"דרך אחרת", עסק לליווי משפחות נפטרים בבעלות יפעת בורקין מחדרה, סייע לתושבים בתקופת הקורונה כך שיוכלו להיפרד מיקיריהם בצורה מכובדת, למרות המגבלות. הדבר נעשה באמצעים טכנולוגיים ובעזרת שידור חי של הלוויה דרך היוטיוב. כשעלה הצורך בהספד או באמירת קדיש מרחוק, שולבה גם אפליקציית הזום.
1 צפייה בגלריה
יפעת בורקין
יפעת בורקין
יפעת בורקין. "להיפרד בדרך מכובדת"
(אלבום פרטי)
קראו עוד >>>
בורקין מלווה משפחות מרגע הפטירה ובמהלך שלבי האבל. היא מפיקה לוויות, אזכרות וערבי הנצחה. עם פרוץ הקורונה, וההגבלות על מספר נוכחים בלוויה, נלקחה היכולת של חברים ובני משפחה להיפרד כראוי מיקיריהם.
"משרדי משקיף על בית העלמין וכשפרצה הקורונה וראיתי את הלוויות הראשונות, זה היה עצוב ממש", היא אומרת השבוע. "אנשים פחדו להגיע ואחר כך גם חל איסור להגיע. אמרתי לעצמי שלא ייתכן שככה ניפרד, בצורה כזו לא מכובדת ועצובה. הקורונה לא תנצח אותנו, ומתים תמיד יהיו. הבנתי שהיא גם לא תעזוב כל כך מהר וחשבתי שבשידור חי נצליח להיפרד בדרך מכובדת יותר. אולי הם לא יהיו שם פיזית, אבל יראו את השידור ואף ישמעו אותו ברחבי בית העלמין".
בורקין סיפרה על מקרה בו השמיים היו סגורים ובן יחיד לנפטר, שאמור לומר קדיש על אביו, לא יכול היה להגיע ללוויית אביו: "בזכות השידור החי הוא אמר קדיש. היה עוד מקרה של בת שאמה נפטרה והיא עצמה היתה בארצות הברית. היא הספידה אותה משם, ושמעו אותה והתרגשו מדבריה כאילו הייתה פיזית בבית העלמין".
לדבריה, התקיימו גם לוויות בקפסולות כשלכל קפסולה היה מסך טלוויזיה, בה צפו בטקס הראשי. בעת הקורונה גם היה ביקוש לשידורים חיים של לוויות כדי למנוע התקהליות והידבקויות. "היתה בת אחת שסיפרה שאביה בעל חברה גדולה, איש ידוע שהמונים ירצו להגיע ללווייתו והיא חששה מהתקהלויות. ערכנו שידור חי וזה אכן מנע הגעה של אלפים. התגובות שאנחנו מקבלים מדהימות, אומרים לנו שזה נותן כוח להמשיך".
בורקין מספרת כי מבחינתה מדובר בניצחון גדול על הקורונה: "כולנו מסתגלים למציאות חדשה. זה הייעוד שלי, להתאים את המענה לפי הצורך המשתנה, לפי התקופות, לפי הרגשות של אנשים. למשל בקורונה, היה גם ביקוש מוגבר לסלי אבל. אנשים לא יכלו להגיע לנחם, אבל כן רצו להראות שהם איתך למרות שהם לא מגיעים פיזית".
לעדכונים: חדשות חדרה