ב-11 באוגוסט תעלה להקת "תופעות לוואי" להופעת הבכורה שלה בפסטיבל הבירה בחדרה ותחמם את להקת "התקווה 6". אלא שתופעות לוואי היא להקה ייחודית בנוסף המוזיקה המקומי. חבריה הם בני נוער מוכשרים שחלקם בעלי צרכים מיוחדים. את הלהקה הקימה אפרת שגיא, אמו של המתופף איתי שגיא, והיא גם מנהלת אותה.
2 צפייה בגלריה
תופעות לוואי. "התנאי להתקבל ללהקה הוא להיות נגן מעולה או זמר מעולה עם תשוקה לדבר"
תופעות לוואי. "התנאי להתקבל ללהקה הוא להיות נגן מעולה או זמר מעולה עם תשוקה לדבר"
תופעות לוואי. "התנאי להתקבל ללהקה הוא להיות נגן מעולה או זמר מעולה עם תשוקה לדבר"
(צילום: אפרת שגיא)
קראו עוד:
"כבר כשהוצאנו את הפלאייר שמציג אותם לעולם, הייתי בהתרגשות שיא", היא אומרת. "עכשיו אני בכלל מרגישה כמו בלידה. זה משהו שאני עובדת עליו כבר שנתיים וכלל המון ריצות, פגישות עם אנשים ורתימתם לדרך שיאמינו בדבר. להגיע לחסות. עכשיו רואים מוצר מוגמר, אבל זה היה כרוך בהמון עבודה, וחלק ניכר מזה שאנחנו כאן זה שאפו גדול לעיריית חדרה שחיברה אותי להדר מרום ממרכז הצעירים שמלווה אותי עד היום. היא סייעה לנו לאורך כל הדרך בחיבורים וגם נתנה לנו את הבמה להופעת בכורה בפסטיבל הבירה".
2 צפייה בגלריה
בחדר החזרות
בחדר החזרות
בחדר החזרות
(צילום: אפרת שגיא)
להקת 'תופעות לוואי' היא מיזם ייחודי המשלב מוזיקאים צעירים ומוכשרים עם ובלי צרכים מיוחדים, כשהכלי המחבר ביניהם הוא יצירת מוזיקה טובה. אפרת שגיא, מקימת הלהקה, היא תושבת חדרה, פעילה חברתית ואמא לשלושה ילדים, שניים מהם על הרצף האוטיסטי. היא שותפה ב"מנהיגות לצרכים מיוחדים" במרכז למשפחה חדרה ומנהלת קבוצת "הורים מאוחדים חדרה".

קליק מיידי


את מיזם הלהקה הקימה בהשראת בנה איתי (14) תלמיד בית הספר הדמוקרטי בחדרה, מוזיקאי מחונן שניחן בשמיעה אבסולוטית ומנגן על כמה כלי נגינה. איתי, שמצוי על הספקטרום האוטיסטי, כבר הספיק להופיע לפני כשנתיים עם שמות נוצצים בתעשיית המוזיקה הישראלית כמו קרן פלס ובניה ברבי. "תופעות לוואי, נולדה בעקבות הרצון שלי למצוא אלטרנטיבה חברתית עבור הילד הפרטי שלי לשעות אחרי הלימודים", מספרת אפרת. "תיסכל אותי מאוד שאחרי שעות הלימודים הוא היה כל הזמן בבית מול מחשב. הבאתי אותו לאורי נוה שמלמד מוזיקה בבית הספר כדי שיעשו מוזיקה ביחד, ודיברתי עם אורי מדם ליבי על כך שהייתי רוצה שתהיה מן להקה כזו שתשלב את איתי ושכמותו, עם בני נוער ללא צרכים מיוחדים, שיוכלו להרגיש שווים ויתנו לחוזקות המוזיקליות שלהם להשתלב יחדיו. אמרתי לו שאם אעשה משהו כזה, ארצה שיהיה חלק מאיתנו ואורי אמר, 'בוודאי'".

גיל רוזן, קלידן להקת "תופעות לוואי": "זה מיזם יפה ומיוחד ואני שמח שאני משתתף בו. אנחנו ההוכחה שמוזיקה מחברת בין כולם, אני מתרגש ומצפה להופעות הקרובות"
לפני כשנה וחצי שיגרה "קול קורא" למיזם הלהקה. "לקח שמונה חודשים עד שמפעל הפיס הגיבו, ועד שהיה אפשר להעסיק את אורי. הדר מרום נתנה דחיפה חזקה ואז התגבשה קבוצה והתחלנו חזרות. שמעתי אותם והבנתי שיש לנו להקה מדהימה בזכות ולא בחסד. כל אחד שם כשרוני ברמות, ואז החלטתי להוציא פלאייר שיציג מי הם לעולם, התחלתי לחפש להם במות להופיע. יש לנו כאן להקה סופר איכותית ומוכשרת".
למה "תופעות לוואי"?
"היה חשוב שיתחברו לשם, אז אפשרתי להם לבחור שם בעצמם. הם עברו כמה שמות ואז הוחלט על תופעות לוואי. היה להם קליק מיידי אליו. הרעיון הוא שתופעות לוואי זה בדרך כלל משהו שלילי. אנחנו אמרנו הפוך, תופעות הלוואי הן אלה שמחברות ונותנות דוגמא לשילוב והכלה. הפרויקט מניף דגל חשוב של שילוב, שאיתי ובני נוער רבים אחרים עם ובלי מוגבלויות, יכולים לשלב כוחות ולהירתם לעשייה משותפת ומשמעותית, שיכולה גם לתרום רבות לשינוי תפיסתי ביחס ליכולות של אנשים עם מוגבלויות וליכולתם לשתף פעולה עם ילדים ללא מוגבלות ולהגיע להישגים מוזיקליים וחברתיים".

