"המצב חמור ומסוכן. מורות מפחדות להיות לבד. מורים סופגים מכות וקללות. אם לא יהיו פעולות מעשיות, המצב רק יחמיר", כך אומר השבוע מורה מבית הספר חקלאי בפרדס חנה, בעקבות האירוע שבו הותקף מורה על ידי אב לתלמיד ונזקק לטיפול בבית החולים. התקיפה התרחשה בעקבות קטטה בין תלמידים שהסלימה.
1 צפייה בגלריה
מחאה נגד האלימות בבית הספר החקלאי
מחאה נגד האלימות בבית הספר החקלאי
מחאה נגד האלימות בבית הספר החקלאי
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
לדברי המורה, האלימות הגואה בבית הספר היא תוצאה של בעיות ניהוליות בבית הספר, ובעיקר אי פיצולו לשני בתי ספר שונים.
"זה התחיל לפני שבע שנים בסגירת בית הספר הסדנאות והכנסת מאות תלמידי חינוך מיוחד לחקלאי", מספר המורה. "דוחסים את בית הספר בשביל לקבל תקציבים".
המורה מתאר מציאות אלימה: "יש מורות שלא רוצות לצאת להפסקה לבד. מורים חוטפים קללות, יריקות. לפני שנתיים רצתי אחרי תלמיד שהרים מקל על תלמיד אחר. אותו תלמיד היה יכול להרביץ לי ורק בגלל שהוא מכיר אותי הוא לא עשה זאת. למורים אין מספיק כלים להתמודד עם האלימות. הענישה דלה מדי ולא מרתיעה את התלמידים".

מכות ואיומים

מזה תקופה ארוכה שבבית הספר יש בעיית אלימות. ביום רביעי שעבר נרשמה עליית מדרגה. המשטרה הוזעקה למקום, בעקבות הורה שתקף מורים. המשטרה דיווחה על קטטה שפרצה בין מספר תלמידים בתוך בית הספר, במהלכה, על פי החשד, הותקפו מורים על ידי הורה של אחד התלמידים שבנו היה מעורב בקטטה. כתוצאה מכך, נזקק אחד המורים לטיפול רפואי בבית החולים הלל יפה, אחד התלמידים נפצע קל. המשטרה פתחה בחקירה. ביום ראשון הלימודים הושבתו למשך שעתיים במחאה על האלימות.
מורה בבית הספר: "יש מורות שלא רוצות לצאת להפסקה לבד. לפני שנתיים רצתי אחרי תלמיד שהרים מקל על תלמיד אחר. אותו תלמיד היה יכול להרביץ לי ורק בגלל שהוא מכיר אותי הוא לא עשה זאת"
אלא שכאמור לא היה מדובר במקרה בודד. לאורך השנה דלפו סרטונים מבית הספר שהסגירו מציאות קשה: מכות בין תלמידים, נער ששלף סכין, איומים וגזירת שיער, השלכת כסאות ועוד.
לאחר אירוע שליפת הסכין, בחודש מאי 2021, הורים, מורים ותלמידים מחו והפגינו, וכך קרה גם בראשית השבוע. במועצה המקומית הבטיחו אז תוכנית מוגנות יישובית, שתאפשר אקלים לימודי נוח בחקלאי, תוכניות פדגוגיות ייעודיות ופיצול בית הספר, אלא שבשטח האלימות גואה. בית הספר מתפקע מלהכיל את כל תלמידי היישוב והאלימות כמעט יומיומית.
הורה לתלמיד בבית הספר סבור שרק תוכנית מוגנות כוללת תוכל למגר את האלימות. "הרבה הורים קוראים להרחיק את התלמידים המתפרעים מבית הספר. אני כלל לא בטוח שזה הפתרון", הוא אומר. "כי מה שאנחנו רואים בחקלאי, זה אותו הדבר שאנו רואים גם ברחובות פרדס חנה. בעיית האלימות היא בעיה יישובית ולכן אחת הדרישות של הנהגות ההורים מבתי הספר היא תוכנית מוגנות יישובית, שנותנת מענה בהיבט הפורמלי והלא פורמלי, כיוון שיש הרבה אירועים שמתחילים ביישוב ומשם מתגלגלים לתוככי בית הספר. אי אפשר להפריד בין הדברים. השעיה לא פותרת כלום, כי אז יהיה אלים ברחוב".
