תושבים המתגוררים באזור אולגה ג' ובתיהם גובלים בצידם הדרומי ברחוב הרב משתה, הגישו עתירה מנהלית נ גד עיריית חדרה, בגין היטלים שנדרשו מהם בסך כולל של שני מיליון שקלים, בעבור סלילת רחוב השלדג.
1 צפייה בגלריה
תושבים מאולגה ג'. מבקשים לבטל את דרישת התשלום
תושבים מאולגה ג'. מבקשים לבטל את דרישת התשלום
תושבים מאולגה ג'. מבקשים לבטל את דרישת התשלום
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
לטענתם ההיטלים הם בניגוד לדין. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, על ידי באי כוחם עו"ד מיכאל רוזן, עו"ד גיא חיון, ועו"ד יוליה דומנסקי.

"לא מידתי"

בעתירה טוענים עשרות תושבים, כי קיבלו מהעירייה דרישה לתשלום היטלי סלילה לפי חוק עזר לחדרה (סלילת רחובות) מכוח היותם בעלי הזכויות במקרקעין הגובלים בצידם הדרומי ברחוב ותיק שנסלל לפני עשרות שנים וכעת גובלים בצידם הצפוני גם בקטע כביש חדש, של רחוב קיים, שבגינו הוצאו החיובים.
התושבים, שגרים בשכונה מאז שנות החמישים של המאה הקודמת, בבתים ישנים וצמודי קרקע, כולם בגילאי 70-90, וחלקם קשי יום. בעורף בתיהם נסלל כביש, שלטענתם כלל לא מיועד לשרת אותם, אלא את תושבי רחוב השלדג, שם נבנו בנייני מגורים חדשים. יתרה מזאת, לטענתם סלילת הכביש הייתה גם התנאי להקמת מגדלי המגורים. התושבים טוענים בנוסף כי שילמו בשנות השישים היטלי סלילה על הכביש שבחזית בתיהם, כך שדרישת התשלום הנוספת כעת על כביש שלא קשור אליהם כלל, אינה חוקית.
בעתירה נטען כי "גביית היטלי סלילה מהעותרים אינה חוקית, רשלנית ואינה מידתית, מדובר במקום בו בעבר שולמו דמי השתתפות בגין סלילת הרחוב הגובל בנכסים על פי הוראות חוק עזר לחדרה. מדובר באנשים שכמחציתם בשנות השבעים, השמונים והתשעים לחייהם הסובלים מבעיות בריאות קשות והכנסתם היא מקצבאות".
התושבים מבקשים מבית המשפט לתת צו לפיו העירייה תימנע מלדרוש מהם כל תשלום. לחילופין הם מבקשים להוציא צו לחישוב וקיזוז דמי השתתפות מהחיובים בעתירה.