חוויה מוזיקלית

חברי הלהקה הם בני נוער בגילאי 13-18 שעברו אודישנים קפדניים. הלהקה כוללת את: גיל רוזן, שירה וקנין, גיא דניאל, רוי ברון, איתי שגיא ויהונתן רחמיאל רז. היא מקיימת מפגשים וחזרות בחדר המוזיקה המאובזר והמונגש שבבית הספר הדמוקרטי בחדרה, בהנחיית המורה והמוביל המוזיקלי אורי נוה. "זה מיזם יפה ומיוחד ואני שמח שאני משתתף בו", אומר הקלידן גיל רוזן. "אנחנו ההוכחה שמוזיקה מחברת בין כולם, אני מתרגש ומצפה להופעות הקרובות".
איתי שגיא, מתופף הלהקה הוסיף: "אני שמח ונרגש להופיע עם הלהקה שלנו".
התרגשות נרשמה גם אצל שאר חברי הלהקה. יהונתן רחמיאל רז שמנגן על גיטרה חשמלית אומר: "אין כמו לנגן עם עוד אנשים ובאווירה טובה", וכך גם גיא דניאל שמנגן בגיטרה חשמלית: "ממש טוב לי לנגן עם כולם. אני מרגיש שאנחנו זורמים ואני ממש מתרגש להתחיל להופיע באופן מקצועי".
רוי ברון שמנגן על גיטרה בס אומר: "כיף לנגן בהרכב עם משמעות. אני מתרגש, הייתי רוצה שהלהקה תתפרסם ונופיע ברחבי הארץ".
"בשבילי הלהקה היא חוויה מוזיקלית מקצועית והזדמנות להיות חלק ממיזם חברתי שכולו כיף והנאה", אומרת הזמרת שירה וקנין. "אני נהנית להגיע ולהשקיע בחזרות ומחכה כבר להופעות".
הלהקה פועלת באמצעות אגף נוצ"ץ (נוער, צעירים וצבא) בעיריית חדרה בניהולה של הדר מרום ובתמיכת מפעל הפיס, ובימים אלה מתכוננת לפריצה הגדולה שלה, עם מופע קאברים של פופ ורוק בעברית ובאנגלית.

אפרת שגיא: "תופעות הלוואי הן אלה שמחברות ונותנות דוגמא לשילוב והכלה. הפרויקט מניף דגל חשוב של שילוב, שאיתי ובני נוער רבים אחרים עם ובלי מוגבלויות, יכולים לשלב כוחות ולהירתם לעשייה משותפת ומשמעותית"
"הם בוחרים את המוזיקה, ומביאים אותה לחדר החזרות למורה והמלווה שלהם אורי נוה", מספרת אפרת. "כרגע זה קאברים, אבל השאיפה בעתיד היא שגם יהיו להם חומרים מקוריים משלהם. אגב, הלהקה פתוחה ויכולה להתרחב לעוד נגנים ומוזיקאים שחפצים. גם הביטלס היו ארבעה בגרעין שלהם אבל ניגנו איתם עוד המון נגנים".
אורי נוה הוא נגן ומתופף בהרכבים מוזיקליים רבים. הוא גם מורה למוזיקה בבית הספר הדמוקרטי ומלווה את הלהקה מוזיקלית. "זה התחיל מחיבור מדליק ביני לבין איתי בבית הספר", הוא מספר. "אני עושה את זה בבית הספר המון שנים, מלווה הרכבים של חבר'ה על הספקטרום וחלק שלא. אפרת פנתה אליי עם הרעיון להקים להקה כזו ושאלה אם ארצה להיות חלק, אמרתי למה לא, וככה התחלנו לאסוף מוזיקאים צעירים, לעשות חזרות ויש לנו כבר שתי הופעות סגורות. זה מרגש מאוד. התנאי להתקבל ללהקה הוא להיות נגן מעולה או זמר מעולה עם תשוקה לדבר. איך שהתחלנו לעבוד כלהקה, הייתה כימיה מיידית בין כל הילדים".
איך אתה מצליח לנווט בין כל הטעמים של הילדים ככה שתהיה הופעה עם קו אחיד?
"הגדרתי להם שהמוזיקה שננגן תהיה רוק ופופ, כי אנחנו רוצים להגיע לקהל מיינסטרים, אבל גם לחשוף את הנוער למוזיקה שהיא לא רק פופ. לפעמים יש דיסוננס כי הגיטריסט למשל אוהב רוק כבד והזמרת יותר אר.אנד.בי וסול, אני מכוון לזה שיהיה להם כיף וחיבור. אם זה לא מתאים ללהקה, אני מסביר בעדינות למה השיר הזה כבד ולא יכול לעבוד, אבל בסך הכול הבחירה היא שלהם ויש להם ברפרטואר ישן וחדש. יש רוקפור ואריק איינשטיין ואיפה הילד והביאו גם ג'סטין ביבר וביונסה. אנו שואפים, לקשת רחבה של חומרים בשביל החשיפה והחיבור, זו גם האג'נדה שלי כמוזיקאי ומורה".
ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן מפרגן גם הוא ללהקה: "עלינו להמשיך ולקדם באמצעות פרויקטים כדוגמת להקת 'תופעות לוואי' שינוי חברתי חיובי וטיפוח חברה מכילה ושוויון חברתי אמיתי. אני בטוח שהלהקה על חבריה המוכשרים תייצר 'תופעות לוואי' חיוביות של קבלה, הכלה, חיבור ושילוב, ותהווה דוגמא והשראה לעשייה חברתית משותפת בכל מקום בארץ".
לעדכונים: חדשות חדרה