אחת האימהות טוענת כי היעדר המשאבים של הצוות החינוכי להתמודד עם אתגרי האינטגרציה גורם לבעיה: "אני בעד אינטגרציה, רק תתנו למורים כלים להתמודד. אי אפשר לזרוק 39 ילדים בכיתה שכל אחד עולם אחר ולהגיד למורה 'תסתדר'. גם נושא פיצול בית הספר לא בהכרח יסייע. אני לא בטוחה שיש מספיק אנשי צוות, בייחוד כשחלק מהנוער הוא נוער קצה, המורים לא יודעים איך להתנהל עם זה והאמת שזה גם לא תפקידם. מה, הם שוטרים?"
"לא הייתי מתחלף עם המורים בבית הספר", אומר הורה אחר. "שומעים מהם הרבה ייאוש, חוסר אונים ותסכול. לי יש בת שעולה לכיתה ז' בחטיבה, מצד אחד יש חשש, מצד שני יש לה את הדרך שלה, ולא הייתי רוצה להפחיד אותה. יש גם דברים טובים בבית הספר".
רון זיו: "לצערי, אנו רואים נטישה המונית של מורים ומנהלים שמעוניינים לשים גבולות בלתי מתפשרים למופעי אלימות במוסדות החינוך שלהם, כפי שקרה לי"
ארז אריאב, הורה לשתי תלמידות בבית הספר ומי שמנהל את פורום ההורים של החקלאי מפנה אצבע מאשימה למועצה: "אנו עדים לאיבוד שליטה מוחלט וחוסר יכולת למגר את האלימות. רק בשנה האחרונה חווינו מספר אירועים קשים ביותר של אלימות, שבנס לא נגמרו עם הרוגים. לפני מספר חודשים נפגשתי עם השר לביטחון פנים, עמר בר לב, בנושא האלימות החריגה בבית הספר ובקשתי שיטור בתוך כותלי בית הספר. השר טען, שזו דרישה שאמורה להגיע מהרשות המקומית. לאור זאת אני קורא למועצת פרדס לספק כוח שיטור בתוך מתחם בית הספר. כהורה אני מודאג מביטחונם של ילדיי".

ללא גבולות

רון זיו הוא איש חינוך מוערך, תושב פרדס חנה. בראשית השנה פרש מניהול בית הספר שרת ביישוב, וכיום הוא מתפקד כמורה בחטיבת הביניים תיכון חדרה, כמנטור לאנשי חינוך וכסטארטאפיסט בתחום החינוך. זיו סבור שהבעיה בחקלאי זהה לבעיה שגרמה לו לפרוש מתפקידו כמנהל בית הספר שרת: היעדר גיבוי ממשרד החינוך והרשות המקומית, ואי הצבת גבולות ברורים נגד אלימות.
"הקריאה הברורה של מועצת פרדס חנה ואנשי הפיקוח נגד אלימות היא מתבקשת, אלא שזה מעט מידי ומאוחר מדי", הוא מסביר. "המופע האלים כל כך שראינו לאחרונה בחקלאי לא מתחיל כשהתלמידים בכיתה י' או י"א', אלא כשהם ביסודי ובחינוך שהתלמיד מקבל בביתו. בלי להכיר את המקרה, אני מניח שלכאורה אין זו הפעם הראשונה שהתלמידים האלו מעורבים במקרי אלימות. השאלה היא, האם כשזה קרה ביסודי, המערכת כולה - המחנכת, המנהלת, הרשות והפיקוח - שמו גבולות בלתי מתפשרים? האם יש מספיק עוז למערכת לשם לכך? לצערי לא. המערכת ברוב המקרים, ובוודאי ביסודי, מעדיפה שקט על פני הצבת גבולות ברורים נגד אלימות".
