לפי נתוני מדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה למחצית הראשונה של חודש אוגוסט 2023 90.91% מהחופים הפתוחים בישראל מדורגים כנקיים מאוד או כנקיים - שיפור מהמדד אשתקד, שבו 83% מהחופים היו נקיים.
3 צפייה בגלריה
מבלים בחוף אולגה בערב. האם שעות ההצלה יוארכו?
מבלים בחוף אולגה בערב. האם שעות ההצלה יוארכו?
חוף אולגה. נקי ויפה
(צילום: אלבום פרטי)
מ-1 ביולי 2023 המשרד להגנת הסביבה מסייע לרשויות החופיות ברחבי הארץ בתגבור פעולות האכיפה לשמירה על ניקיון החופים במסגרת תוכנית חוף נקי של המשרד. הסיוע ניתן באמצעות תגבור כוח הפיקוח על-ידי שוטרי משטרת ישראל, אשר מלווים את הפקחים מטעם הרשות החופית בפעולות הפיקוח ואכיפה, במטרה ליצור הרתעה מול משליכי פסולת בחופי הים ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית. במסגרת פעילות האכיפה, המלכלכים בחוף עלולים להיקנס בסכום של עד 750 שקל על השלכת פסולת בשל הרגישות הגבוהה של החופים.

3 צפייה בגלריה
חוף כפר הים
חוף כפר הים
חוף כפר הים. מטופח
(צילום: אלעד גרשגורן)

עד כה, במסגרת תגבור אכיפת ניקיון בחופים של תוכנית חוף נקי, דווחו 210 פעולות אכיפה עם 422 שוטרים, חולקו 2,242 קנסות, מתוכם 665 קנסות בתחום הניקיון.
לפי נתוני מדד חוף נקי הרשויות החופיות הנקיות ביותר (בעלות ממוצע ציון נקי מאוד) במדד למחצית הראשונה של אוגוסט: נהריה, מטה אשר, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, תל אביב-יפו, בת ים, אשדוד ואשקלון.

3 צפייה בגלריה
(חוף בית ינאי. גם עמק חפר ברשימה המחמיאה)

המשרד להגנת הסביבה תומך בשנים 2021 עד 2024 ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים – בהיקף של עד 26,463,253 שקל בעבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה.
תקציב של עד 6 מיליון שקל נועד להפחתה במקור של פסולת ימית על ידי הקמת תשתיות לאיסוף פסולת בחופים לא מוכרזים, מתקני איסוף למניעת הגעת פסולת לחופים מנקז נגר עילי, פיקוח על חוק איסור שימוש בפלסטיק חד פעמי בחופים ועבור הקמת מתקני תשתית או ציוד לעידוד השימוש בכלים רב פעמיים.

קראו גם:

התמיכה ברשויות החוף בהפחתה במקור מקדמת התחייבות לקידום חוק עזר עירוני שיאסור שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק בכל חופי הרשות (הן המוכרזים והן אלה שאינם מוכרזים), כפי שכבר קיים באילת, בחוף אשקלון, בהרצליה, בתל אביב, בחדרה ובחוף הכרמל.