תחנת הכוח אורות רבין היא המפעל המזהם ביותר גם בשנת 2022, כך עולה מנתוני מפל"ס (מרשם פליטות סביבה) 2022 שפרסם היום המשרד להגנת הסביבה.
2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אורות רבין. היחידות לא הועברו לשימור
תחנת הכוח אורות רבין. היחידות לא הועברו לשימור
תחנת הכוח אורות רבין. עלייה בצריכת הפחם
(צילום: אלעד גרשגורן)
על פי הנתונים, העלות החיצונית של הפליטות מאורות רבין בשנת 2022 היא הגבוהה ביותר בארץ הן במרכיב של פליטות מזהמים בעלי השפעה בריאותית והן במרכיב פליטות גזי חממה. העלות של פליטת מזהמים מקומיים שהינם בעלי השפעה על בריאות התושבים מתחנת הכוח אורות רבין לבדה שווה לעלות של תשעת המפעלים הגדולים ביותר בארץ.
כמו כן, בשנת 2022 תחנת הכוח אורות רבין היתה אחראית לפליטה של 71% מפליטות תחמוצות הגופרית בישראל ועל כ- 50% מפליטות תחמוצות החנקן ברמה הארצית. עוד עולה מנתוני המפל"ס כי כמות הגזים שנפלטו מתחנת הכוח אורות רבין גבוהה לפחות פי שלושה מהפליטות מכל אחד מאזורי התעשייה הגדולים בארץ לרבות מפרץ חיפה, נאות חובב א.ת. אשקלון ומישור רותם.

2 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אורות רבין
תחנת הכוח אורות רבין
אחראי ל-71 אחוז מפליטות תחמוצות הגופרית
(צילום: אסף פרידמן)

יונת אלקלעי, מנהלת מחלקת תעשיות באיגוד, הממונה על הפיקוח בתחנת הכוח אורות רבין, ניתחה את הנתונים והסבירה כי:
-בשנת 2022 חלה עליה בצריכת הפחם באורות רבין ב -15 אחוז ביחס לשנת 2021, וזאת בניגוד לעמדת והצהרות משרד האנרגיה על הפחתת השימוש בפחם.
-אי עמידה של חברת החשמל בלוחות הזמנים להקמת המחז"מים ובדרישות היתר הפליטה, גרמו לזיהום ניכר. במידה והיו עומדים במועדים ובתנאים כבר בשנת 2022 היתה הפחתה של 60-70% בפליטת מזהמים גזים ביחס לשנת 2021.
- ההשפעה העיקרית על הפליטות מתחנת הכוח אורות רבין הינה מיחידות 1-4. הפליטות מיחידות 1-4 גדולות בסדר גודל - פי 10 בקרוב, מהפליטות ביחידות 5-6 אף על פי שהיקף הייצור ביחידות 5-6 גדול באופן משמעותי מהיקף הייצור ביחידות 1-4.
- העיכוב בהפעלת מחז"מים (תחנות כוח של מחזור משולב) 70 ו-80 שאמורים להחליף את יחידות 1-4 גורמים לפליטה של 30,000 טון תחמוצות חנקן ועוד 20,000 גופרית דו חמצנית ועוד 1000 טון של חלקיקים לסביבה, בשל המשך הפעלת יחידות 1-4.

קראו גם:

יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק: "שנה אחר שנה, התושבים הגרים בסמיכות לתחנה סובלים מהזיהום הקשה, וזאת בשל אי העמידה בלוחות הזמנים לסגירת היחידות הפחמיות ולהפעלת המחז"מים. מוכרחים לסגור את יחידות 1-4 עכשיו ולקדם תוכנית מהירה להפעלת המחזמ"ים בשיגרה ובחירום".