עונת הכרישים בחדרה נפתחה. יש מרפסת חדשה לתצפית על הכרישים ואפילו דיווח על סנפירתן זכר, שתויג בתג לוויני בחדרה בסוף העונה הקודמת, ונצפה לאחרונה ליד סיציליה. אבל לא הכול ורוד באתר הכרישים בתחנת אורות רבין בחדרה. בשבוע שעבר תיעד הצולל רוני זיו כריש סנפירתן ביציאת המים החמים בתחנת הכוח בחדרה כשממנו משתרך ציוד דיג רב שננעץ בו: קרסים, חוטים, ומצוף.
1 צפייה בגלריה
הכריש שתועד עם הקרס בגופו
הכריש שתועד עם הקרס בגופו
הכריש שתועד עם הקרס בגופו
(צילום: רוני זיו)
קראו עוד:
בעקבות זאת דרשו בחברה להגנת הטבע לסגור את האזור מיידית לדייג לכל העונה ולבצע במקום אכיפה. גם מסמך "הנוהג המיטבי" להתנהגות עם כרישים שכולל בתוכו "עשה ואל תעשה" באזור הכרישים, לא מוכיח את עצמו והשילוב בין מספר רב של בני אדם בתוך המים, דייגים, צוללנים, כלי שייט, רחפנים וצלמים, לא מיטיב עם הכרישים, גורם להם לתעוקה, ועלול לגרום להקטנת האוכלוסייה, ולהתנהגות לא צפויה. ההמלצה של אנשי החברה להגנת הטבע היא להסדיר בחוק כל כניסה למים באזור.

זרמים חזקים

בשנה שעברה תועדו מבקרים במקום בשלל התנהגויות מבישות: אוחזים בסנפיר של כריש, מנסים לרכוב עליו, וגולשת סאפ אפילו נפלה ממנו ישירות על כריש. הורים הכניסו עוללים למים רוויי המערבולות וברוב הזמן יש יותר אנשים מכרישים במים.
בהיעדר אכיפה המצב בשטח כרגע הוא של כאוס מוחלט.
הדס גן-פרקל, רכזת פרויקטים ימיים ב"חצי הכחול", פרויקט הים התיכון של החברה להגנת הטבע, מבהירה: "אנחנו דורשים לסגור עונתית את אזור ההתקבצות של הכרישים לדיג באופן גורף, ולהגביל את הגישה של כלי השיט הממונעים לאזור שבו נמצאים צוללים".
במסמך מקצועי של פרויקט "החצי הכחול" (עליו חתומים חוץ מגן-פרקל, גם עתרת שבתאי, ארז ירוחם ואלון רוטשילד) הודגש כי להימצאות בני אדם ליד הכרישים יש השפעות שליליות על אוכלוסיית הכרישים, וזו נתפסת על ידם כאיום ועלולה לגרום לשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים המובילים לירידה בכשירות הפרטים הבודדים ואף להשפיע על האוכלוסייה כולה.

