עם תחילת האביב ולמעשה כבר מהחודש, זוחלים רבים יוצאם חזרה ממחילותיהם לטבע ולשטח הפתוח. לרגל 'תחילת עונת הנחשים', מספק גילעד חיטמן, לוכד הנחשים החדרתי, את המדריך המלא להימנעות ממפגש עם נחש, טיפים של 'עשה' ו'אל תעשה' ומנפץ כמה דעות קדומות באשר לנחשים ולאופן הטיפול בהכשות.
2 צפייה בגלריה
גלעד חיטמן וחבר
גלעד חיטמן וחבר
גילעד חיטמן וחבר
(צילום: יאיר שגיא)

על פי חיטמן, יש כללים שכדאי להקפיד עליהם בכדי להימנע מהיתקלות בנחש ומהכשה: "להקפיד על נעליים גבוהות. ברוב המוחלט של המקרים אם ניתקל בנחש הוא יהיה על הקרקע, לכן יש צורך למגן את החלק בגוף אותו הנחש פוגש קודם", הסביר חיטמן, "דבר נוסף, הקפדה על הליכה בשבילים מסומנים. גם בחיק הטבע, לרוב נחשים יסתתרו מתחת לסלעים ובמקומות מסתור. לכן הקפדה על הליכה בשבילי טיולים מסומנים תצמצם משמעותית את הסיכוי להיתקלות בנחש.

2 צפייה בגלריה
 נחש. אסור לפגוע בהם
 נחש. אסור לפגוע בהם
נחש
(המחשה: shutterstock)

"נסו גם למתן את הסקרנות. נחשים יסתתרו לרוב במקומות מסתור לכן הימנעות מהפיכת אבנים וסלעים או מהליכה בדשא גבוה, תסייע בהקטנת הסיכויים למפגש עם נחש".
מה לעשות במקרה שבכל זאת פגשנו נחש?
"קודם כל, אין לתקוף את הנחש. בניגוד למה שנהוג לחשוב, נחש מפחד מבני אדם וההכשה שלו, היא הדרך שלו להגן על עצמו. בנוסף, אסור לברוח. בהנחה שהנחש במרחק קרוב עד סביר, יש לשמור על קשר עין עם הנחש עד אשר נתרחק למקום מבטחים. אם אנחנו נמצאים בטיול, במקום שבו יש סיכון לאחרים, כמו מבנה ארעי, מלונית, או כל מקום אחר שיש צורך בלכידה, יש לקרוא ללוכד נחשים מקצועי", מדגיש חיטמן.

קראו גם:

מה עושים במקרה של הכשה?
"אין לפנות את עצמכם לבית החולים אלא להתקשר מיידית לאמבולנס ולהישאר במקום בלי לזוז, אחרת הארס עשוי להתפשט לאזורים אחרים בגוף. אין למצוץ את האזור המוכש או לשים קרח. בנוסף, אסור לעשות חוסם עורקים מכיוון שהוא יגרום לנמק באזור המוכש. אם אין יכולת לצלם את הנחש, חשוב לנסות לזהות אותו, לזכור כמה שיותר פרטים ממנו כמו: גודל, צבע וסימנים על גבו. זיהוי הנחש יכול לסייע לצוות הרפואי בהכנת הנסיוב המתאים לקבלת הטיפול הרפואי".
לסיכום מרגיע חיטמן ומבהיר: "מרבית הנחשים אינם ארסים אך עם זאת, אסור בתכלית האיסור לגעת הבם אם אינכם לוכדים מורשים. חשוב לזכור, הנחשים לא יתקפו אותנו, אלא אם ירגישו בסכנה לכן כל עוד נקפיד ללכת בשבילים מסומנים ונשים לב, אין ממה לחשוש".