מבקרים שהגיעו לאזור שפך נחל חדרה בשבועיים האחרונים ונכנסו למים כדי לצפות מקרוב בכרישים השוהים במקום, גרמו לעיריית חדרה להגביר את האכיפה. במהלך סוף השבוע האחרון חילקו פקחי העירייה תשעה דוחות על כניסה למים. פארק נחל חדרה מוגדר כמקום אסור לרחצה על פי חוק, אולם באחרונה עוברים מבקרים רבים על החוק ונכנסים למים כדי לצפות בכרישים מקרוב.
1 צפייה בגלריה
כרישים בשפך נחל חדרה
כרישים בשפך נחל חדרה
כרישים בשפך נחל חדרה
(צילום: אילן אלגרבלי)
קראו גם:
בעירייה הבהירו כי הנחל אסור לרחצה ממספר סיבות ובתוכן סכנה בריאותית ממים מזוהמים וסכנת זרמים חזקים ובעיקר בשפך הנחל המתחבר אל הים. באחרונה הוצבו לאורך גדת הנחל שלטי אזהרה וסכנה נוספים כדי לתזכר ולהדגיש שהמקום מסוכן. צוותי הביטחון והפיקוח העירוניים אף הונחו להגביר את האכיפה.
"נעשה הכול כדי למנוע ממבקרי הפארק להיכנס למי הנחל ולסכן את חייהם ואת בריאותם", אומר ראש העירייה צביקה גנדלמן, "אני מודע לכך שהכרישים בשפך הנחל מהווים אטרקציה, אך יש לקיים את החוק במלואו, ואפשר גם ליהנות מצפייה בהם מרחוק".

סיכון לשני הצדדים

במקביל ובשל ההתנהלות חסרת האחריות של מבקרים רבים באזור הכרישים, פרסמו לאחרונה בחברה להגנת הטבע מסמך חדש לפיו לנוכחות מאסיבית של בני אדם באזור יש השפעה שלילית ומסוכנת על הכרישים, שהם ערכי טבע מוגנים בישראל, וכן המלצות עדכניות ובתוכן לאסור על דיג במקום ולהגביל פעילות כלי שייט במקום. "הימצאות בני אדם על יד אוכלוסיית הכרישים, עלולה לגרום לשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים", נכתב במסמך, "המצב בו הכרישים מתקבצים במים החמימים ובמקום יש פעילות לא מוסדרת של דיג, מנועי צלילה ועוד, מהווה לא רק סיכון לכרישים, אלא גם סיכון בטיחותי בין המשתמשים השונים בשטח בייחוד פעיליות של דיג ושיט מנועי לרוחצים ולצוללים הנמצאים במרחב".
עוד נכתב: " לכך יש להוסיף את הסיכון הפוטנציאלי לחיכוך עם טורף ימי גדול. משום כך עולה הצורך להסדיר את השימוש במרחב זה על מנת להגן על הכרישים מחד ולמנוע קונפליקט בטיחותי לצידם, מאידך. על פי החברה להגנת הטבע יש למנוע לחלוטין פעילות דיג במקום, להגביל את הגישה של כלי שיט ממונעים ולהגדיר אזור צפייה בטוח, שממנו יוכלו בני האדם להביט בכרישים ממרחק והכרישים עצמם יוכלו לנוע במים באופן חופשי".
במסמך החדש הובהר כי אמנם התיירות במקום בבסיסה שואפת לשמירה והגנה על הכרישים, אולם יש לה השפעות שליליות על אוכלוסיות הכרישים המוכרות במחקר: "ידוע כי נוכחות אנושית בקרבה מיידית לכרישים נתפסת על ידי הכרישים כאיום, ועלולה לגרום לשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים. מחקרים אחרים הראו את ההשפעה על האוכלוסייה, כמו למשל בסיציליה, שם הייתה ירידה של כ־80% בנוכחות כרישים, כתגובה לריבוי צוללים באתר ההתקבצות שלהם".
ברשות הטבע והגנים שבו וקראו לציבור להימנע מפעילות ימית בסמיכות לכרישים: "הרשות מתריעה מפני צלילה בסמיכות לכרישים באזור תחנת הכוח, זאת מחשש לסכנה לצוללים חובבים ואף מקצועיים. ברשויות מדגישים כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט ולכן אסור להאכיל כרישים ויש לשמור מרחק מהם. בתוך כך, בשפך הנחל החמים של תחנת הכוח, קיימים זרמים חזקים ומערבולות שעלולות לסכן חיים".
עוד הזכירו ברשות כי "הכריש נמצא בסכנת הכחדה ומשכך אסור לפגוע בו, להטרידו או להאכילו וכל העושה זאת, עובר על החוק ומסתכן בעבירה פלילית".
כל העדכונים - חדשות חדרה