משפחות מבית אליעזר נדהמו לאחרונה לקבל הודעת תשלום בסך עשרות אלפי שקלים, עבור סלילת כביש ומדרכה ב"שדרות האביב" בשכונה.
לטענתם, על פי החוזה שנחתם בין עיריית חדרה לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) בנובמבר 2015, רמ"י היא זו שנושאת באחריות מלאה לעלויות הפיתוח והסלילה. עוד הם טוענים כי הכביש כלל אינו משרת אותם והוא נועד לשרת שכונה חדשה של רמ"י.
קראו גם:
מדובר על היטלי סלילה בסכומים שבין80 ל־120 אלף שקל לבית אב. לטענת התושבים אין הם צריכים לשלם אותם והם מסתמכים על חוזה שנחתם בין רמ"י, עיריית חדרה ותאגיד "מי חדרה" ב־28 בדצמבר 2015, במסגרתו נכתב בין היתר בסעיף "תשלום, אגרות והיטלי פיתוח": "מוסכם בזאת כי אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה כהגדרתם לעיל (היטל סלילה, הכבישים והמדרכות, היטל תיעול, היטל שצ"פ ודמי הקמה) שאמורים להיות משולמים לעירייה בגין רכיב הקרקע ומימוש מלוא זכויות הבנייה במקרקעין בהתאם לתב"ע יחושבו כשולמו במלואם על ידי רמ"י".
במכתבי דרישת התשלום שקיבלו התושבים לפני כשבועיים הובהר: "בהתאם לחוק עזר לחדרה (סלילת רחובות) התשנ"ה 1994, הינך נדרש לשלם לעירייה את היטל סלילת כבישים ומדרכות או דרך משולבת בגין הנכס שבבעלותך".
אלון נוף, אחד התושבים שקיבלו את דרישת התשלום, טוען כי העירייה החליטה לפני כשנה לשנות את חוק היטל הסלילה שלה ולהכליל גם את שדרת האביב, על אף שרמ"י צריכה לשאת בתשלום. לטענתו, גם לפי מכתב דרישת התשלום החלו העבודות בשדרת האביב בשנת 2017, בעוד שהחוק שונה על ידי העירייה רק לפני שנה: "בשנת 2010 ביקשה מועצת העיר לפתח את שדרות האביב כדי לפתח את תוכנית ח"ד 1179 של רשות מקרקעי ישראל. העירייה אישרה שהכביש יהיה ציבורי, כל הנוכחים בישיבה ההיא בשנת 2010 הבינו שרמ"י נושאת בעלויות הפיתוח. חמישה בתים פונים לתוך השדרה והשאר מצויים בגבם לשדרה, אז למה שאנחנו נשלם את ההיטל?"
נוף מוסיף: "אני קיבלתי דרישה בסך 80 אלף שקל, הורי אשתי קיבלו 120 אלף שקל, ולמה? כי בעירייה טוענים שהחוק השתנה. מעבר לזה שהחוק השתנה אחרי שהעבודות החלו, רמ"י התחייבה לשלם את ההיטל".
תושב אחר אומר: "אנחנו גם לא נהנים מהכביש הזה. הוא לא משרת אותנו. הבנייה שלו שינתה את הטופוגרפיה ברחובות הסמוכים, הרימה בתים, יש הצפות בכבישים הסמוכים. אז על ההרעה הזו אנחנו עוד צריכים לשלם?"
בישיבת מועצת העיר שהתקיימה בשבוע שעבר התפתח דיון סוער בנושא. חבר האופוזיציה טל אליהו דרש לבטל את ההיטלים ונציגי המשפחות הרעידו את המקום בזעקות נגד ההחלטה: "אני מציע לבטל את ההיטל", אמר אליהו. "ההסכם נחתם בין העירייה לרמ"י, ובסעיף 21 על כל מרכיביו נכתב כי כל העבודה תתבצע על ידי רמ"י והעירייה לא תהיה מעורבת בתשלומים. נאמר גם שנשלחו הודעות לתושבים טרם דרישת התשלום. בדקתי ואף אחד לא קיבל הודעה. רמ"י קידמה כביש כדי לקדם פרויקט מגורים שלהם, ועכשיו תושבים בני תשעים שבכלל לא גובלים בכביש מחויבים לשאת בתשלום".
אליהו, שהיה חבר מועצה גם ב־2010 כשהוחלט לקדם את הפרויקט של רמ"י, מוסיף: "ב־2010 נערך דיון במועצת העיר. נכחתי בדיון ונאמר שהעיר נערכת לפיתוח מתחם של מאה יחידות של רמ"י ולשם כך נדרש פיתוח שדרות האביב. כל חברי המועצה הבינו כי הכביש נועד רק לשיווק ופיתוח הקרקע של רמ"י. תושבי בית אליעזר לא הוזכרו כלל. מטרת הכביש היתה רמ"י ובכך תמכנו ולכן הכרזנו על הרחוב כציבורי. ב־2015 רמ"י חתמה על הסכם מול העירייה שבו מצוין במפורש כי כל העלויות הן עליה ולא על העירייה".
לדברי התושבים, לאחר ישיבת המועצה הסוערת נאמר להם כי תתקיים ישיבת הנהלה שתדון בנושא ועד אז מוקפאות דרישות התשלום. אם לא יבוטלו, מתעתדים התושבים לפנות בנושא לערכאות משפטיות.
העירייה: "צר לנו שחברי מועצה מתוסכלים המחפשים לקושש קולות, משתמשים בתושבים ומוליכים אותם שולל. העירייה גובה היטלים על-פי חוק, כפי שפעלה תמיד. ראש העירייה מקיים קשר ישיר עם התושבים, שיקבלו הסברים ופתרונות לתשלום ההיטל. נזכיר כי בעבר, במקרים דומים, פוליטיקאים גררו תושבים להגיש עתירות, אשר בית המשפט בסופו של יום דחה את כולן והתושבים שילמו כסף רב מכיסם לעורכי דין".
- כל העדכונים - חדשות חדרה