לפני שבועיים סיים סנ"צ מיכה גפני (49) את כהונתו כמפקד תחנת משטרת חדרה. במהלך התקופה חווה אתגרים רבים כמו אכיפת הקורונה, מחאות חברתית והתגברות הפשיעה.
2 צפייה בגלריה
סנ"צ מיכה גפני
סנ"צ מיכה גפני
סנ"צ מיכה גפני
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
עם סיום תפקידו הוא מבהיר כי בעוד הפשע משתכלל ורף הראיות שדורשת מערכת המשפט עולה, המאמץ הגדול של המשטרה הוא להיות צעד אחד לפני עולם הפשע ולהתמודד עם העבריינים באמצעים מוגבלים. "אנחנו משטרה קטנה מידי על המשימות והאתגרים העומדים בפנינו", הוא אומר. "אם השוטרים לא היו חדורים בתחושת שליחות, היינו רואים פרישות מאסיביות".

לבנות אמון

גזרת תחנת משטרת חדרה רחבה מאוד. "אנחנו מדברים על העיר חדרה ובנוסף על הישובים פרדס חנה-כרכור, אליכין, יישובים במועצה אזורית מנשה, אור עקיבא, קיסריה. כ-200 אלף תושבים", מסביר סנ"צ גפני. "האתגרים שעומדים בפנינו כמשטרה לא פשוטים. למשל חווינו תקופה של חצי שנה של מחאות דגלים שחורים והפגנות בקיסריה. שוטרי התחנה שהשתתפו בשמירה על הסדר עשו זאת בצורה רגישה ביותר. במקביל חווינו גם את אתגר הקורונה. מצד אחד תפקידנו היה לשמור על ביטחון הציבור, מצד שני זה היה לפעמים תוך כדי אכיפה ומתן קנסות. כלומר, צעד קדימה בבניית האמון ואז צעד אחורה, כי אף אחד לא אוהב לקבל קנס".
אילו עוד התמודדויות ברמה המשטרתית העמידה בפניכם גזרת חדרה?
"בשנת 2021 ראינו עליה משמעותית בנושא עבירות רכוש וגניבות רכבים. לפני כן היו יותר סגרים בציבור הכללי ובאיו"ש, כך שהעלייה ברורה. בלשי התחנה ושוטריה בנו יכולות ומודלים ששילבו ידע וניסיון והביאו למעצרם של עשרות גנבי רכבים וכנופיות של ישראלים ותושבי שטחים. האתגר לא נגמר, כיוון שעדיין קיימות פרצות בגדרות שדרכיהן מעבירים את הרכבים הגנובים. בנוסף סחר וסמים וגידול סמים שמשמשים תשתית למשפחות פשע הם גם עניין די שכיח. עשרות מעבדות הידרו נתפסו. המוני שתילי מריחואנה שיכלו להניב מיליונים לעבריינים נתפסו בפעילות יזומה נגד סוחרי סמים, והוגשו כתבי אישום. והיו גם עבירות אלימות חמורות כמו דקירה, ואירועי הצתות. דקירות היו מכל מיני סיבות: ויכוח בין חברים, חוב כספי, נקמה, שכרות, פגיעה בכבוד ולא ויתרנו. פעלנו גם מחוץ לגזרה בכדי להביא חשודים ולחקור, גיבשנו ראיות והוגשו כתבי אישום. היה לנו למשל מעצר של חשוד שהצית רכבים ודירות בחדרה ובאור עקיבא. התקשינו לחשוף את זהותו וחקרנו את הנושא כמו תיק רצח: תפיסת מצלמות, חוקרים, אמצעים טכנולוגים, תרגילי חקירה, עד שהצלחנו להביא ראיות חד משמעיות נגד החשוד, שנעצר עד תום ההליכים, מה שמיד מנע את ההצתות. עצרנו גם חשוד שתקופה ארוכה ביצע שודים באזור, והיה קושי להוכיח. גם במקרה זה נדרש מאמץ אדיר כתחנה".
