצנתור מוח לבתי חולים אחרים", אומר ד"ר דודקביץ ומוסיף: "אנחנו לא מבקשים ממשרד הבריאות מאום - חוץ מאישור. לא יעלה על הדעת שבתל אביב, ואני תל אביבי, יש ארבע יחידות של צנתורי מוח ובחדרה לא יהיה. אני לא יכול לקבל רעיון כזה של אוכלוסיה מועדפת ואוכלוסייה שלא או כל הסבר מדעי אחר, ללמה שם כן וכאן לא".
לדבריו, המרכז ממתין גם לאישורים בעבור מכשירי פט. סי טי, ומכשיר אקמו זמן רב: "פט. סי. טי זה שירות בסיסי. כשאנו חושדים שלמישהו יש גידול ושולחים אותו לבדיקת פט.סי.טי בבית חולים אחר, התורים מאוד ארוכים ויכולים להגיע לשלושה חודשים. הפיענוח גם לוקח זמן, כך אנו יכולים להגיע למצב ששלחנו מישהו שאולי יש לו גידול שלב 1 ועד שמגיע פיענוח זה כבר שלב 4. אני לא מסוגל להבין למה תושבי חדרה והאזור הם אוכלוסייה חשובה פחות".
למרבה התדהמה בהלל יפה, שבשיא תקופת הקורונה הכיל שלוש מחלקות קורונה, אין גם מכשיר אקמו. "כל זמן שהיה צורך באקמו, נאלצנו לתאם מול בית חולים אחר".
ממשרד הבריאות נמסר: "צנתורים מוחיים מבוצעים בפיזור גאוגרפי ראוי. כיום קיימים 9 מרכזי שבץ מוחי. סורוקה, נהריה, רמב"ם, אסף הרופא, הדסה עין כרם, שערי צדק, איכילוב, שיבא ובילינסון. פוריה בהליכי פתיחה. צינתור מוחי דורש מיומנות רבה ובמידה ונעשה על ידי צוות פחות מיומן הנזק גדול מהתועלת. ההגבלה הינה על מנת שלא לגרום נזק בשל העדר מיומנות. יחד עם זאת באחרונה ועדה מקצועית דנה בצורך לפתוח מרכזי שבץ נוספים (מרכזים מצנתרים). הוועדה עתידה לדון עם משרד הבריאות בנושא בשבועות הקרובים".
לעדכונים: חדשות חדרה