לפני מספר שבועות נפתח בחדרה סניף נוסף של הגלידריה "גולדה" שהצטרף לאחיו בשכונת הפארק ובכביש 4. אלא שהסניף החדש מעורר סערה.
2 צפייה בגלריה
תושבים מאולגה שתומכים בפתיחת הגלידרייה בשבת. "זכותו של כל אדם למקום בו יוכל לבלות כל השבוע"
תושבים מאולגה שתומכים בפתיחת הגלידרייה בשבת. "זכותו של כל אדם למקום בו יוכל לבלות כל השבוע"
תושבים מאולגה שתומכים בפתיחת הגלידרייה בשבת. "זכותו של כל אדם למקום בו יוכל לבלות כל השבוע"
(אלעד גרשגורן)
כמו הסניפים האחרים גם הוא פתוח בשבת, אלא שהסניפים האחרים נמצאים ב"פאתי העיר" ואילו הסניף באולגה אינו מוגדר ככזה. פתיחת הסניף החדש באולגה בשבת הציתה מלחמת שבת בשכונה.

שבת קודש

לאחרונה יצאה "קריאת קודש" עליה חתומים הרב הראשי של העיר, הרב מאיר ישראל ביטון, ועשרות רבני קהילה מוכרים מהשכונה בה קראו שלא לקנות בגלדירייה.
"זכתה שכונת אולגה שבמשך עשרות שנים שבת נשמרה בה וקדושת השבת הייתה חופפת על פני השכונה כולה. המחזה, בו הדתי והפחות דתי, פוקדים את בתי הכנסת בשבתות ובמועדים, מסמלים יותר מכל את החמימות המופלאה שיש לבני השכונה למסורת ולמורשת", כתבו הרבנים.
הם הוסיפו כי "מימים ימימה השכונה היוותה דוגמא לדו קיום בין דתיים לשאינם, כשכל צד מכבד את אמונתו, אך לצערנו, שמוע שמענו ודאב ליבנו על הפירצה הנוראה בחומת השבת, על ידי איש שאינו מהשכונה, שבא להפר ברגל גסה את שלוות השבת ופתח עסק בלב השכונה, תוך כדי פריצת הסטטוס קוו וחוק העזר העירוני בראש כל חוצות".
קראו עוד>>>
מילים קשות מאוד על מנת לתאר את המצב: "זעקת השבת המתחללת שוברת כל לב יהודי, על אחת כמה וכמה כשמטרתה להבעיר אש של שנאה ומחלוקת ולהשחית את המרקם שהשכונה שמרה עשרות שנים. אי לכך, אנו קוראים בצער עמוק ובכאב לכל ראשי העם, גבאי בית הכנסת, אנשי העדה ונציגי ציבור, להודיע בכל מקום בעיר ובשכונה, בבתי הכנסת ובתי המדרשות שיש להדיר רגלם ממקום זה".
בנוסף מציינים הרבנים כי דרכם אינה דרך אלימות שכן "מחאה זו צריכה להיות ללא אלימות חס ושלום, שאין זו דרכה של תורה ודרכיה דרכי נועם".
אולם לא רק הרבנים מתנגדים לפתיחת הגלידריה בשבת: "אני יליד השכונה שכיום מתגורר ממול הגלידריה", אומר השבוע אחד התושבים, "מצער אותי מאוד שפותחים אותה בשבת. אני אדם חילוני שרוצה לנוח בשבת בשקט, להתעורר מאוחר ולפתוח חלון, ליהנות מהאוויר ואין אפשרות כזו מאז פתחו. יש רעש בסופי שבוע, מלא ילדים, מציק מאוד".
יקיר ריבו, תושב רחוב ברוך בוארון: "אני גר מול 'גולדה' והחיים ממש השתנו בשבתות. זה מעציב, מעכיר ופוגע ברגשות התושבים הדתיים שגרים כאן. גם כשבאים לבקר אותנו זה לא נעים, יש תחושה של מרכז תל אביב. הוריי מסורתיים וגרים גם כן בבניין שלי וזה גם לא לרוחם.
"רעש של מוזיקה מפריע בערב שבת ובבוקר שבת והתחושה הכללית היא שזה עוד יום חול, יש לי עוד לא מעט שכנים בבניין שמתרעמים על ההפרעה הבוטה בשלווה של השבת חילונים כדתיים".

