נגה שטרית, תושבת קציר ויסמין אבו פול, תושבת כפר קרע, עובדות יחד בבית הספר "גשר על הוואדי", מוסד חינוכי דו לשוני שנפתח בשנת 2004 בכפר קרע. השתיים מנהלות יחד גן ילדים משותף.
2 צפייה בגלריה
יסמין אבו פול ונגה שטרית. "הזדמנות לעשות שינוי"
יסמין אבו פול ונגה שטרית. "הזדמנות לעשות שינוי"
יסמין אבו פול ונגה שטרית. "הזדמנות לעשות שינוי"
(צילום: לנה טוראל)
היחסים בין האזרחים היהודים והערבים בישראל עברו בשנים האחרונות טלטלות. כדי לקדם את הדו-קיום הוקם בשנת 2004 בית הספר "יד ביד גשר על הוואדי" בו מתחנכים תלמידים יהודים וערבים יחד. הקמת בית הספר נולדה כיוזמה משותפת של תושבים ערבים ויהודים מאזור ואדי ערה, בשיתוף עם עמותת "יד ביד", מתוך אמונה בצורך וביכולת ליצור באזור מציאות של קיום משותף של יהודים וערבים.
כששואלים את נגה ויסמין מה גרם להן להיות גננות בבית ספר יהודי-ערבי הן מיד עונות: האמונה שעליהן לחיות בשותפות ובשכנות טובה. "להכיר את התרבות האחד של השני, את המנהגים, החגים, השפה. זו בדיוק ההזדמנות לעשות שינוי", הן אומרות.

2 צפייה בגלריה
בית הספר גשר על הוואדי בכפר קרע
בית הספר גשר על הוואדי בכפר קרע
בית הספר "גשר על הוואדי" בכפר קרע
(צילום: נמרוד גליקמן)

שטרית, 47, נשואה ואמא לארבעה ילדים. אבו פול, 40, נשואה ואמא לשלושה ילדים. יסמין למדה במכללה להכשרת מורים בבית ברל הוראה לגיל הרך. כששמעה על הרעיון של בית ספר משותף ליהודים וערבים התלהבה והצטרפה לצוות ההקמה בשנת 2004. נגה למדה חינוך מיוחד אך הרעיון של בית ספר דו לאומי קסם לה יותר והיא החלה את דרכה במקום כמחנכת ורק לאחר מספר שנים עברה לעבוד כגננת.
נגה ויסמין מאמינות כי ההכרות העמוקה והאמיתית תורמת להיפטר מדעות קדומות ולייצר קשרים שלא היו נוצרים בדרך אחרת. "מבחינת הילדים הם מתחנכים לשוויון וסובלנות, לומדים לכבד את האחר, לפתור קונפליקטים בדרך של שיח ודיאלוג ומבחינתו זאת המציאות שלנו – חיים ומשחקים יחד בשתי שפות", הן מסבירות.
קראו גם:
השתיים מספרות כי הן רואות את הגן כמשפחה אחת גדולה ומאמינות בעבודה בשיתוף עם הילדים, הצוות וההורים. הן מאמינות שעל מנת שתתרחש למידה והנאה הילד צריך להרגיש אהוב, בטוח ושיש לו למי לפנות. "מטרת העל שלנו היא שהילדים ירגישו ביטחון בגן ולאחר מכן הלמידה", אומרת יסמין. נגה מציינת כי השיח עם הילדים הוא בגובה העיניים ובכבוד: "אנחנו מאמינות בקבוצה שהחברים בה מכבדים ונוהגים בסובלנות אחד כלפי השני, יחד עם זאת אנחנו מסתכלות על כל ילד כיחיד ומיוחד עם הצרכים והרצונות שמאפיינים אותו".
החלום שלהן הוא שבית הספר יצמח ויהיו בו יותר ילדים יהודים, "חשוב לנו שהקהילה תתרחב, ותהיה הבנה בחברה הישראלית שבית הספר הוא משמעותי והכרחי לחיים המשותפים באזור". אומרת נגה. לדברי יסמין, לא פחות חשוב שיהיו יותר תקציבים לטובת מטרה זו. "אנחנו רוצות לראות עוד בתי ספר כמו בית הספר הזה צצים במדינה, ועוד ילדים ערבים ויהודים משחקים יחד ולומדים בגן אחד על השני. זו התשובה היחידה למשברים בין שתי החברות ולעידוד הדו קיום".
לעדכונים: חדשות חדרה