עדי ברש: "אם בגלל המצב המטורף במים תהיה בסוף תאונה עם כריש ואדם יגמר נושא הכרישים כאן. הם אמנם הוכיחו לנו שצריך מאוד להלחיץ אותם בשביל שיגיבו, אבל אני מניחה שיש גבול גם לסבלנות שלהם"
במסמך הוסבר כי המצב בו הכרישים מתקבצים במים החמימים, במקום בו יש פעילות לא מוסדרת של דיג, שייט מנועי, צלילה ושנורקלים ביחד מהווה לא רק סיכון לכרישים אלא גם סיכון בטיחותי של המשתמשים השונים במרחב: "לכך יש להוסיף את הסיכון הפוטנציאלי לחיכוך עם טורף ימי גדול. משום כך, עולה הצורך להסדיר את השימוש האנושי במרחב זה. ניהול האזור חייב להתבצע תוך אכיפה יעילה, גם מהים, גם מהיבשה".
מהמסמך עולה כי ההתקבצויות במים החמים באורות רבין בחדרה אינן ייחודיות ומתרחשות גם ב"אשכול" באשדוד וברוטנברג באשקלון. הובהר גם כי פעילות הפנאי של צלילה ושנוקרלים באזורי הכרישים מתרחבת משנה לשנה. "הכרישים מאוימים מפעילות הדייג באתר וסביבו והן מריבוי פעילות בני אדם לצרכי צפייה בכרישים מתוך המים בקרבה מיידית אליהם. נוכחות אדם צפופה ולא מוסדרת באתר מהווה סכנה בטיחותית למבקרים בגין פעולות דיג מהחוף ומסירות המסכנות את הצוללנים והמשנרקלים, חוסר הסדרה של כלי שייט מנועיים יכול לפגוע בהם, האזור מאופיין בראות ירודה וזרמים חזקים ולא צפויים, אינטראקציה בין כרישים ובני אדם במים עלולה גם להוות סכנה לאדם כתוצאה מנשיכת כריש".
לכריש שתועד בשבוע שעבר עם קרסים בגופו, קדם כריש שנתפס בפברואר 2021, על ידי דייג שהשתמש בכבל מתכת. הכריש אמנם שוחרר אבל על פי ה"חצי הכחול", הכריש ניזוק מעקה ("סטרס") והשלכותיה הפיזיולוגיות ומפגיעה ביכולת ההזנה והרבייה. במקביל, בעולם ובישראל תועדה התרחקות כרישים בגלל נוכחות אדם אינטנסיבית: "כרישים נמלטו למרחק של פחות שלושה אורכי כריש מהצוללים. יחד עם זאת כשהיו יותר משמונה זוגות צוללים בתוך המים, המין העפרורי החל להפגין התנהגות טריטוראלית כמו דחיפה של צוללים".

קצת כבוד

עדי ברש, דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה בבית הספר למדעי הים, שמשמשת כיושבת ראש עמותת כרישים לישראל, סבורה כי הדיג אינו הבעיה המרכזית במקום: "הכרישים כבר הוכיחו לנו שיש להם כנראה סבלנות אינסופית. למרות זאת לא נכון חינוכית ובטיחותית שאנשים ייכנסו למים. ציוד דיג עם כל הכבוד לו, אינו הבעיה המרכזית, אלו כרישים חופיים שחוטפים המון בכל אזור הים התיכון וכבר הוכח שחלקם מגיעים לכאן עם סימני ציוד עם גופם, גם בלי קשר לדייגים של חדרה. אבל צולל שנתפס על קרס בגוף הכריש יכול להיות מתכון לאסון לאדם, בלי כל קשר לכריש. הזרמים שם חזקים. כשהזרם יוצא אתה נשאב פנימה ועף לתוך הים. מתנדב שלנו כבר שלף ילדים וגם תינוקות מהמים. אמנם אנחנו מנסים להוציא את הפחד הקמאי של בני אדם מכרישים, אבל בכל זאת זו לא בריכת שחייה, יש כאן חיה של שלושה מטר, טיפה כבוד".
ברש מוסיפה: "אם הדייגים יעבדו עם ציוד נכון, זה לא יפגע בכמות הדיג שלהם וגם יצמצם את הפגיעה בחיות כי חיות גדולות לא נתפסות בהם. אנחנו עובדים על ליידע דייגים על ציוד מסוים שאסור להשתמש בו שם, אבל אני לא מאמינה רק בלאסור. אין חוק נגד דיג ספורטיבי. מה שכן, אם בגלל המצב המטורף במים וריבוי הגורמים בו תהיה בסוף תאונה עם כריש ואדם יגמר נושא הכרישים כאן. הכרישים יורחקו מכאן כמו שעשו באוסטרליה לפני כמה שנים. אז הם אמנם הוכיחו לנו שצריך מאוד להלחיץ אותם בשביל שיגיבו ושהם לא מעוניינים להיכנס לעימות גם כשגולשת סאפ נופלת להם על הראש, אבל אני מניחה שיש גבול גם לסבלנות שלהם. הם מרגישים את כל הבאזז במים, את החשמל מהרחפנים והמצלמות, יש להם חושים הרבה יותר מחודדים, וצריך להבין שהם גם 'תקועים' שם באזור המים החמים. הם לא יכולים לברוח משם כי בשאר הים המים קרים. לתוך השטח הקטן הזה אנחנו נדחפים להם בהמונינו. יש איסור כניסה למים, העירייה התחילה לאכוף בשנה שעברה כדי להוריד קצת את הטירוף, כי לא הייתה ברירה. יש אזור דרומי יותר, תיכנסו שם, אולי תראו בודדים ולא להקה או לא תראו בכלל אבל ככה זה בטבע. ממילא הראות באזור הכרישים אפסית".
פרויקט החצי הכחול, הדגיש את הצורך בהימנעות מצלילה ודיג במקום, באמצעות כללים שצריכים להיאכף על ידי גוף מנהל והודגש כי הם אינם יכולים להתבסס על ציות וולונטרי.

