כשמתקפת הטרור של חמאס בדרום הלכה והתבהרה, הבין עופר גרגור, תושב חדרה, את גודל האסון שנפל על המדינה. מיד החליט להתערב ולקחת חלק בהסברה נגד ארגון חמאס ובמקביל, להדוף כל ניסיון של פגיעה בחברה הערבית-הישראלית ולהפוך אותה לצד במערכה. "אנחנו, ערביי ישראל דווקא יכולים לתרום ולסייע למדינה במערכה. הטעות של נתניהו היא שלא צירף אנשי דת מוסלמים לטיפול בסוגיית השבויים", הוא אומר.

3 צפייה בגלריה
עופר גרגור. "זה היה חלום בלהות. לא האמנתי למראה עיני"
עופר גרגור. "זה היה חלום בלהות. לא האמנתי למראה עיני"
עופר גרגור. "זה היה חלום בלהות. לא האמנתי למראה עיני"
(צילום: אלבום פרטי)

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", בחברה הערבית שוררת דממה, למעט קולות של פעילים ציבוריים ופוליטיים מהמגזר הערבי שיצאו נגד המתקפה של חמאס. אחד מהם הוא עופר גרגור, ערבי-ישראלי תושב חדרה, שיצא בפומבי נגד חמאס. גרגור משתמש ברשתות החברתיות ומעלה סרטונים ופוסטים המגנים את המתקפה. "אין בן אנוש שיכול להסכים עם מה שנעשה בדרום", הוא אומר.
הוא בן 64, איש עסקים ופעיל חברתי ופוליטי. ביום המתקפה התעורר בבוקר וקיבל סרטונים רבים על הנעשה בדרום. "זה היה חלום בלהות. לא האמנתי למראה עיני עד שפתחתי את אמצעי התקשורת וראיתי עד כמה הזוועה גדולה", הוא מספר. "ככל שהעניין התעצם, הרגשתי חובה לקום ולעשות מעשה".

3 צפייה בגלריה
הבינו שהקיבוץ נמצא תחת מתקפה
הבינו שהקיבוץ נמצא תחת מתקפה
המלחמה בדרום
(צילום: EPA)

הפוסט הראשון שהעלה גרגור היה פנייה להנהגה הערבית הפוליטית והדתית בישראל להתערב מיידית בנושא החטופים. "חשבתי שרק מנהיגים דתיים ופוליטיים מקרב ערביי ישראל יכולים להגיע לחמאס ולברר את עניין השבויים", הוא אומר. "לראות יותר מ- 200 אנשים ביניהם ילדים, נשים, בוגרים וחיילים נלקחים בשבי זה דבר לא מקובל ולא אנושי. לכן פניתי להנהגה הערבית להתערב בשם דת האסלאם על מנת לפקח ולדאוג לשבויים ובעיקר שתהיה הפרדה בין נשים לגברים ושנשים ישמרו ויטפלו בנשים ולא גברים".
גרגור מאמין כי לערביי ישראל ובעיקר לאנשי הדת יכולה להיות השפעה בנושא מאחר ולאסלאם יש קודים וחוקים הקשורים לעניין השבויים. "היינו יכולים להיות גשר בנושא הזה אפילו יותר מהאו"ם", הוא מסביר. "ההנהגה הערבית הפוליטית והדתית הייתה יכולה ליצור קשר עם הנהגת ארגון החמאס ולדעת שתנאי השבויים מתקיימים על פי הדת והשריעה האסלאמית".
גרגור חושב כי ראש הממשלה נתניהו טעה כאשר לא צירף איש דת מוסלמי או חבר כנסת ערבי על מנת שיסייע לגל הירש, הממונה על הטיפול בחטופים. "חבל מאוד שנתניהו לא הציע למשל לטיבי או עבאס או כל מנהיג ערבי אחר להצטרף להירש. זו הייתה גם הזדמנות לראות שלאזרח הערבי אכפת מהמדינה".

3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס. "להציע לו להצטרף לגל הירש"
מנסור עבאס. "להציע לו להצטרף לגל הירש"
מנסור עבאס. "להציע לו להצטרף לגל הירש"
(צילום: עמית שאבי)

אתה חושב שבהנהגה הערבית היו נענים לפנייה כזו?
"לפני השאלה הזו נתניהו היה צריך לנסות ואם לא היו נענים אז זו בעיה שלהם. צריך להבין שיש קודים בדת האסלאם בעניין השבויים ואנשי הדת מכירים אותם. אני חושב שאם אנשי דת היו פונים לחמאס הם היו נענים בחיוב והיו מקבלים תמונת מצב על השבויים והיו דואגים להם יותר. מכאן אני קורא לנתניהו וממשלת ישראל לשקול צעד זה".
לאורך כל ימי המלחמה גרגור לא הסתיר את דעתו המתנגדת נמרצות למתקפה של החמאס, אותה הגדיר כפלישה לשטחי ישראל. "הייתי הערבי הראשון שיצא נגד החמאס. תמיד הלכתי עם האמת שלי ואני לא חושש לעמוד ולדבר", הוא אומר. "מה שקרה זה בדיוק כמו כיבוש. הם כבשו ליום אחד, הרגו, ביצעו פשעים, הציתו בתי מגורים ולקחו שבויים. המתקפה לא הייתה חייל מול חייל אלא פגיעה באנשים חפים מפשע. זו פלישה בכל מובן המילה".
גרגור האמין כל חייו ועדיין מאמין בחיים משותפים בין הערבים והיהודים בישראל וכי אי אפשר לנתק את החיבור בין שני הצדדים. "אין ערבי-ישראלי שאין לו אינטראקציה עם יהודי. זה אומר שחובתנו להמשיך לחיות ביחד בו בזמן שיבוא היום וממשלה שפויה שתקום בישראל תדאג להסברה לעם היהודי בעניין ערביי ישראל".
גרגור טוען כי יותר ויותר אנשים בחברה הערבית חושבים יותר על הזהות מאשר על ההזדהות. לדבריו, הפלישה של אנשי החמאס לישראל הכניסה את ערביי ישראל לחרדה והלם מאחר והערבים רכושנים בנוגע לאדמתם ואינם מוכנים לקבל כל פלישה. בנוסף, לדבריו, הערבים מרגישים שהביטחון האישי שלהם בעקבות האירועים הקשים אבד. "אני מכיר ערבים שמחזיקים בטנדרים לבנים מסוג טיוטה שהציעו אותם למכירה, כי אלה הרכבים שהחמאס השתמש בהם".
גרגור פועל בימים אלה גם להדוף כל ניסיון של פגיעה בחברה הערבית מצד קיצוניים ימנים שלדבריו מנסים לגרור את הערבים לעימות.

קראו גם:

"אנחנו רואים איך שהשב"כ עוקב אחרי פרסומים של תמיכה בחמאס וטוב מאוד אם השב"כ יעשה אותו הדבר נגד יהודים שכותבים נגד ערבים ומאשמים אותם בכל מיני האשמות שווא".
גרגור מספר כי הוא גם מתערב למען אזרחים ערבים שנפגעו אישית מפרסומים כאלה כמו חברו הטוב שחקן מכבי חיפה, דיא סבע, שפוסט שפרסמה אישתו חולל סערה. "אני עובד כל הזמן על מנת למצוא את הדרך הנכונה לחזרתו של סבע למדי מכבי חיפה ואני מקווה שאצליח".
איך אתה רואה את הלחימה הישראלית בעזה?
"אני מקווה שכוחות הביטחון יסיימו את המשימה שלהם לפרק את ארגון הטרור חמאס ולא לפגוע בחפים מפשע בעזה".