בשבוע שעבר הושבתה תנועת הרכבות בקטע בין בנימינה-פרדס חנה-חדרה ונתניה, בשל עבודות להקמה וחיבור של המסילה המזרחית בין חדרה ללוד. מדובר בפרויקט לאומי להקמת מסילה באורך כ65 ק"מ שתהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה, בסמוך לתוואי כביש 6. על התוואי יוקמו חמש תחנות חדשות, כשאחת מהן היא "חדרה מזרח", שתוקם באזור מפעלי גרנות (מול קיבוץ גן שמואל).
1 צפייה בגלריה
העבודות על המסילה המזרחית
העבודות על המסילה המזרחית
העבודות על המסילה המזרחית
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
נכון לעכשיו משתמשים תושבי העיר בתחנת "חדרה מערב" שנוסעת על קו החוף, דרך גוש דן. המסילה המזרחית, שתהיה סמוכה יותר לשכונות המזרחיות של העיר, תאפשר מסלול עוקף גוש דן, ישירות לכיוון מזרח, ותקל על הנוסעים להגיע ליעדים באזור המזרח והדרום בלי להיכנס לתוך גוש דן. במקביל, היא תקל על העומסים בצוואר הבקבוק בתחנות מרכז הארץ.

פחות זיהום

ברכבת ישראל מבטיחים שעם פתיחת הרכבת המזרחית, תדירות הרכבות הכוללת תגדל ומכאן גם היעילות. מחזות כמו העומסים הקשים בימי ראשון בבוקר וחמישי בערב, לא יקרו עוד. מה גם שהטבת שירותי הרכבת, תדלל את הרכבים על הכביש ותביא לשיפור בזיהום האוויר.
עוד מבטיחים ברכבת ישראל כי השינוי יביא לדיוק של הרכבות, ממש כמו באירופה. נוסעים מתחנת חדרה מערב שחונים היום במעבה יער חדרה בשל עומס רב של נוסעים, ומכתתים רגליים בצעידה ארוכה לכיוון התחנה, צפויים עם פתיחת המסילה המזרחית ב-2026, להבחין בשינוי גם בגזרה המעיקה הזו.
במסגרת העבודות, רכבת ישראל בשיתוף משרד התחבורה, החלו בחיבור המסילה המזרחית העתידית למסילות קו החוף הקיימות באזורנו. מאחר והעבודות התקיימו במשך 24 שעות ביממה, נסגר המקטע שבין תחנת נתניה- חדרה לבנימינה. הסגירה הורגשה היטב בכבישים הפקוקים וביציאות מהעיר. עשרות צוותים ולמעלה מ-100 עובדי רכבת ועובדי קבלן, מלווים במערך כלים הנדסיים ייחודיים עבדו מסביב לשעון והתקינו ארבעה מפלגים חדשים, באזור כפר ויתקין ובצומת רמז (אזור פרדס חנה). בצומת זו הותקנו חמישה מפלגים חדשים, פורקה מסילה באורך קילומטר והורכבה מחדש, כך שתתאים לתוואי החדש.
ניסן בן יוסף מנהל קו מערכות במבנה עליון מסילה מזרחית מסביר: "מטרת הפרויקט היא השלמת רשת מחברת, תוך עקיפת גוש דן. זה יהיה כמו כביש 6 של רכבת ישראל. חיבור המסילה המזרחית באזור חדרה היה אירוע מאוד מורכב כי עבדנו על תשתיות קיימות של גז, חשמל ומים שבתוכן היינו צריכים להכניס גם את המסילות שלנו. זה הצריך מהלכים אסטרטגים כלפי מועצות וכבישים בין עירוניים, ככה שגם התכנון היה מורכב. על אזור רמז עמלתי בשלושה חודשי הכנות, זה מבצע עם למעלה מ-100 עובדים, כלים מכניים פיקוח אבטחת ובקרת איכות ומערך כלים הנדסיים. עלות הפרויקט למדינה הוא שמונה מיליארד שקלים וחצי. האתגר שלנו הוא לסיים את הפרויקט עד סוף שנת 2025 להרצה, והתושבים יוכלו להנות ממנו בשנת 2026".
איך המסילה החדשה תייעל את הנסיעה וההגעה למקומות ברחבי הארץ?
"כיום הרכבות מצפון למרכז קרובות לקו החוף, וכל העומס נופל על 2-4 מסילות שכול הזמן עמוסות. רצינו עורק תחבורתי נוסף שיחצה את המדינה במרכז שלה, וזה הולך להיות הציר הזה. אם יש אירוע על מסילות החוף, זה תוקע את הרשת בכל הארץ. המסילה המזרחית מאפשרת גמישות תפעולית והפרויקט עצמו יביא עוד חמש תחנות חדשות, בתוכן שתיים במגזר הערבי, בטייבה ובטירה. כלל התחנות ימנעו מהלקוח לחצות את גוש דן. היום המסילה הולכת ישר לכיוון גוש דן, במזרחית יהיה פיתול לכיוון המזרחי. מעבר לזה שהיא תיתן מענה לכל כך הרבה נוסעים, זה נותן לנו גמישות שלא הייתה עד כה. תהיה גם תוספת רכבות לרבות רכבות מטען וזה יוריד את זיהום האוויר. רכבת מטען אחת חוסכת 70 משאיות על הכביש, זה משמעותי מאוד".
בן יוסף רואה בפרויקט שליחות לאומית: "נניח סבתא שרוצה לפגוש נכד לא בהכרח תזדקק להחלפת רכבת בתל אביב אם היא צריכה להגיע מזרחה. זו בעיניי הציונות של ימינו, כשסיימתי שירות ארוך בצה"ל, עברתי לרכבת בעקבות סבי שעבד גם הוא כאן. זו סגירת מעגל ושליחות. יש לי הרבה משפחה בחדרה, לא כולם יודעים מה זו הפעילות ההנדסית שבגינה לא היו שבוע רכבות, וכשמסבירים האנשים מתרככים, ויש תגובות מפרגנות".