את ההצלחה זוקף גפני לזכות שוטרי התחנה וגם לתחנות המשטרה שסובבות את חדרה. "אני גאה בשוטרים ובשיתוף הפעולה כמשפחה למען שלומו ורכושו של האזרח. יש קפיצת מדרגה ביכולות המקצועיות של המשטרה ורואים זאת במורכבות של התיקים ובהצלחה להביא כתבי אישום. יש לנו שיתוף פעולה מלא עם תחנת 'שדות', באקה אל גרביה, וזכרון יעקב, כי לעבריינים אין גבולות".

אירועים אלימים

גפני, תושב חיפה, נשוי פלוס שניים, התגייס לשירות סדיר במשמר הגבול בשנת 1990. בסוף הטירונות הצטרף ליחידת מסתערבים מג"ב איו"ש ושירת שם כמ"כ בצוות לוחמים. אחרי השירות נהנה כשנה וחצי מחיי האזרחות ובשנת 1994 התגייס בחזרה ליחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש ושירת שם עד לשנת 2007.
בהמשך יצא לקורס קצינים וביצע שלל תפקידי פיקוד. בסיום תפקידו יצא לקורס פיקוד ומטה, בסופו יצא מאיו"ש וקיבל פיקוד על יחידת צבר, שעוסקת במשימות בילוש במחוז מרכז. שלוש שנים לאחר מכן, קודם לתפקיד מפקד יחידת מסתערבים בירושלים. בסיום תפקידו בשנת 2012, הקים את יחידת שחר 101 במחוז תל אביב ואחרי שפיקד עליה ארבע שנים, ב-2016 עשה את המעבר למשטרה הכחולה.
2 צפייה בגלריה
יער שבתאי
יער שבתאי
יער שבתאי. "עשתה את המוטל עליה"
(צילום מסך: מהאינסטגרם)
תפקידו הראשון היה קצין אג"ם של תחנת חיפה. אחרי שנה החל לפקד על תחנת עירון ואדי ערה, תפקיד אותו ביצע במשך שלוש שנים. "האתגר העצום שם היה בניית אמון בין המשטרה לאוכלוסייה הערבית, וראינו שינוי", הוא מסביר. "הייתה עלייה במעצרים ובהגשת כתבי אישום בעבירות של החזקת אמצעי לחימה, סחר בסמים ואלימות. אני זוקף זאת לאמון שזכינו בו מהציבור המקומי ולשיתוף הפעולה שלהם. הם הבינו שבאנו להילחם באלימות, בצורה חסרת פשרות".
בשנת 2020, עבר לפקד על תחנת חדרה.
מבצע "שומר החומות" גרם למתיחות רבה מאוד בין האוכלוסייה היהודית והערבית. השקט חזר לאזור?
"בתקופת המבצע תחנת חדרה חוותה אירועים מאוד אלימים במספר מוקדים. עשינו הכול כדי להילחם בכך. יש מספר משפחות ערביות שמתגוררות בחדרה ובתקופה ההיא הגיע מידע שמתכננים לפגוע בהם והיינו שם, נתנו כתף, והם מאוד כיבדו את זה והתגאו במשטרה שמגינה על כולם. עברנו את התקופה וחזרנו לשגרה. אי אפשר להגיד שאין בכלל מתח, מפני שכשאתה חווה אירועים אלימים או כואבים אתה לא שוכח אותם תוך יום או יומיים".
אחת המשימות המרכזיות שלכם היא תפיסת נשק לא חוקי.
"לכל תחנת משטרה יש בתחומה עבריינים שנושאים נשק ועל פי רוב אין להם רישיון. היו לנו מספר תפיסות נשקים, אבל לא בהיקף שנתפסו בוואדי ערה. כל תפיסת כלי נשק לא חוקי מבחינתנו הוא בבחינת מניעת רצח".
יש מספיק מענה משטרתי לבעיית האלימות בחברה הערבית?