כן בשבת

אלא שמנגד חתמו 1,000 תושבים על עצומה הקוראת לראש העירייה צביקה גנדלמן לאשר את פתיחת הסניף בשבת. התושבים כתבו: "למרות שהסניף פעל בצורה שקטה ומכבדת, קמה מחאה בקרב חלק קטן מהאוכלוסיה הדתית בעיר ולהערכתנו רובם אינם תושבי השכונה.
"למיטב הבנתנו לאחרונה חתמת על צו שמסדיר פעילות עסקים מסוימים בשבת, ממנו החרגת את הסניף האמור. מכתבנו בא למחות נגד החלטה זו שפוגעת בתושבי רובע מערב העיר ללא כל הצדקה ונימוק הגיוני. נבקשך לעיין מחדש בהחלטתך, להופכה ולאשר מפורשות פתיחת הסניף בשישי-שבת".
2 צפייה בגלריה
המחאה ליד הגלידריה. רוצים לקנות גם בשבת
המחאה ליד הגלידריה. רוצים לקנות גם בשבת
המחאה ליד הגלידריה. רוצים לקנות גם בשבת
( פרטי)
בין הנימוקים שהעלו בבקשתם לאשר את הפתיחה מנו גם את מיקום הסניף בציר הנסיעה לים ובמרחק קצר ממנו, אספקת מענה לקשישים ונכים שאינם יכולים להגיע לבית הקפה היחיד בחוף כפר הים, שהגישה אליו דרך מדרגות רבות, פגיעה באוכלוסייה החילונית פלורליסטית בעיר ובערך הכלכלי של מערב חדרה כולה.
את מכתבם חתמו בהצהרה: "בכוונתנו לפעול בכל דרך שיש ביכולתנו משפטית, ציבורית, כלכלית ופוליטית בכדי למנוע את הסגירה".
כזכור, חוק עזר עירוני "פתיחת בתי עינוגים וסגירתם בשבת" צף ועולה מאז ראשית הקדנציה הראשונה של גנדלמן, שניסה מספר פעמים להציע תיקון לחוק והגדרותיו אולם פעם אחר פעם, הנושא לא עובר במועצת העיר. במצב הדברים הנוכחי, כל עוד גלידריית "גולדה" באולגה פתוחה בשבת, היא צפויה להמשיך ולקבל קנסות.
הד"ר לפסיכולוגיה אייל רוזנשטריך, תושב גבעת אולגה בשבע השנים האחרונות, ומי שיזם את העצומה אומר כי "אני מכבד את שכניי הדתיים והם מכבדים אותנו, השכונה ממש מתאפיינת בסובלנות, זה ממש סיפורה של השכונה הוותיקה.
ד"ר אייל רוזנשטריך: "לדתיים אין בעיה שיהיה עסק פתוח בשבת, הם עצמם לא יקנו שם אבל אין להם בעיה שחילוניים או מסורתיים יעשו כן"
"לדתיים אין בעיה שיהיה עסק פתוח בשבת, הם עצמם לא יקנו שם אבל אין להם בעיה שחילוניים או מסורתיים יעשו כן. אני אוהב את אולגה וגאה בה, למעט הבעיה של היעדר מקומות בילוי. עכשיו כשסוף סוף פתחו כאן גלידיריה שגם פתוחה בשבת, הפכנו חלק מהציוויליזציה. נוצר מצב אבסורדי שהגלידריה לא יכולה לפתוח בגין הגדרת פאתי העיר בחוק העזר העירוני, אבל 150 מטר משם נוכל ללכת לקנות גלידה במחיר מופקע ליד החוף".
כי חוף הים מוגדר פאתי העיר בחוק העזר העירוני ורחוב ברוך בוארון לא.
"זו היתממות. על פי חוקי העזר העירוניים עסקים ב'מול החוף', יכולים להיות פתוחים וזה אבסורד כי הם ממש על שכונת מגורים".
יתכן שהעניין הוא לא רק דתי אלא גם סוציאלי ובאמת מפריע לדרים בסמיכות אליו.
"הלכתי בעצמי עם מד רעש שהתקנתי בטלפון לבדוק ונוכחתי שברגע שנכנסים לרחבת הבניינים לא שומעים מאום. עם זאת ניתן להחליש או לכבות מוזיקה בגלדריה בשבתות, להזיז את הכסאות לרחבת הסופר מרקט הפנויה או אפילו לייתר את אזור הישיבה בשישי שבת".
לדבריו הגלידריה היא רק סימפטום לבעיה רחבה יותר: "מלחמת דת לא תתחיל כאן כי הבסיס של השכונה סובלני, אבל צריך לזכור שהסטטוס קוו לא אומר 'לא פוגעים ברגשות הדתיים', אלא 'איזון בין הצרכים של כולם'".
מיכל גאוי תושבת עין הים: "זכותו של כל אדם למקום בו יוכל לבלות כל השבוע וזכותו של בעל עסק להתפרנס בכבוד כל ימות השבוע".
מעיריית חדרה נמסר: "עיריית חדרה פועלת על פי חוקי העזר העירוניים הלוקחים בחשבון את הצרכים של כלל תושבי העיר. כידוע, קיים חוק עזר עירוני המגדיר היכן מותר לקיים מסחר מסוג של בתי קפה ומסעדות בסוף השבוע.
"אחד העקרונות המנחים הינו מקומות שאינם צמודי דופן למגורים. זה לא המקרה של גלידת גולדה בגבעת אולגה. למותר לציין שהבעלים של הסניף באולגה, הוא הבעלים של מקום אחר בעיר שעומד בקריטריונים ועובד בסופי שבוע".
לעדכונים: חדשות חדרה