עבודה מאתגרת

יניב כהן מנהל אגף מסילה וסביבה ברכבת, שניהל את העבודות ברמז מסביר: "פירקנו ברמז ק"מ מסילה ובנינו מסילה חדשה עם מחלפים מסילתיים כדי לאפשר את חיבורה לקו החוף. עבודה שמזמנת הרבה אתגרים. זה אזור רווי במערכות, תשתיות רכבתיות. העבודות נעשו בנפרד מהתשתיות האחרות, זה דרש מאיתנו לפרק המון אלמנטים ולהתאים חדש. מתחת לרכבות יש חיישנים, מערכי בטיחות, כבלי תקשורת, לכן היה צורך בסגירה. עבדנו בלילה כמו ביום כשהמטרה לנגד עינינו הייתה להשיב את תנועת הרכבות ב-31 ביולי. הייתה עבודה מאומצת של צוותים רבים, מסביב לשעון בתנאי מזג אוויר לא פשוטים, בכדי לצמצם את ההשפעה על הנוסעים".
הייתה ביקורת על הסגירה ועל העיתוי.
"יש לי בת חיילת שגם שאלה אותי למה סגרנו. המועד לא סתמי אלא נבחר בקפדנות ועל פי בדיקותינו, יש בו מיעוט נוסעים, כדי שההשפעה על השירות תהיה הכי קטנה שאפשר. זה היה כדי לשפר שירות ולפתח פרויקטים שבעתיד הקרוב, כולם ייהנו מהם".

לאן נוכל לנסוע מהמסילה המזרחית?

- טייבה
- טירה-כוכב יאיר
- ראש העין צפון
- אלעד
- שוהם תעופה
- לוד. מתחנה זו יוכלו הנוסעים להמשיך דרומה ומזרחה

התחנה החדשה במספרים

50-55 אלף נוסעים ביום מתחנת חדרה מזרח לתחנת שוהם תעופה. זה הצפי לשנת 2029
110 מיליון נסיעות ברכבת. זה הצפי לשנת 2026. לעומת 70 מיליון ב-2019
62 קטרי traxx הוזמנו לטובת פרויקט המסילה המזרחית
20 מערכי קרונועים מחושמלים
150 רכבות נוסעים יתווספו מידי יממה ל-600 שנוסעות כיום
160 קמ"ש: מהירות הנסיעה המירבית
6 רכבות ייסעו בשעה במסילה המזרחית בשעות השיא לכל כיוון
50 גשרים ייבנו במסגרת העבודות
לעדכונים: חדשות חדרה