איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון־כרמל פרסם פוסט ובו תמונת הארובות הקיימות ב"אורות רבין" עם פליטות מאסיביות. במלל שהצטרף לפוסט נכתב כי "לא, אלו לא עננים שחברת חשמל מייצרת וגם לא אדי מים. לצערנו מדובר בפליטות בשל תקלה ביחידה 4 של תחנת אורות רבין. עד מתי נשרוף פחם?".
1 צפייה בגלריה
"הענן" המזהם מאחת הארובות
"הענן" המזהם מאחת הארובות
"הענן" מאחת הארובות
(צילום: איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון־כרמל)
קראו עוד:
בתגובה לפוסט כתבה חברת החשמל כי "בשל תקלה באחת מיחידות הייצור, היחידה הופסקה. עם תיקון התקלה והנעתה מחדש נצפו לדקות ספורות בלבד פליטות. עם זאת, לא נרשמה חריגה והחברה עומדת בתקני זיהום האוויר".
אלא שבאיגוד ערים טוענים שבחודשים מרץ אפריל חלה עליה גדולה בייצור החשמל מפחם וירידה בייצורו מגז טבעי. כבר בתאריך 29.4.21 לפני כחודש וחצי, שלח האיגוד מכתב לחברת החשמל שהעתקים ממנו נשלחו לבכירי החברה ולנושאי תפקידים רבים במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האנרגיה, בו התלונן על הנושא וקרא לשינוי.
"בשבועיים האחרונים נצפתה מגמה של עלייה ביצור החשמל בפחם באורות רבין ביחוד ביחידות הישנות והמזהמות יחידות 1-4 בהן לא מותקנות אמצעי הפחתה לגזי שריפה", כתב ניר סהר, מנכ"ל האיגוד.
"במקביל חלה ירידה משמעותית בתפוקת ייצור החשמל בגז טבעי באתר חגית. השיא נרשם ב־24.4, כשתפוקת החשמל ב'חגית' היתה אפסית ואילו בתחנת הכוח אורות רבין עבדו 5 מתוך 6 היחידות. עמדת האיגוד הינה כי יש לתת עדיפות לייצור חשמל ביחידות השורפות גז טבעי וביחידות הפחמיות עם אמצעי הפחתת מזהמים, כשלב ביניים עד לביסוס אנרגיות מתחדשות. לאור הממצאים האיגוד מבקש לבצע בחינה מחודשת באופן מיידי של סדר העמסת היחידות באורות רבין כדי שייצור חשמל בפחם בכלל היחידות יהיה במינימום פליטות ולא בהכרח במינימום העמסה".
אסיף איזק יו"ר איגוד שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל: "אנו דורשים לסגור את היחידות הללו לחלוטין. מיד. היות וניתן לתת מענה בהווה באמצעות יחידות המופעלות באמצעות גז בתחנת הכוח חגית, שמשום מה - אולי מסיבות של עלות תפעול, פועלת בתפוקה לא מלאה".
מחברת החשמל נמסר: "בשל תקלה באחת מיחידות הייצור בתחנת הכוח אורות רבין, היחידה הופסקה. עם סיום התקלה והנעת היחידה מחדש, ניצפו לדקות ספורות פליטות. עם זאת, לא נרשמה חריגה והחברה עומדת בתקני זיהום האוויר. לפי החלטת שר האנרגיה בשנת 2025 לא יהיה שימוש בפחם לייצור חשמל.  חברת החשמל התחייבה לעמוד ביעד. יחידות 1-4 באורות רבין יעברו לשימור עם כניסת יחידות הגז הטבעי החדשות (מחז"מ) שניבנות בימים אלו במתחם התחנה. בנוסף, יוסבו שאר היחידות הפחמיות, קרי באורות רבין וברוטנברג (אשקלון) לגז טבעי עד סוף 2025".
לעדכונים: חדשות חדרה