"שערי הקיבוץ פתוחים בפני כל עם ישראל. אנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים יגיעו ויבקרו אצלנו וייהנו מהחופים. החופים הם של כולנו ולנו כקיבוץ אין אחריות עליהם. כל אחד יכול להגיע וליהנות. השערים יהיו פתוחים ולא נמנע מאף אחד להיכנס דרך הקיבוץ ולהגיע לחופים" - כך אומר השבוע מזכיר קיבוץ מעגן מיכאל, ניר ברכה, בעקבות הטענות של תושבים מהאזור כי הקיבוץ סוגר את שעריו ולא מאפשר להם להגיע לחוף הים.
2 צפייה בגלריה
ניר ברכה. "לא נמנע מאף אחד להיכנס דרך הקיבוץ ולהגיע לחופים" |
ניר ברכה. "לא נמנע מאף אחד להיכנס דרך הקיבוץ ולהגיע לחופים" |
ניר ברכה. "לא נמנע מאף אחד להיכנס דרך הקיבוץ ולהגיע לחופים" |
( צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם:
ברכה טוען כי הוא שואף להפוך את הקיבוץ לאתר תיירות גדול שימשוך אליו תיירים מהארץ ומהעולם. לטענת חלק מהמוחים, בעקבות המחאה שינה הקיבוץ את מדיניותו ופתח את החוף.

"לא סגרנו"

מעגן מיכאל הוא קיבוץ שיתופי. הוא עלה לקרקע באוגוסט 1949, שוכן סמוך לזכרון יעקב ושייך למועצה האזורית חוף הכרמל. כיום נחשב מעגן מיכאל לאחד הקיבוצים האמידים והחזקים בישראל, בזכות ענפי המשק שבבעלותו - מפעלי "פלסאון" ו"צורון", מפעל התפלת מים וענפי חקלאות שונים, בכללם מטעים, גידולי שדה, רפת, בריכות דגים ומפעל לגידול דגי נוי.
"אני חוזר ואומר, שערי הקיבוץ פתוחים ובזמן שהם סגורים יש שומר שמכוון את המבקרים. תלינו שלטי הכוונה לחוף הים וכל מי שמבקש להגיע מקבל מפה. יש לי אינטרס שכמה שיותר אנשים יבקרו אצלנו"
בשבועות האחרונים עלה שמו של הקיבוץ לכותרות בעקבות טענות של תושבים מהסביבה, לפיהן הוא סוגר את שעריו בפניהם ומונע מהם להגיע לחוף. התושבים טוענים כי הקיבוץ הפך את רצועת החוף לשטח פרטי ומקשה על תושבי חוץ להגיע.
מזכיר הקיבוץ ניר ברכה דוחה את הטענות על הסף ומצהיר כי הקיבוץ מעוניין שאנשים יבואו ויבקרו, ואף יבלו בחוף הים. "אף פעם לא סגרנו את שערי הקיבוץ בפני אף אחד", אומר ברכה. "לא מנענו מאף אחד להגיע לחוף, ההיפך הוא הנכון: אנחנו מעוניינים שכמה שיותר אנשים יגיעו לקיבוץ. צריך להבין שחופי הים לא בבעלות הקיבוץ אלא הם שייכים למדינת ישראל ונמצאים בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חוף הכרמל, לכן אין לנו שום סמכות למנוע ממישהו להגיע לחוף".
בכל זאת יש טענה, גם של גולשים, שאתם מונעים כניסה לקיבוץ ושבאחד המקרים הם קיבלו דו"חות חניה.
"אני חוזר ואומר, שערי הקיבוץ פתוחים ובזמן שהם סגורים יש שומר שמכוון את המבקרים. תלינו שלטי הכוונה לחוף הים וכל מי שמבקש להגיע מקבל מפה. יש לי אינטרס שכמה שיותר אנשים יבקרו אצלנו. אנחנו לא נותנים דו"חות אלא המועצה האזורית חוף הכרמל, וביקשתי מהם לא לתת יותר דו"חות".
ברכה מסביר כי שערי הקיבוץ פתוחים מיום ראשון עד חמישי מהשעה 6:00 בבוקר עד השעה 21:00 בערב. בסופי שבוע השער נסגר ביום שישי בשעה 15:00, ובמקום נמצא שומר שמכוון את המבקרים. "השומר שנמצא מטעמי בטיחות מכוון את המבקרים שמבקשים להגיע לחוף ואף נותן להם מפה. צריך להבין, יש לנו חנויות פתוחות בסופי שבוע ופעילויות ספורט, כך שהרבה מגיעים לכאן ואין סיבה לסגור את השער".
ברכה ממשיך: "המבקרים מעדיפים להגיע לכאן מכמה סיבות. קודם כל, כי כאן הכל בחינם, להבדיל מחופים אחרים. כאן המתרחצים יכולים גם להגיע עם כלבים, בלי שום בעיה. המבקרים במקום מחפשים טבע ואטרקציות, וכאן לא חסר. יש כאלה שמציבים מאהלים ושוהים כאן זמן רב. דבר חשוב נוסף הוא שהחול של החוף לבן ונוח למתרחצים".
2 צפייה בגלריה
הגולשים בשער הקיבוץ. "נתאגד ונתבע את הזכויות שלנו"
הגולשים בשער הקיבוץ. "נתאגד ונתבע את הזכויות שלנו"
הגולשים בשער הקיבוץ. "נתאגד ונתבע את הזכויות שלנו"
(צילום: אלעד גרשגורן)
עם זאת, יש לציין כי מדובר בחופים לא מוכרזים, ללא שירותי הצלה וגם ללא שירותים אחרים. למה אין שירותי הצלה?
"אכן, החופים ללא מצילים וגם קטע החוף שחברי הקיבוץ מגיעים אליו הוא ללא מציל. מעולם לא היו שירותי הצלה. לאורך כעשרה ק"מ של רצועת החוף הזו, מתוכם כשלושה ק"מ בקיבוץ, אין מציל. אין שירותים ומלתחות. אנחנו נותנים שירותי ניקיון ועוזרים כמה שאפשר. החופים לא שייכים לנו, לא באחריותנו ולא בסמכותנו. פניתי למועצה כמה פעמים להסדיר את נושא המציל, וטרם נענינו. מתוך אחריות הצבנו שלטי הכוונה ואזהרה שמזכירים למתרחצים שהחופים לא מוכרזים".

