משפחתו של ילד בן 3 מחדרה טוענת כי היא נאלצת לשלוח אותו לגן ללא ליווי סייעת צמודה, למרות שהוא מאובחן כבעל אלרגיה מסכנת חיים לפיסטוק וקשיו.
1 צפייה בגלריה
צהרונים
צהרונים
כל ארוחה בגן עלולה לסכן
(צילום המחשה: shutterstock)
קראו גם:
לדברי האב, הילד שלומד בגן יהלומים (בחינוך החרדי) ברחוב הגיבורים, זקוק לפי המלצת רופאה המתמחה באלרגיות במרכז הרפואי הלל יפה, לסייעת צמודה. "בחודש אוגוסט הגענו למחלקת חינוך בעיריית חדרה עם המכתב מהרופאה. נאמר לנו שם כי עד לקבלת אישור ממשרד הבריאות, יקחו את נושא הסייעת עליהם ואכן כך היה", סיפר האב.
"הילד התחיל את הלימודים בגן עם סייעת צמודה, ובינתיים התחילה הבירוקרטיה מול משרד הבריאות. נדהמנו לקבל את תשובת משרד הבריאות שהילד שלנו לא זכאי לסייעת צמודה כיוון שפיסטוק וקשיו, אינם שכיחים במאכלי ילדים. זה הרי מגוחך משום שבחטיפי ילדים רבים ובדגנים ושוקולדים יש חטיפים שעלולים להכיל פיסטוק וקשיו, אני יודע כי אני מתמודד עם זה בבית".
לדברי האב, שב לרופאה בהלל יפה על מנת שבאבחנה שלה יודגש כי מדובר לא רק על קשיו ופיסטוק, אלא גם על כל מה שעלול להכיל אותם. "עם המכתב החדש הגישה עיריית חדרה ערעור בשמנו למשרד הבריאות, אולם גם הפעם נידחנו ועדיין עם אותו טיעון, שאלו דברים שאינם שכיחים במזונות של פעוטות".
עוד אמר האב, כי הוא נאלץ לשלוח את ילדו לגן ללא סייעת, בחשש גדול, תוך ידיעה שחייו עלולים להיות בסכנה. "אין שם סייעת שגם יש לה היכולת להזריק לו את האפיפן (טיפול חירום בעקבות תגובה אלרגית חמורה) במידת הצורך עד לטיפול רפואי מיידי. אין מי שיושיע במקרה חירום. אמנם הגננת הבטיחה שתשים עין, אבל זה לא פתרון. היא לא יכולה לבדוק כל כריך ובטח לא לדעת מאיזה ממרח ספציפי הוכן. אני גם לא יכול לשגע את ההורים שיבדקו כל חטיף בריאות האם הוא מכיל או לא מכיל חומרים שמסכנים את בני", הוסיף האב.
"כרגע המצב הוא שהילד גם מבודד בזמן האוכל, מחשש שיגע בטעות במשהו מסוכן לו. זה צורם שאנחנו צריכים להיות בכזה מתח ולחץ לגבי מה קורה עמו בכל רגע שהוא בגן, בעיקר כשאנחנו יודעים שילדים עם אלרגיות לאגוזים קיבלו סייעת. יש פה מצב מסכן חיים ורשלנות מצידם לא לאפשר זאת".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה של משרד הבריאות שהוא הסמכות המקצועית הקובעת בנושא. משרד הבריאות קבע כי האלרגיה אינה מסכנת חיים ולכן אין צורך בסייעת. אגף חינוך אפשר בתחילת השנה סייעת עד למועד הוועדה הרפואית. לאחר שיש החלטה מקצועית בנושא, אין באפשרותנו לאשר סייעת ואין צורך בסייעת".
ממשרד הבריאות נמסר: "אין הוועדה הבין משרדית למלווה אישי שוללת את האבחנה של הפעוט של אלרגיה מסכנת חיים לקשיו ופיסטוק, אך אין מענה של מלווה אישי מטעמה במקרה זה: אלרגיה מבודדת לקשיו ולפיסטוק, ללא עדות קלינית או מעבדתית לאלרגיה צולבת עם אגוזים אחרים, אינה מקבלת מענה מטעם הוועדה הבין משרדית באמצעות מלווה אישי במסגרת החינוכית.
"מדובר באלרגנים נדירים, שאינם נכללים במאכלים הנפוצים בכלכלת התלמידים בארוחות בשעות הלימודים (בניגוד לשומשום כדוגמה הנמצא בממרחים רבים ובמאפים מסוגים שונים).
"ניתן בקלות לדאוג לאי הבאת קשיו ופיסטוק לשטח המוסד החינוכי, ללא שיגרם חסר תזונתי לתלמיד עצמו או לחבריו בקבוצה. לצורך ההתמודדות המוסד החינוכי עם התלמיד עם אלרגיה למזון, יש לנהוג בהתאם למפורט בחוזר מנכ"ל משרד החינוך".
כל העדכונים - חדשות חדרה