גבעת האירוסים הסמוכה לשכונת עין הים נחשבת לנקודה הצפונית בעולם בה גדל הפרח הייחודי. למרות זאת, היא עדיין אינה מגודרת, כך שהפרחים הנדירים מצויים בסכנת הכחדה. כעת, בעונת הפריחה, כשהטבע כולו התעורר, מדווחים תושבים המתגוררים בסמוך לגבעה, כי בשבוע שעבר נצפה במקום שופל שמסכן את הפרח הנדיר ונצפו גם רכבי שטח אחרים. לדברי התושבים, הם דיווחו למשטרה ולמוקד העירוני.
2 צפייה בגלריה
גבעת האיריסים בחדרה. "למה לא מגדרים?"
גבעת האיריסים בחדרה. "למה לא מגדרים?"
גבעת האיריסים בחדרה. "למה לא מגדרים?"
(צילום: אלבום פרטי)
"במשך שנים תושבים ופעילי סביבה וכך גם קהילת חדרה של החברה להגנת הטבע נלחמים על שימור הגבעה הנדירה, ככה שיגדרו אותה ולא תהיה פגיעה בחלקה הנדירה הזו", אמרה תושבת עין הים. "איך יכול להיות שבעירייה לא השכילו עדיין לגדר אותה, ככה שרכבי שטח, שופלים ואופנועים לא יגיעו לשם ויהרסו את הטבע הנדיר הזה? עצוב שלא לוקחים ברצינות את פלא הטבע הזה באזורנו".

2 צפייה בגלריה
חיליק מדור חיים. "תכננו שבחופש הראשון שיהיה לנו ניסע לטייל בחרמון"
חיליק מדור חיים. "תכננו שבחופש הראשון שיהיה לנו ניסע לטייל בחרמון"
חיליק מדור חיים. "חובה לשמור על ערכי הטבע"
(צילום: אלעד גרשגורן)

גבעת האיריסים בחדרה אינה נכללת בהגדרות של "שמורות טבע וגנים לאומיים" של רשות הטבע והגנים ולכן אין פיקוח ובקרה על הנעשה בה. למקום מגיעים מבקרים עם רכבי שטח ורומסים את הפרחים ומטיילים שמבקשים להצטלם ליד מרבדי הפריחה ומועכים אותם. רוב מיני איריס הארגמן בארץ נדירים ובסכנת הכחדה. הוא גם נחשב "אנדמי" או "כמעט אנדמי", כלומר צומח רק בארץ או כמעט רק בה. לאיריס הארגמן, תפרחת ארגמנית כהה עד שחורה והוא היה נפוץ בעבר במישור החוף, אלא שבנייה ופיתוח פגעו בו משמעותית.
פריחתו היא לפרק זמן קצר בין חודש פברואר ומרץ. בגבעה יש עוד צמחים מוגנים ונדירים שאף הם נרמסים על ידי מבקרים.
חיליק מדור חיים אקולוג וחוקר תולדות חדרה מסביר: "העירייה חייבת לפנות לרשות להגנת הטבע ולכל המוסדות שיכריזו על המקום כשמורה קטנה ואז המקום יגודר. כשנוסעים מעין הים דרומה, עוברים את חורשת 'קדימה', ממשיכים ומיד רואים שתי גבעות קטנות. אלו 'גבעת האיריסים'. בנוסף לנדירותם של האיריסים, יש שם עוד פרחים נדירים כמו דבורניות. זה המקום היחיד בחדרה שאפשר לראות בו כלניות בצבעים שונים, כמו כלניות סגולות ולבנות. לכן חובה על העירייה לעשות הכול למען שמירת ערכי הטבע הללו".

קראו גם:

כבר לפני כשבע שנים פנו מקהילת חדרה והסביבה של החברה להגנת הטבע לעיריית חדרה בשלל מכתבים ומפגשים ודרשו את שימורה של הגבעה, אולם גם כיום עדיין עומדת הגבעה פרוצה וללא גידור.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מבחינה סטטוטורית, לחדרה יש תוכנית מתאר - חד 2020. בתוכנית זו, ייעוד השטח שממערב לעין הים, הידוע כ - 'גבעת האירוסים', הוא גן לאומי והחברה להגנת הטבע סבורה כי ראוי לקדם את ייעודו הזה. בנוסף, לדעת החברה להגנת הטבע, השטח בהחלט צריך להיות סגור לנסיעת רכבי שטח ורצוי היה שעיריית חדרה, תחסום את כניסות הרכב לתחום זה".
מעיריית חדרה לא התקבלה תגובה.