הקיבוץ התחייב

המבקרים בחוף של הקיבוץ נכנסים דרך שער ונאלצים לנסוע בין בריכות הדגים ולחנות בצידי הדרך. ברכה מספר כי כמעט בכל שנה נופלים אנשים לתוך בריכות הדגים, וחלק מקפחים את חייהם.
התחייבתם בשנת 2009 להנגיש דרך לחוף, וטרם עשיתם זאת.
"אכן, הקיבוץ התחייב בשנת 2009 להסדרת דרך מיוחדת עם חניון. הדרך שהוצעה אז לא התאימה והפכה היום ללא־רלוונטית. עכשיו מסדרים דרך אחרת שכבר אושרה ותוך שנה היא תושלם, עם חניון גדול".
"אני מסתכל שלושים שנה קדימה. בריכות הדגים ייובשו כי מדינת ישראל מייבאת דגים מסין והחקלאות הולכת ונכחדת, לכן צריך לחפש דברים חדשים. יש לנו אתרי תיירות מרהיבים"
ברכה, 56, אב לארבעה, משמש כמזכיר הקיבוץ זה שלוש שנים; והוא גם יו"ר מפעל "פלסאון". הוא דור שני בקיבוץ. אביו, יעקב ברכה ז”ל, שימש כשומר ראשו של ראש הממשלה דוד בן גוריון. לדבריו, מאז שנבחר למזכיר הקיבוץ הוא פועל נמרצות לאשר תוכנית תיירות במקום. "אני מוביל את נושא התיירות בקיבוץ והשנה הצלחתי, אחרי עשרים שנה של ניסיונות, לאשר תוכנית להכנסת תיירות פנים וחוץ לקיבוץ", הוא אומר. "זו מהפכה בשבילנו ואנחנו עובדים על התוכנית. האמת, שמאז ומתמיד זה היה החלום שלי, להפוך את הקיבוץ למוקד תיירות".
התוכנית כוללת הקמת בית מלון, מסעדות, מוקדי תיירות ועוד. לדברי ברכה, לקיבוץ מעגן מיכאל הוא פוטנציאל אדיר לתיירות מחו"ל ותיירות פנים. "אני מסתכל שלושים שנה קדימה. בריכות הדגים ייובשו כי מדינת ישראל מייבאת דגים מסין והחקלאות הולכת ונכחדת, לכן צריך לחפש דברים חדשים. יש לנו אתרי תיירות מרהיבים ואחד מהם הוא אתר הצפרות, שתיירים רבים מגיעים אליו. אני רוצה שכל עם ישראל יגיע לקיבוץ וייהנה. החוף הוא של כולנו. אנחנו לא האסי ולעולם לא נהיה האסי. שערי הקיבוץ פתוחים בפני כולם".
תגובת מועצת חוף כרמל: "בחוף הכרמל ישנה רצועת חוף של למעלה מ־40 ק"מ, ובה החופים היפים בארץ: עתלית ונווה ים, הבונים, דור ונחשולים, קיסריה ועוד. לאורך רצועת החוף הזו ישנם שלושה חופי רחצה מוכרזים (נווה ים, דור, קיסריה), בהם ניתנים כל השירותים הנלווים, כולל שירותי הצלה כמובן.
ראש המועצה אסיף איזק: "אני מזמין את כולם לבוא ולהנות מחו"ל במרחק נסיעה של שעה – אצלנו במועצה האזורית היפה בארץ".