עשרות כרישים תועדו בשבוע שעבר סמוך לתחנת הכוח בחדרה, והם צפויים להישאר במקום כמדי שנה עד חודש אפריל.
יחד איתם צפויים להגיע לעיר המוני מבקרים, צוללנים וסקרנים, שמבקשים ליהנות מהמפגש הבלתי אמצעי עם כרישים. הגופים הרבים שאחראים על הסדרת האתר, בהם עיריית חדרה, עמותת "אקואושן", החברה להגנת הטבע, עמותת "כרישים בישראל", התאחדות הצלילה ואחרים מבקשים מהמבקרים ובעיקר מהצוללנים וממי שמגיע בכלי שיט לקרוא, טרם ההגעה לאתר, את "מסמך הנוהג", כדי לא לפגוע בכרישים ולהימנע מסכנות.
1 צפייה בגלריה
כרישים בתחנת הכוח
כרישים בתחנת הכוח
כרישים בתחנת הכוח
(צילום: עמותת כרישים בישראל)
קראו גם:
המסמך הוא מעין קוד אתי לצפייה ולהתנהגות בקרבת הכרישים; מטרתו להביא לצמצום מירבי של הפגיעה בכרישים, כמו גם לחנך ולהסביר. במסמך מפורטים כללי "עשה" ו"אל תעשה" רבים שהמבקרים והצוללים מתבקשים לנהוג לפיהם, למען בטיחות כולם.
עמותת "כרישים בישראל" פרסמה לאחרונה פוסט שמבקש לחדד את כללי ההתנהגות במקום: "מעכשיו תתחיל נהירה של מטיילים לחדרה, של צוללים וחוקרים שיגיעו להתרשם מהתופעה, ללמוד ממנה ולהיות קצת קרובים לחיות המופלאות האלו. אנחנו מזכירים שמדובר בחיות בר גדולות, צריך לכבד את המקום, ליצור זמני מנוחה גם להן, לשמור מרחק, לא לרדוף, לא לגעת ולהימנע ממעבר צפונה, לאזור זרם המים החמים".
על פי אתר רשות הטבע והגנים, בעבר נצפו כאן חוץ מהכרישים העפרוריים והסנפירתניים גם מינים אחרים, כמו פטישן תמים־חרטום. באשר לסיבת בואם דווקא לחדרה, עדיין אין לכך תשובה ברורה, והדבר נחקר באוניברסיטת חיפה: "ההגעה שלהם יחד עם גישה נוחה לצפייה הופכים את התופעה הזו לנדירה ומיוחדת בקנה מידה עולמי. זהו בין האתרים היחידים בים התיכון המאפשרים מפגש קרוב ובלתי אמצעי עם כרישים גדולים בקרבת החוף. המשנרקלים, הצוללים והסקרנים יוצרים עומס עצום על השטח, שיכול לסכן את הכרישים ואת עתיד חזרתם למקום", נכתב באתר.
ב"מסמך הנוהג" מובהר כי אסור להאכיל את הכרישים או לפגוע בהם. לצוללנים אסור לצלול לבד והצלילה מותרת בשעות היום בלבד. קיים איסור להתקרב למרחק של יותר מחמישה מטרים מהכריש או לרדוף אחריו. יש גם אזור מנוחה לכרישים, משפך נחל חדרה וצפונה לכיוון מזח הפחם, ולשם מתבקשים הצוללנים לא להיכנס.
במסמך מפורטים גם סימני אזהרה לצוללנים, למען יידעו מתי הכרישים מרגישים מאוימים. "בעת מפגש עם כריש הישארו חסרי תנועה קרוב לקרקעית", נכתב. "הימנעו מתנועות חדות ופתאומיות והישמעו לתחושה הפנימית שלכם. אם משהו מרגיש לא טוב, צאו מהמים".
איריס ארבל מהחברה להגנת הטבע מסרה: "הפרויקט יוצא לדרך שוב, זו השנה השלישית. אנו מזכירים שפעילות ההסברה עוברת בימים אלו התאמה למגבלות הקורונה. הכרישים הגיעו השנה כבכל שנה בסוף נובמבר, ואנו ממליצים למי שבוחר בכל זאת להיכנס למים, לקרוא לפני כן את הנוהג המיטבי".