"הסיבות לאלימות רבות, זה מתחיל בחינוך מהבית, בקהילה, ברשויות, וזה תלוי לאיזה עולם ילד נכנס וגדל. אם המנגנונים הללו לא הצליחו לטפל ולשמור על אותו ילד אז יש סכנה שהוא יתדרדר לפשע. ואז, לצערנו, הנוער מתדרדר לעבירות סמים, דמי חסות וירי. הענישה של בני נוער מקלה בשל גישה שיקומית וגם זה בעייתי משהו. כלא אינו רק עונש, אם מישהו לא נענש - אין הרתעה ואין הפקת לקחים שימנעו עבריינות חוזרת, ואם הוא נענש ונכלא אבל משתחרר ללא מסגרת משקמת - לא עשינו בזה כלום. צריכה להיות מסגרת שמלווה את האסיר בחוץ. כמדינה אנחנו נכשלים פה בניסיון להוציא את אותם צעירים ממעגל הפשע. אנחנו רואים אלימות גם כאן בחדרה, בלופטים באזור התעשייה, שם בני מיעוטים מגיעים לבלות ולעיתים משתכרים כאן, כיוון שבכפרים אסור להם לשתות אלכוהול. יש הרבה עבודה במגזר, כדי לתת לנוער הזה תקווה".
הוא מספר כי קיבל השראה מרעייתו אורלי, אשת חינוך. "אני מרגיש שתפקידנו כמפקדים, מעבר למשימות השגרה, הוא לחנך לערכים של סבלנות, מקצועיות, יושרה ומתן דוגמא אישית לציבור", הוא אומר. "במשטרה האתגר, מורכב יותר, כי מסתכלים עלינו בזכוכית מגדלת"
המשטרה חוטפת לא מעט ביקורת לאחרונה. NSO, שיטות החקירה, המשילות בנגב. אצלך בתחנה הרגישו את זה?
"אנחנו משטרה אחת ולובשים את אותם מדים. אם אומרים משהו שלילי על המשטרה בדרום או בירושלים, כולנו נפגעים מזה. לא נעים לקבל ביקורת, בפרט כשאנחנו יודעים מה אנחנו עושים בעבודה, וכמה סיכונים אנו לוקחים בלחימה ושמירה על הסדר. צריך לזכור שאנחנו לא חיילים, אנחנו שוטרים. להיות שוטר בארץ זה שונה ממדינה אחרת. כאן ברגע אחד אתה צריך לתת שירות לתושב עם חיוך ואמפטיה ולאחר מכן לטפל באירוע ירי, קריסת מבנה או תאונת שרשרת עם עשרות פצועים. גם המראות שאנו נחשפים אליהם ביום יום מוסיפים לחץ גדול".
עד כמה בעיית כוח האדם משפיעה?
"אנחנו משטרה קטנה מול האתרים האתגרים והמשימות שעומדים לפנינו. גם הזמן שלוקח לנו לטפל בתיקים נובע מהיעדר כוח אדם מספק. הדרישות של בתי המשפט רבות וזה משפיע. אם תיק רגיל בעבר דרש יומיים עבודה, היום מדובר על שבועיים ואף יותר. אם היו לנו יותר שוטרים יכולנו לתת שירות טוב יותר. אנחנו זקוקים לעוד שוטרי סיור, בלשים ושוטרים בתחנה כדי שנוכל לתת שירות יותר טוב לאזרח. כיום, המשימות רבות ועלינו ליצור תיעדופים לפי החומרה, אז האזרחים בסוף לא שבעי רצון".
במהלך הכהונה שירתה בתחנה שוטרת מפורסמת. בתו של המפכ"ל, יער שבתאי.
"יער שירתה בתחנה כשוטרת סיור ועשתה את המוטל עליה בצורה מצוינת ומקצועית כמו שאר שוטרי התחנה ולפני כחודש לערך סיימה קורס קצינים במשטרת ישראל. אנו מאחלים לה הצלחה בתפקידה החדש".
לעדכונים: חדשות חדרה