בעלי המסעדות באזור קיבלו את הבשורה על ההנחיות החדשות, לפיהן אין להכניס יותר מ־20 איש למסעדה סגורה, בלב כבד. הם מתקשים להאמין כיצד יצליחו לשרוד את המצב "החדש" שלמעשה מחזיר אותם לאחור כמעט אל ימי ההסגר.
4 צפייה בגלריה
מגה ב"קפה כרכור"
מגה ב"קפה כרכור"
מנה ב"קפה כרכור"
(צילום: סהר גדסי)

חישוב מסלול מחדש

אלינור הייפלר, מבעלות מסעדת הבריאות האורגנית "קפה כרכור" ברחוב המייסדים, חזרה להפעיל את המסעדה לפני כשבוע, לאחר שלא פעלה בשלושת החודשים האחרונים. "המסעדה שלנו פועלת כבר תשע שנים, בצמוד אליה יש לנו חנות 'טבע כרכור' שממנה מגיעים המוצרים למטבח ואיתם אנחנו מבשלים.
גרמן פסח, מבעלי "סאגה בר" ו"בר הווייב" בחדרה: "אני איש משפחה, יש לי שתי בנות. אולי לא נמות מהקורונה אבל נמות מרעב. אנשים לא יכולים לחזור הביתה בלי לחם וירקות, זה יכול לגרום לאנשים להשתגע"
לפני שלושה חודשים, בעקבות הסגירה, עשינו חשיבה מחדש וביטלנו לחלוטין את הישיבה בפנים. כביכול, אנחנו 'מוכנים' לקורונה, אבל אין ערובה למאום. אנחנו רואים בתקופה האחרונה שהרבה אנשים בכלל מעדיפים לקנות ולאכול בבית. אני מעריכה שגם אחרי שהקורונה תיעלם או תיגמר, בעוד שנה נניח, עדיין לאנשים ייקח הרבה מאד זמן עד שהם יחזרו לצרכנות הרגילה שלהם בתחום הקולינריה".
ועכשיו, עם חזרתן של ההגבלות?
"נורא מפחיד, אבל אנחנו חיים באמונה שיהיה בסדר. קשה גם לעבוד עם המסכות, ותמיד מרחפת תחושה שמחר יגידו לנו זהו, סוגרים את הישיבה בחוץ ועוד פעם לסגור לחודשים ואנחנו בדיוק אחרי שיפוץ. חזרנו עם המון התרגשות. בעקבות המצב נשוב לעשות משלוחים, זה משהו שלמדנו אותו בגל הראשון, וגם שעות הפתיחה צפויות לגדול בהדרגה, אם כי אנשים פחות יוצאים בימים אלה".

מכת מחץ

על גרמן פסח, מבעלי "סאגה בר" ו"בר הווייב" במתחם הווילג' מול החוף בחדרה, עברה תקופת הקורונה בחששות ולחצים רבים. שני הברים שבבעלותו חדלו לעבוד ב־14 במרץ, ולאורך התקופה סיפר כי קיבל מהמדינה מענק של כ־1,800 שקלים: "הגל הראשון של הקורונה זרק אותנו כלכלית הרבה שנים אחורנית".
4 צפייה בגלריה
"סאגה בר" חדרה
"סאגה בר" חדרה
"סאגה בר" חדרה
(צילום: ניר דוידזון)
את התקופה שבה הברים שלו היו סגורים בילה בעבודה כמאבטח, ואילו שותפו עבד בסופרמרקט. "הפחד הכי גדול שלנו היה גזירות נוספות, והנה מה שחששנו ממנו אכן קורה".
על ההנחיות החדשות הוא אומר: "אני איש משפחה, יש לי שתי בנות ואני ממש לא יודע מה לעשות. אולי לא נמות מהקורונה אבל נמות מרעב. אתה אומר, נישמע להוראות לטובת הכלל והמערכת, אבל ככל שעובר הזמן אני חושב שהחלטות הממשלה דווקא גומרות את הכלל וזה בסוף יכול להפוך לכאוס. סוגרים עלינו עוד ועוד וזה בסוף יתפרץ. אנשים לא יכולים לחזור הביתה בלי לחם וירקות, זה חוסר אונים שיכול לגרום לאנשים להשתגע".

"לא כדאי לי לפתוח"

עבור מסעדת "עוני" בבאקה אל ע'רביה, ההנחיות החדשות שיצאו השבוע הן גזר דין מוות. "עוד לא התאוששנו מהסגר הראשון וכבר אנחנו בסגר שני. אי אפשר להמשיך כך ומה שנראה לי זה שאנחנו בדרך לסגירה", אומר בעל המסעדה, מהראן ענבוסי.
4 צפייה בגלריה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
מסעדת "עוני" באקה אל ע'רביה
(צילום: באדיבות המסעדה)
מסעדת "עוני", אחת המסעדות היוקרתיות באזור, הוקמה לפני 11 שנים. זוהי מסעדה בסגנון מזרחי שמכילה יותר מ־200 מקומות ומתקיימים בה אירועים. רגע לפני משבר הקורונה עברה המסעדה שיפוצים, בהשקעה גדולה.
איך תסתדר עם התקנות החדשות?
"יש לי יותר מעשרים עובדים שהוצאתי אותם לחל"ת בגל הראשון. עם הפתיחה החדשה החזרתי חצי מהם בתקווה שנצליח להתאושש. עכשיו עם הנחיות החדשות אני לא יודע מה לעשות עם העובדים".
לדברי ענבוסי, אחרי הפתיחה הראשונה, העבודה במסעדה לא הגיעה ל־60 אחוז ועיקר העבודה היה באירועים. "עכשיו, כשהגבילו את מספר הסועדים, לא נשאר לי מה לעשות. עשרים איש בשבילי זה שלושה שולחנות. בשביל זה לא כדאי לפתוח".