לדברי זיו, מאחר ולהורים אין יכולת להציב גבולות לילדים, המבוגר האחראי שאמור לעשות זאת הוא מערכת החינוך: "לצערי, אנו רואים נטישה המונית של מורים ומנהלים שמעוניינים לשים גבולות בלתי מתפשרים למופעי אלימות במוסדות החינוך שלהם, כפי שקרה לי. אבל אם לא מדובר במקרה קיצוני של אלימות קשה כמו בחקלאי שכבר דלף החוצה, ההעדפה היא להשתיק את זה, לעגל פינות ולא לשים גבול לא מתפשר ולמה? כי ההורים לתלמידים האלימים מתנגדים לגבולות שבית הספר מנסה להציב. אנשים חושבים שהפקטור העיקרי לנטישת מורים הוא המשכורות, ולא כך. היעדר גיבוי זה העניין. תפקידו של בית הספר הוא בדיוק להציב גבולות. כמה תלמידים ביסודי אנו רואים שאינם שועים למורה שמבקשת מהם דבר ואף מוספים קללה? המון. מורים יודעים שהצבת גבול ברור לתלמידים, כרוכה בעימות עם ההורים ויחד עם אוזלת יד של המערכת הם 'מנרמלים' את הקללות ואת חוסר המשמעת שהם חווים, מדפדפים את זה ומערכת החינוך מנרמלת את זה בהרבה מילים כמו 'הכלה'".
זיו אף קשר בין ההתנהגויות האלימות להם אנו עדים בחברה, להעלמת העין מאלימות במערכת החינוך: "מדברים הרבה על החמישה אחוזים האלימים במערכת, ולא מדברים על 95 האחוזים שחווים אלימות פאסיבית, כמו בתי שחוזרת מבית הספר ומספרת 'שוב היו קללות וריבים'. לא צריך להוריד לום למישהו בראש, כדי שהילדים יחוו אלימות, הם מנרמלים לעצמם בראש שככה מתנהגים בני אדם. אני עזבתי כי לא קיבלתי גיבוי מלא והעדיפו להתעסק עם רעש ההורים. בנראות ולא במהות. אנחנו בדרך לעברי פי פחת של החברה הישראלית. ברגע שתלמיד לא מקשיב לסמכות המורה, כל התשתית של בית הספר לא יכולה להתקיים. זה שורש הבעיה".
מהנהגת ההורים נמסר: "ישוב שרוצה לשנות את פני החינוך והאקלים שבו חייב לכסות על פערי משרד החינוך פושט הרגל ולנהל את עצמו באופן אחר. אין דרך אחרת. הנהגת ההורים ממשיכה לדרוש זאת ובמקביל מובילה תהליכים בשיתוף מלא עם בית הספר למעורבות הורים".
מנהל מחוז חיפה של משרד החינוך ד"ר סער הראל: "אני רואה בחומרה כל אירוע אלימות בכלל וכלפי אנשי צוותי חינוכי בפרט. המחוז נענה לבקשת בית הספר לקבלת משאבים נוספים עבור תוכנית כנ"ף שהינה תוכנית לקידום וטיפוח אקלים מיטבי בבית הספר במיידית. בנוסף, הפיקוח הכולל והייעוץ ימשיך לעקוב מקרוב אחר האירוע תוך בדיקה של מיצוי הפעולות שמקדמות רשויות החוק עם התוקף ומענים עבור צוות החינוך והתלמידים הנפגעים".
מבית הספר החקלאי נמסר: "הוגשה תלונה במשטרה נגד ההורה והדין עימו ימוצה על פי החוק. מיד לאחר האירוע נערכו מעגלי שיח וטיפול יחד עם יועצים חינוכיים עבור התלמידים וצוות המורים. מדובר במגמת אלימות חמורה שמחריפה בשבועות האחרונים כלפי עובדי ציבור. בית הספר פועל על מנת להעניק כלים נוספים ומעטפת להתמודדות מסוג זה, דוגמת רכזי מוגנות ומדריכי חינוך וימשיך לפעול על מנת להשיב את תחושת הביטחון של המורים והתלמידים".
לעדכונים: חדשות חדרה