גישה למסמכים

לפני כחצי שנה, קיבלו בתי אב באזור דרישות תשלום וחיובים הנעים בין 40,000-115,000 שקלים, בעקבות סלילת המשך רחוב השלדג מצפון לבתיהם. לטענתם, השכונה הוקמה בשנות החמישים, בסיוע המדינה וחברת עמידר וסלילת רחוב הרב דוד משתה שגובל בבתיהם החלה בשנות השישים כשמימונה התאפשר באמצעות דמי השתתפות. בסמוך לקבלת החיובים, פנו לעירייה במכתב המסביר את טענותיהם, אך אלו נדחו על ידה, ולפיכך הוגשה העתירה.
"כמחצית מהעותרים מבוגרים, חלקם בגילאי 90 ועיקרם קשיי יום שאין בידיהם כל אפשרות לממן עבודות סלילה של כביש שכלל אינו נועד כדי לשרתם", נטען בעתירה. "יתרה מזאת, למיטב ידיעתם, העירייה כבר מימנה את סלילת הכביש נשוא החיובים באמצעות היטלי סלילה שמומנו על ידי היזמים שבנו את מגדלי המגורים שהגישה אליהם הנה מרחוב השלדג".
עוד נטען בעתירה כי קיימות הוכחות לכך שהתושבים כבר שילמו בעבר בגין הכביש: "בהתאם לאסמכתאות בידי העירייה העותרים או הבעלים הקודמים במקרקעין, שילמו את מלוא הוצאות סלילת הרחוב הגובל במקרקעין שלהם במועד סלילתו עוד בשנות השישים על פי הדין שחל באותה העת, וחייב את העירייה לגבות מבעלי הנכסים הגובלים בכביש דמי השתתפות. ועל כן לא ניתן לחייבם בשנית, בגין היטל סלילת רחוב. במסגרת החלטת הוועדה המקומית בדבר אישור בנייה לפרויקטים, צוין כי סלילת הכביש הוא תנאי לקבלת היתר הבנייה,.
טענה נוספת שהועלתה בעתירה היא כי חובת ההוכחה בגין תשלומי העבר של התושבים חלה על העירייה, שממנה מצופה להחזיק בארכיון שלה אסמכתאות לכך: "חלק מהמסמכים צולמו על ידי חלק מהעותרים בתיקי העירייה בשלב ההכנה של חלקה הראשון של העתירה. לאחר מכן הדבר לא התאפשר להם על ידי העירייה. ככל הנראה, לא בכדי התקבלה הנחיה למנוע מהם גישה למסמכים שיהוו בסיס לביטול החיובים", נטען בעתירה. "הנחיה זו מנוגדת לכללי המשפט המנהלי. בידי העותרים אסמכתאות שמעידות כאלף עדים כי שולמו דמי השתתפות ועל העירייה לבחון שוב את חוקיות החיובים ולבטלם או למזער ולקזז אותם".

העירייה משיבה

בכתב התשובה ששיגרה העירייה מטעמה לעתירה, נטען כי דין העתירה להידחות, מאחר וכל תכליתה ניסיון להתחמק מתשלום. עו"ד יורם חן בא כוחה של העירייה טען: "המשיבה תטען כי דינה להידחות, בהיותה ניסיון בלתי מוצדק של העותרים להתחמק מתשלום בגין סלילת רחוב השלדג הגובל בנכסים של העותרים כולם. הטענות וההשערות שהעלו, אינן נכונות ולפיכך גם המסקנות אליהם הגיעו שגויות לחלוטין. בפסיקת בית המשפט נקבע כי בשל אופיים השונה של שני התשלומים אין תשלום 'דמי השתתפות' פוטר מחיוב ב'היטל' סלילת רחובות".
עוד הבהיר כי במקרה זה, אין כלל הוכחות לכך שבוצעו תשלומי דמי השתתפות בעבר: "במקרה שלפנינו ממילא לא נמצא תיעוד כלשהו לכך שהכביש נסלל על ידי עיריית חדרה (ככל הנראה נסלל במימון המדינה) ושהעירייה הוציאה לבעלי הנכסים חיובים בדמי השתתפות סלילת הכביש. יודגש כי העותרים לא שילמו מעולם היטל סלילה בגין הנכס נשוא העתירה וכי לא נמצאו ראיות כלשהן לתשלום דמי השתתפות, אשר על כן בית המשפט מתבקש להורות על דחיית העתירה".
יש לציין, כי מאבק דומה במהותו שניהלו תושבים הגובלים בשדרת האביב בשכונת אליעזר, הסתיים בחודש דצמבר 2021 בפשרה בין הצדדים, במסגרתה הופחתו עשרות אלפי שקלים מהחיובים המקוריים שנשלחו לתושבים.
מהעירייה נמסר: "המקום הנכון והראוי לנהל את ההליך המשפטי הוא אך ורק בין כותלי בית המשפט ולא דרך התקשורת. עמדת העירייה הובאה בפני בית המשפט".
לעדכונים: חדשות חדרה