מתוך המסמך של "החצי הכחול": "הכרישים מאוימים מפעילות הדיג באתר וסביבו והן מריבוי פעילות בני אדם לצרכי צפייה בכרישים מתוך המים. נוכחות אדם צפופה ולא מוסדרת באתר מהווה סכנה בטיחותית למבקרים"
ברש סבורה כי בהחלט הגיעה השעה לאכיפה ולחוקים ברורים: "ניסינו לא להגיע לזה, אבל כיום אנחנו כבר שם. הכריש הוא ערך טבע מוגן אבל לא חיית בר, מה שמאוד מגביל את היכולת של רשות הטבע והגנים לאכוף. חוק עזר עירוני הוא אפשרי, רק חשוב גם לאפשר לאנשים להנות מהחיה המדהימה הזו. למשל מרפסת התצפית שהקימו, אין בה מגדל תצפית. לו היה, זה בוודאי היה מקטין את הרצון של אנשים להיכנס למים. מהמרפסת כיום רוב הסיכויים שלא יראו. אנחנו מנסים גם דרך חברת חשמל להוסיף תצפית ולכלול את זה במערך ההדרכות שלהם. יש פתרונות נעימים ופשוטים. אי אפשר רק לקחת, צריך לתת משהו בתמורה, גם לגבי הדייגים, צריך לבנות להם מזח במקום אחר".
בחברה להגנת הטבע ובמסמך המדובר הוצע פתרון לניהול האתר: "הכרזה עונתית על תחום המים החמים כערך טבע מוגן (בסמכות השרה להגנת הסביבה). בחלופה זו יש את הגמישות הנדרשת מחד ברמה העונתית, את הסמכות החוקית להטיל את ההסדרים הנדרשים באתר ואת היכולות המדעיות באמצעות חטיבת מדע ברשות הטבע והגנים והן את האכיפה באמצעות חטיבת אכיפה וגורמי הפיקוח ברשות, לרבות יחידה ימית ייעודית".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "לעניין הדיג הנושא נמצא בסמכות אגף הדיג במשרד החקלאות. ככלל עמדת רשות הטבע והגנים היא שיש לעשות ככל שניתן על מנת למנוע כל הטרדה ופגיעה בכרישים שהינם ערכי טבע מוגנים. במסגרת זו נכון וחשוב למנוע רחצה ופעילות דייג באזור בתקופה בה הכרישים נמצאים. זאת גם למען בטיחות האדם".
מהעירייה נמסר: "מאז הגעת הכרישים, העירייה הגבירה את האכיפה בנושא איסור הכניסה למים והדייג בנחל ובשטח נמצאים פקחים ורכבי פיקוח בסופי השבוע כשלמקום מגיעים אלפי אנשים. כפי שנמסר בעבר, עיריית חדרה לא הקימה את התצפית ומעולם לא טענה שהיא הקימה את המקום".
ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות אינו מתיר לדוג ערכי טבע מוגנים, לרבות כרישים ודגי סחוס אחרים. המשרד מתקצב את פעילויות רשות הטבע והגנים, לרבות פעילויות אכיפת איסור דיג של ערכי טבע מוגנים בים. בנוסף, רשות הטבע והגנים מבצעת פעילויות הסברה ואכיפה בנושא".
לעדכונים: חדשות חדרה